/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
faktura skrivning
Fra : allanglad
Vist : 1100 gange
20 point
Dato : 16-01-06 10:35

Hej alle
Er det lovligt at tilskrive renter og rykker gebyr på ubetalte faktura uden først at have gjort opmærksom herpå.
På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 10 point
Dato : 16-01-06 11:20

Når der ikke er aftalt andet, kan du tilskrive rente fra forfaldsdagen i henhold til Renteloven. Den årlige rente udgør Nationalbankens udlånsrente + 7%.

Derudover kan du tillægge et rykkergebyr på maks. kr. 100 pr. rykker.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 16-01-06 11:59

JA

Normalt skriver man på fakturaen der bliver pålagt renter efter forfaldsdato. Den første rykker må godt tilskrives med renter samt et rykkergebyr. Rykkergebyret svinger meget, men må være det beløb som det koster at udskrive og sende en rykker.
derefter må du sende sagen til fogedretten uden yderligere rykkere, men normalt sender man en rykker nr. 2 og gør opmærksom på muligheden for fogedretten. HUSK at sende den anbefalet, så kunden ikke siger "jeg har aldrig modtaget en rykker med besked om evt. fogedretten".

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : allanglad

Dato : 16-01-06 14:52

Tak for svaret Paulus1.