/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af B-skat eller ej?
Fra : mikefun
Vist : 2920 gange
50 point
Dato : 16-01-06 13:49

Jeg er klar over at b-skat ikke er en virksomheds udgift men nogen regnskabs programmer, f.eks. Summasummarum har i standard kontoplanen en konto under egenkapitalen der hedder b-skat.

Rent overbliks-mæssigt synes jeg det er rart at man kan se hvor meget b-skat man har betalt ialt når man bogfører det på b-skatte kontoen som fratrækkes egenkapitalen.

Men på den anden side synes jeg også det passer sig bedst at betale b-skatten via privatkontoen.

Hvad håndtere andre deres b-skat?

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 50 point
Dato : 16-01-06 14:00

B-skat kan sagtens bogføres som du har nævnt - man kan sagtens have flere konti til at bogføre ens privatforbrug. Du skal se kontiene udfra hvilke informationer du og din revisor hhv. SKAT har brug for. Jeg har fx selv private konti for B-skat og AMBI, Pension og privat hævet i øvrigt.

AMP

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 16-01-06 19:14

Du skal se B-skat som et beløb, der er privat hævet.

Det spiller ingen rolle om du bogfører det på privat hævet konto eller på betalte B-skat konto.

Hvis du kigger i kontoplanen vil du se at B-skatter optræder som en privat hævet konto.

Der er årsregnskabsmæssige fordele i at bogføre som B-skat. Det er nemmere at lave årsregnskab og dermed billigere (B-skatten skal specificeres forsig).

Du kan også se løbende hvor meget du faktisk har brugt i privatforbrug, hvis B-skatten er med sakl de regne først.

Som Ampere meget rigtigt skriver, så kan man have mange privat hævet konti. F.eks. kontinter (der er skattemæssigt fradragsberettiget, men ikke i virksomheden), husleje etc.

Men som sagt frivilligt.......

Godkendelse af svar
Fra : mikefun

Dato : 18-01-06 07:31

Tak for svaret ampere.