/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Dominant tæve
Fra : eau
Vist : 881 gange
100 point
Dato : 15-01-06 16:41

Hej.
Jeg har en schæfer tæve på 11 mdr.
Mit problem er at hun er meget dominant/aggressiv over for andre hunde. Hun vil heller ikke respektere når de andre hunde, viser at de giver fortabt.
Jeg forsøger at sige NEJ og skælde hende ud hvergang hun gør det, men jeg syntes ikke at det hjælper.
Nu tør jeg ikke at lade hende lege med andre hunde da jeg er bange for at hun vil bide dem.
Håber at der er en der kan give mig et godt råd.

Mvh/Erik

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 15-01-06 16:49

Hej

Det bedste råd jeg kan give dig er at finde en lokal hundeforening, og kontakt dem, og melde dig til et hold i lydighedstræning.

Der findes mange gode lokale klubber over det meste af landet, som har erfarende hundefolk, der gerne giver en hjkælpende hånd så både du og din hund har det bedre end nu.

Du må også vise din tæve at det er dig der er leder, så hun ikke tager leder rollen, og endelig er det også vigtigt at huske når store hunde markerer sig overfor andre hunde, så virker det ofte mere voldsomt end det er, og i langt de fleste tilfælde lykkedes det da også at få hundene til at være sammen.

Held og lykke med det store arbejde der lægger foran dig.

Skagensnero

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-01-06 16:51

Hej, Erik.
Min egen hund har/havde noget som kunne ligne samme adfærd overfor visse andre hunde.. Især hunde, der er lidt yngre end hende selv...

Hvordan har din hund det med hunde, der er ældre end hende selv?

Jeg synes at det gør en forskel om det er ALLE andre hunde eller om det er VISSE andre hunde...

Kommentar
Fra : eau

Dato : 15-01-06 18:26

Hej igen

Jeg går til træning med hende og har gjort det siden hun var 9 uger gammel(2 gange om ugen).
Jeg tror også at hun ser mig som leder, så det er ikke den rolle hun påtager.

Det er især hunde som er yngre eller mindre end hende selv som skal kanøfles, og hun vil ikke respektere at de lægger sig på ryggen, så bliver hun stående over den og knurrer og viser tænder, hun lader ikke ikke den anden hun komme op igen, og det er ikke normalt for hunde, mig bekendt.

Erik

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-01-06 18:54

Du har ret i, at det ikke er en normal adfærd for hunde. Som mennesker er ikke alle hunde lige gode til at aflæse social adfærd, så jeg vil mene du skal gå ind i situationen og fortælle hende at det ikke er acceptabelt.

Dog vil det da også være urimeligt at udsætte andre hunde for hendes opførsel. Så prøv at finde nogle ældre hunde, som hun kan møde, hunde som kan sige fra overfor hende, og hold hende i snor når der er yngre tilstede. Lad hende ikke lege frit til træning.

Det kan måske bedre sig, når hun ikke har den hormonforvirring hun sikker er i pt.

mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-06 19:21

Jeg ved ikke, om det er normalt... Silke gør/gjorde det samme.

Jeg VED, at hendes kuldsøster behandlede hende på den måde. Og da de var meget sammen også efter at de var flyttet hjemmefra, så KAN det have givet hende en ide om, at det er sådan, man skal gøre.
Men selvfølgelig er det ikke acceptabelt. Og vi holdt afstand til søsteren indtil Silke fik mere selvtillid (via træning).
Dog kan hun nu stadig finde på at nedlægge de tæver, der lidt yngre end hende, og især de, der er mindre trænede end Silke. Jeg synes, at det virker som Silke opfatter dem som "uopdragne" og hun forsøger så at få sat lidt styr på dem.

Netop fordi Silke er meget trænet, så kan jeg gå hen til hende i situationen og kalde roligt på hende og kalde hende på plads.
Det har ALDRIG virket at skælde hende ud. Jeg tror, at hun tror jeg hjælper HENDE hvis jeg skælder ud. Det gør konflikten værre. Og det virker som om hun simpelthen slet ikke har fantasi til at forestille sig, at jeg skulle "falde hende i ryggen" når hun er i gang med det "vigtige arbejde": at opdrage den yngre hund. Så jeg tager hende på plads og anmoder bestemt den anden hund om at gå hjem. Så træner jeg lidt med Silke og roser hende en masse.

Ligesom problemet du havde engang med katten, så er det bedre at give din hund noget hun skal lave end det er at fortælle hende at der er noget hun IKKE må...

Silke er 3½ år nu, og hun er ikke mere tilbøjelig til at opsøge de "irriterende uopdragne hunde" når vi møder dem. Hun bryder sig ikke om dem, men det må være en "menneskeret" at have det sådan med visse hunde (eller en hunderet... ). Men hvis de ligefrem render efter hende, ja, så får de altså stadig en omgang. Som regel står ejeren i den situation og fløjter og kalder forgæves på sin hund.

Godkendelse af svar
Fra : eau

Dato : 17-01-06 14:43

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-06 16:28

Tak for accepten af mit svar, Erik.
Jeg håber, at du får løst problemet. Måske går det over efterhånden ligesom med Silke. Men hundetræning er jo altid godt, og du har mulighed for at drøfte problemet med træneren som kender din hund...