/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
postering af løn, a-skat,AM
Fra : rodbro1
Vist : 2204 gange
200 point
Dato : 15-01-06 23:03

Jeg debiterer løn, skat og AM i Resultatopgørelsen efterhånden som beløbene bliver trukket på girokontoen.
Men hvordan posterer jeg skyldig a-skat og AM i Passiver i Balancen? hvad er modkontoen? hvordan forholder disse poster sig til tallene i resultatopgørelsen?
Jeg anvender C5
Spørgsmålet har været besvaret tidligere men det er stadig ikke klart nok.
vh rodbro

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 210 point
Dato : 15-01-06 23:34

Hej

Som jeg læser dit spørgsmål, så udgiftsføre du kun den udbetalte løn den dag du udbetaler den, men du skal udgifsføre hele lønnen, og så bogføre gælden til Skat, ATP og feriepenge med det samme.

F.eks., en lidt forenklet lønseddel:
Bruttoløn (gage, funktionær) kr. 20.000
ATP kr. 81
AM-bidrag kr. 1.594
A-skat kr. 8.000
Udbetalt kr. 10.325

Skal bogføres således:

I driften:
Udgift på AM-indkomst kr. 19.919 (debet)
ATP udgift kr. 243 (både lønmodtager og arbejdsgiver andel) (debet)

I status:
Gæld skat kr. 8.000 (kredit)
Gæld AM-bidrag kr. 1.594 (kredit)
Gæld ATP kr. 243 (kredit)
Hævet bank kr. 10.325 (kredit)

Ovenstående skulle gerne sammenlagt balancere (debet/kredit)

Så står gælden der automatisk ultimo hver måned, og dermed også ultimo året.

Når der betales til skat, ATP m.m., så debiter du gældskontoen i status, hvorved kontoen "nulstilles".

Håber det var forståeligt.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 15-01-06 23:36

Det er nok bedst med et tænkt eksempel:
Dine medarbejdere får i alt kr. 200.000 i løn, brutto. Heraf betales kr. 16.000 AM-bidrag og kr. 84.000 i A-skat. Netto udbetales derfor kr. 100.000 til medarbejderne. Jeg udelader ATP og pensionsindbetalinger for overskuelighedens skyld.

Din bogføring skal være således:
Lønudgift (drift): debet kr. 200.000
Skyldig A-skat (status): kredit kr. 84.000
Skyldig AM-bidrag (status): kredit kr. 16.000
Kassekredit (status): kredit kr. 100.000

Når A-skat og AM-bidrag afregnes posteres det således:
Afregnet A-skat (status): debet kr. 84.000
Afregnet AM-bidrag (status): debet kr. 16.000
Kassekredit (status): kredit kr. 100.000.

Jeg håber det hjalp lidt

Kommentar
Fra : rodbro1

Dato : 16-01-06 02:52

Tak for begge svar
Det begynder at dæmre. Dog et lille tillægsspørgsmål, når jeg posterer i drift kan jeg så postere bruttolønnen/lønnene, minus atp, på en konto eller skal jeg dele lønnene op i løn, AM, skat atp og så igen på enkelte personers løn.
vh rodbro

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 16-01-06 07:36

Hej

Når der bogføres løn i C5, så plejer man ikke at opdele på de enkelte medarbejdere, dvs. man bogføre "en stor klump".

I C5 er der mange som altid bogføre med modkonko, men det letteste er at bogføre lønnen som enkeltposteringer, dvs. uden modkonto. Summen af posteringer skal selvfølgelig give nul.

Så på kontoen for AM-indkomst, der bogføres kun et beløb pr. måned (eller hver 14. dag, hvis du har 14. dages lønnede), og det er selve lønudgifter (dog minus ATP og evt. pension, idet de ikke indgår i AM-indkomsten). I det eksempel jeg brugte, der er der således kun 6 bogføringslinier i C5.

Hvis du vælger et billigt (men rigtigt godt) online lønsystem som www.danlon.dk, så kan du i opsætningen indtaste dine kontonumre, og når du har kørt løn, så kan du printe et bogføringsbilag, som er lige til at indtaste i C5 (hvis du har mange afdelinger, så kan du faktisk også downloade en bogføringsfil, men det lyder ikke til at du har så mange linier, at det er besværet værd).

Håber det hjalp.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-01-06 11:26

Hej Rodbro

I driften skal du ikke opdele lønnen i AMBI, A-skat mv - du skal kun bogføre bruttolønnen og ATP. Opdeling af lønnen i driften anvendes kun hvis du vil have mere info om hvorledes lønnen er sammensat, fx. hvor meget af lønnen der vedr. overarbejde, tilllæg, provision, ferieopsparing mv, men altså ikke skatter og bidrag.

Dvs. driften viser din udgift, og passiverne (skyldige beløbinkl. skatter) viser hvem der skal have andel i bruttolønnen (medarbejder, SKAT).

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : rodbro1

Dato : 16-01-06 23:56

Jeg takker for alle tre indlæg. De har hver især hjulpet mig meget.
vh. Rodbro

Godkendelse af svar
Fra : rodbro1

Dato : 16-01-06 23:57

Tak for svaret Leo.pedersen.