/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Slankekur når jeg ammer???
Fra : annettemor
Vist : 6540 gange
100 point
Dato : 11-01-06 08:36

Må man det???

Eller hvordan skal jeg forholde mig?? Vil så gerne lige smide de sidste 3-4 kg inden barnedåb...

Hvad gør jer???

Hej fra Annette

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 11-01-06 08:47

Hejsa

Du skal aldrig gå på slankekur, da det blot igangsætter en elevatoreffekt med samme tendens som højhuse, vægten bliver stadig højere og højere.

Der er dog ikke noget i vejen for at du kan tabe 3 - 4 kg på 1 - 2 måneder ved en fornuftig omlægning af din kost, hvor du fokuserer på at undgå hurtige kulhydrater. Det bør ikke være som en kur, for så går det bare galt når du igen begynder at spise hurtige kulhydrater.

Kig evt ind på www.tabdiglet.dk for inspiration. Hvis du vil have en kalorietabel med farveindikation af hvad du må spise kan den hentes samme sted.

Det der er vigtigst for dig når du kun skal smide 3 - 4 kg er i virkeligheden at spise sundt med grove grøntsager, groft brød, men undgå sukker, hvidt brød, ris og pasta. Hvis du efter lever disse få simple regler så vil du tabe dig.

Afslutningsvis så vil jeg SLÅ fast at du ikke må gå på egentlige kure når du ammer. Dit barn får simpelthen ikke de nødvendige næringsstoffer. Det er i øvrigt samme årsag til at du heller ikke bør gå på kur når du ikke ammer, for så er det bare dig der ikke får de nødvendige næringsstoffer.

Med venlig hilsen og til lykke med familieforøgelsen

Henning Borchert-Jørgnsen

Accepteret svar
Fra : mangorossa

Modtaget 100 point
Dato : 11-01-06 10:28

Barnet skal nok få det barnet skal have...det er moderen der mister! En kur sker der ikke noget ved, bare du sørger for at få de nødvendige næringsstoffer.
Men en kostomlægning er bestemt at foretrække..i det lange løb.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 11-01-06 11:07

Ingen slankekur mens du ammer.
Tilgengæld skal du omlægge dine madvaner, som mangorossa skriver.
3- 4 kg? WoW!!
Her mangler jeg 10- 15 kg ENDNU og barnet er 4 mdr

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 11-01-06 11:22

Du skal passe på med at undgå kulhydrater. Jeg ved godt, at det nyeste er, at man skal spise proteinrig kost, men du er jo lige blevet mor og har brug for energi til muskler og hjerne og det vil sige kulhydrater.

Når du ammer taber du dig også, da kroppen bruger meget energi, så slap af, nyd barnet og sørg for at du får en god og sund kost, så du har energi til at nyde den korte periode.

Spring de tomme kalorier over, lav noget gymnastik der strammer mave og ryg op og lad så være med at plage dig selv.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 11-01-06 11:32

Helt enig Vivi!!
Min søns diætist siger, at den gode gamle kostpyramide skal have en renæssance, for det er den vi bør følge, når vi spiser

Kommentar
Fra : tralaila

Dato : 11-01-06 11:45

Hejsa

Jeg kan kun give hr. Henning Borchert-Jørgnsen ret, og specielt synes jeg det er en dårlig ide, at ligefrem gå på slankekur i den periode du ammer. Spørg din læge eller sundhedsplejersken. Jeg mener, at jeg i sin tid (for længe siden) havde samme ide, og spurgte sundhedsplejersken, men blev frarådet det. Også et tillykke herfra.
Spændende side www.tabdiglet.dk, har været inde for at tilmelde mig.

Med venlig hilsen Laila

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-01-06 11:45

Når du ammer, har du brug for 2000 kalorier mere end, når du ikke gør. Så en regulær slankekur vil være uheldigt for dig og siden barnet. Der skal energi til

Hvis jeg var dig, ville jeg skære al hvede ud af kosten og lade tingene ske af sig selv. Personligt tror jeg ikke på, at al kulhydrat er noget værre noget, men de hurtige omsættelige, der stammer fra raffinerede produkter som hvede og hvid sukker, er noget skidt for fordøjelsen og får fedten til at sætte sig.
Der er ikke noget slankekur i det overhovedet, men alligevel ryger der et par kilo allerede den første uge, man holder sig fra hvede.
Du kan snildt erstatte hveden med spelt og sigtet spelt i madlavningen. Så er det bare færdige produkter med hvede i, der skal frasorteres.
Du kan indtage nøjagtig det samme antal kalorier og alligevel smide nogle kilo - sidegevinsten er en bedre fordøjelse

Vaxen

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 11-01-06 12:34

Hejsa

Det er utroligt så megen uro, der kan skabes ved et simpelt spørgsmål.

