/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
ekstra ram i MD 8383 XL (aldi)
Fra : ladegard
Vist : 2332 gange
60 point
Dato : 11-01-06 09:48

Er der nogen der har sat ekstra ram i ovenn.? Der skulle være 1 sokkel fri til udvidelse. I så fald kan man sætte 1024MB ekstra i, eller kun 512 MB ekstra, eller skal de 512 MB der sidder i, fjernes, hvis man vil have 1024 MB i ialt? Og er det PC3200/ DDR 400 man skal foretrække?

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 11-01-06 11:55

Ja, jeg har samme PC, og har fornyligt sat mere Ram i den. Den er født med 2 x 256 MB som kører duel. Hvis du åbner den vil du konstatere (i modsætning til hvad der står i PC beskrivelse), at den faktisk har yderligere 2 slots!
Jeg har valg at sætte flg. sæt i yderligere:
Gail Dual 2 x 512DDR Pc 3200 (pris hos den lokale 949,- kr. - på nettet ca. 100 kr. mindre)

Ved kontakt til MEDION Danmark fik jeg ikke anbefalet et bestemt ram-mærke, men blev dog frarådet at bruge Kingston, da man ved test havde oplevet problemer med dette mærke.
Man kan selvfølgelig også vælge Samsung - samme mærke som den er født med - og formentligt andre!

Mine yderligere Geil kører perfekt. Jeg har før opgraderingen haft prob. ved DVD-brænding (dårlig lyd, billed lyd der ikke passede sammen), men disse problemer har jeg ikke mere!

Men husk at vælge DUAL-Ram !

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 12-01-06 17:11

Hej larsbjoern
Tak for svaret. Et tillægsspørgsmål:Du beholdt altså de 2x256 mb, så du nu har 1524 mb ialt?
Jeg har på det sidste haft hakker i lyd og billede på brændte dvd efter at have redigeret dv-film på Pinnacle Studio. Er det og så sadan det var hos dig, før du installerede de 1024 mb?
mvh
ladegard

Accepteret svar
Fra : larsbjoern

Modtaget 60 point
Dato : 13-01-06 09:04

Hej Ladegard
Ja, lige netop! Jeg har nu 1524 mb ram, som parvis kører duel!
Ja, det var lige netop Pinnacle Studio9 som drillede. Jeg fik støj med på mine brændinger, og værst af alt så passede lyd og billede ikke sammen.
Om det er det yderligere ram som har løst problemet ved jeg ikke, men for mig lyder det sansynligt. I hvert fald bliver mine DVD-brændinger nu helt OK. (Lav brændingerne på lavest mulig hastighed!)
Ram kan man vel aldrig få for meget af !

MVH

Godkendelse af svar
Fra : ladegard

Dato : 13-01-06 11:50

Tak for svaret larsbjoern. Det vil nok også løse mine brændingsproblemer, når jeg for fat i noget mere ram.

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 08-02-06 13:46

Hej larsbjoern!
Jeg skal nu til at købe den ekstra ram. Jeg vil lige spørge dig om dit var Cas Latency Cl 2,5-8-4-4 eller 2,5-6-3-3. Den sidste skulle være hurtig, men den jeg kan få på sidstnævnte er ikke dual, men to ens enkelte.
mvh
ladegard

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 09-02-06 09:41

Hej Ladegaard

Jeg ved ikke lige hvad "Cas Latency Cl 2,5-8-4-4 eller 2,5-6-3-3" er for noget.
Den ram jeg købte var - som nævnt i tidligere indlæg 1.11: Gail Dual 2 x 512DDR Pc 3200
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om der er nogen speciel fordel ved at køre DUEL, jeg har i hvert fald tænkt mig, ved lejlighed, at bytte rundt på rammene så de ikke kører duel, for at prøve det!

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 09-02-06 14:26

Hej larsbjoern
Jeg har nu købt 2x512 mb GeIL hos HK.Automation. Der er tale om ram med dobbeltsidet opsætning.
som betyder at de ikke kan arbejde sammen med single sidet modul, med mindre man har et bundkort, som understøtter at man blander enkeltsidet med dobbeltsidet. Mine eksisterende 2x256 sider med et slot som mellemrum og jeg anbragte de 2x512 mb så de sidder 512,256,512,256. De tal jeg taler om har jeg læst mig til skal være så små som muligt. De dual jeg kunne finde var på 8-4-4, medens de dobbeltsidede er på 6-3-3. Jeg har af to forskellige forhandlere fået at vide at det er lige meget om det er dual, blot det er to ens rammoduler man sætter i. Prisen er næsten den samme. 8-4-4 kostede 825, medens 6-3-3 kostede 790 kr. De virker fint og jeg har heller ikke problemer med "hakker" eller manglende synkronisering af billede og lyd på dvd. Du kan i øvrigt læse en anmeldelse af mine moduler i www.tweakup.dk/article/682/dk/ .