/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Sonic - hakker og falder i rpm
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 1625 gange
50 point
Dato : 16-01-06 18:02

Jeg har for nylig sat ny cylle på min aprilia sonic og fundet den rette dyse og nålens placering.. men nu efter jeg har kørt den et stykke tid er den begyndt at hakke helt vildt i optræk indtil den er blevet rigtig godt varm, eller jeg rykker luftfiltereret af og sætter det på igen. men når jeg har gjort en af de to ting tar den helt fint ved men efter det kraftige optræk er det somom den falder ned i omdr. igen og langsomt bevæger sig op i fart.. HVAD KAN DET VÆRE?... jeg vil også gerne vide om hvis man finder den rette dyse og nåleplacering, kan det så ændre sig fra inden tilkørsel og til efter tilkørsel så det altså ændrer sig under tilkørslen

Jeg har ikke lige flere point at give af nu, men der kommer flere..!!

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 16-01-06 18:05

det skal lige siges at den heller ikke hele tiden har faldet i omdr. efter optrækket den plejer at trække godt hele vejen---

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-01-06 19:38

Kunne tyde på du skal have en strammere fjeder ved koblingen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 16-01-06 20:03

Hvordan kan det ændre sig, den har jo kørt fint nok, med alle de samme dele

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-01-06 20:18

Remmen slides lidt, skiverne bliver lidt smudsige, motoren køres bedre til og få mere trækkraft.
Det sker også hvis rullerne er lidt tunge.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 16-01-06 20:43

jeg vil da godt nok mene at det der kan udelukkes når "hakkeriet" forsvinder ved hurtigt at tage luftfilteret af og på igen..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-01-06 22:05

Tja, hvis du mener du tager det af medens den kører, og så hakkerriet forsvinder. Så tyder alt jo på for meget benzin, altså for stor dyse, eller at du har hævet nålen?
Så har du ret, og det er kun fordi blandingen er for tyk, eller luftfilteret er for tæt (Måske vand på det)?? Så har det ikke noget med fjederen at gøre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-01-06 15:12

hmm nej nej, jeg tager filteret af og kører et stykke (den kører af pis til uden filter) og så sætter jeg det på igen og hakkeriet er væk men det med omdr. er der stadig.. men her idag prøvede jeg det med filteret igen men det skete ingen ændring hakkeriet blev.. så det kan være den gang det hjælp bare var tilfældigt at den var blevet varm lige i det jeg pillede filteret af... nålen er hævet en tak men den kørte HELT fint sådan inden jeg begyndte at køre cyllen til... og dysen virker også fin nok.. lysbrun...

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-01-06 15:31

eller også er den sænket en tak, nu bliver jeg lige i tvivl. kan ikke helt huske om det var op eller ned. men den kørte i hvertfald fint sådan inden jeg begyndte at køre til.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-06 17:43

Måske har du vand i benzinen, og bør smide 5% karburatorsprit i tanken en enkelt gang.
Prøv også et nyt tændrør.
Og fortæl så helt nøjagtig hvad den gør nu.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 17-01-06 18:32

jeg har prøvet karburatorsprit men ikke 5% men maks 1% det hjalp ingen ting... tror du stadig det kan være problemet så dne bare skal have noget mere

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-06 20:44

Svært at sige, der sker jo ingen ting ved at prøve, ellers bare tøm svømmerhuset, fordi vandet jo bundfælder dernede, og det vigtigste som spritten gør, er at opløse det dernede.
Men stadig: Hvad er problemet nu.
For hvis den begynder at hakke når den er varm med luftfilteret på, så er der kun 2 ting der kan gøre det:
1: Den får for fed blanding
Måske fordi filteret er for tæt
Chokkeren er aktiv
Dysen for stor
Nålen er løftet for meget (Gælder kun hvis den hakker med halv gas)(Gælder ikke ved bundgas)
2:Tændingen er ustabil.
CDI eller tændingsspole bliver varm fordi der er fejl
Tændrør/hætte defekt
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-01-06 19:23

Jeg hældte idag (den 20-1) 5% karbusprit i tanken og skiftede tændrøret... jeg startede scooteren men den hakkede HELT VILDT.. jeg trak den ud i sneen men havde ikke rigtig mulighed for at "køre" på den men gled stille og roligt rundt... den blev ved med at hakke meget værre end før... men jeg er ret sikker på at det denne gang er en tændingsfejl jeg syntes det lyder sådan, sikkert pga. en dårlig forbindelse et eller andet sted... hvis jeg langsomt trækker gassen op på fuld går den det uden at hakke men pludselig kommer hakkene.. før idag kunne den egentlig også godt uden at hakke hvis man stille og roligt fik den drejet på fuld... nå men jeg tog tændrøret ud og det var HELT sort, kan det godt skyldes tændingsfejl... men jeg syntes egentlig den hakke lyd idag minder meget om den der også var der før så tror egentlig den dårlige forbindelse også er/var skyld i det andet. men hvordan kan det så være det GIK væk efter noget tid før(ikke i dag)... ps. det skal lige siges at den også hakkede i dag inden jeg tog den ud i sneed jeg troede egentlig det var sneed der chikanere forbindelse men så kom jeg i tanke óm at den også gjorde det i inkørslen...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-01-06 21:53

Prøv at bank tændrøret tættere sammen, for at fjerne evnt. tændingsfejl.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-01-06 15:34

i dag d. 21 tjekkede jeg alle tændingsledninger igennem undtagen dem inde ved svinghjulet... og jeg sleb lidt på alle sammen og fjernede skidt hvilket der var RIGTIG meget af... derefter startede jeg svinet og lagde mærke til at den meget hurtigere blev varm og kunne tage fuld gas... jeg tog den med ud og kørte lidt... de VILDE hak fra i går var HELT væk.. og jeg tror også dem der var der før er væk.. men er ikke helt sikker da det var svært at køre i det her snevejr.. men det tegner godt.. men det med omdr. er der stadig ... HVIS de hak der var da jeg startede dette spørgsmål VIRKELIG er væk.. hvilket jeg tror, så kan vi jo ikke afgøre om det var pga. karbusprit eller dårlig forbindelse.. men jeg syntes egentlig at det lød som tændigsfejl så det tror jeg på... jeg satte den også op på foden for at tjekke... der var INGEN hak overhovedet hvilket jeg ikke hatr tjekket på foden før.. og den faldte hellere ikke i rpm... men nu må jeg lige se når der bliver bedre vejr om hakkene er væk når den kører på vejen... det med rpm kan jeg godt afgøre i det her vejr at det stadig er der... .. men jeg vender tilbage med info når jeg kan køre.... det med rpm'en tegner godt nok på vario/kobling som du siger siden det ikke er der når jeg sætter den op på foden ikke sandt?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 21-01-06 22:58

Det har nok som du siger været dårlig tænding.
Men på foden kan man ikke helt tjekke nogen af delene, så lad os nu se hvordan det går på tør vej.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 31-01-06 18:02

Tak for svaret pallebhansen. det kom igen.. men jeg fandt ud af at det var tændspolen der var blevet lidt fod og derfor slog gnisten inden tændrøret.