Lad mig slå fast at den nuværende diskussion om den gamle kostpyramide jo netop går på hvordan man skal spise for at bibeholde sin vægt. Der var et glimrende indslag i God Aften Danmark hvor en af vores førende ernæringsforskere fortalte at den gode gamle kostpyramide skulle bruges hvis man ville bibeholde sin vægt. Det skrev jeg allerede for over 2 år siden på www.tabdiglet.dk men nu har også videnskaben kunne bekræfte det.

Samme ernæringsforsker bekræfte at skulle man tabe vægt var det vigtigt at man ikke skar ned på proteiner hvis man skal tabe sig, men på de hurtigere kulhydrater og på fedtet. Det er lige nøjagtig den opskrift som jeg har kørt med de sidste 2 år på www.tabdiglet.dk og hvor jeg selv har tabt over 80 kg på 2 år.

I øvrigt kan jeg anbefale at kigget ind på www.slankerummet.dk hvis man vil vide mere om de forskellige kure.

mvh

Henning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-06 13:35

med den nye lille verdensborger, du skriver ikke om det er din første, men amning er lig med slankekur, så op af vuggen med den lille, husk at spise sundt, men det er udmærket beskrevet ovenfor, der er intet unormal ved en lille premanent vægtforøgelse efter en fødsel, problemet er måske at det "hænger" lidt, der er ingen nemme løsninger, du bør gå til gymnastik/kondicenter, du er sandsynligvis en flot kvinde og du kan ikke hele livet se ud som da du var 16

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-06 14:04

Lige netop, som o.v.n. skriver: Amning ER en slankekur.

Og selv om du taber dig inden barnedåben, så kan det næppe undgås, at barmen er lidt "uligevægtig" , hvilket sandsynligvis vil volde dig flere problemer tøjmæssigt hvis resten af kroppen er uden ét gram overflødigt fedt. Prøv på at acceptere, at lige nu kan du ikke ligne noget fra et modeblad. Barsel og ammeperioden SKAL være en frodig tid, hvor du helst skal have energi til både at sørge for at dit barn vokser fysisk, og til at dække alle barnets andre følelsesmæssige og praktiske behov.
Det er en tid, der aldrig kommer tilbage, -hverken for dig eller dit barn...

Kommentar
Fra : calista

Dato : 11-01-06 15:07

Amning er IKKE lig med slankekur!!
Det er en gammel ammestue- historie. Det afhænger HELT af hvad man indtager og hvad man spiser.
Flere af pigerne i min mødregruppe ammer ikke, men har tabt sig. Andre ammer på livet løs, men taber sig ikke så meget som et eneste gram.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-06 16:23

Calista, selvfølgelig kan man da sikkert æde sig en pukkel til selv om man ammer. Og omvendt, så kan man da sagtens tabe sig netop når man holder op med at amme...

Det er mere det, at alt andet lige, så mister man jo nødvendigvis lige netop den mængde kalorier, som barnet har brug for til at vokse... Og det er altså ikke småting. Jo længere tid, barnet udelukkende er brystbarn, jo flere kalorier skal man levere dagligt udover hvad man selv forbruger. Det er ikke "ammestuehistorier" -det er simpelt logik! Hvor skulle kalorierne til barnets mad ellers komme fra?

En anden ting er, at det godt kunne tænkes, at de kvinder, der holder op med at amme måske tit er kvinder, der går meget op i deres udseende. Måske er det vigtigt for dem hurtigt at komme tilbage til "normale tilstande" efter at de har følt sig som "strandede hvaler" i halve århundreder.
Og de kvinder, der fortsætter med at amme, er tit dem der kan sætte sig ud over hvordan man "bør" se ud (ung og tynd).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-01-06 21:35
Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 11-01-06 22:19

henningborchert, at erstatte kulhydrater med protein kan være farligt.

Nervesystemet og hjernen lever af kulhydrater og ikke af protein som musklerne kan. Hvis kroppen mangler kulhydrater til nervesystem og hjerne, omdanner den protein til kulhydrater, men det kedelige i den proces er, at kroppen danner et affaldsprodukt, som kaldes katonstoffer, et af disse stoffer er acetone, og folk som er på proteinkuren lugter derfor periodisk af acetone.

Lugten er ikke det værste, men den syreforgiftning der kan følge efter og som i værste fald kan ende i koma og i alderværste fald med dødelig udgang.

Der imod er det en rigtig god ide at erstatte de hvide brød med rugbrød eller speltbrød, men der er andre hurtige kulhydrater, som vi ikke kan undvære og slet ikke i en ammeperiode, det er frugt og mælkeprodukter, hvis sukker forbrændes lige så hurtigt som hvidt sukker, men disse produkter indeholder andre vigtige næringsstoffer, som det hvide sukker ikke indeholder.

Og Henning, annette skal jo ikke tabe sig 80 kg. Hun skal tabe sig et par kilo, så jeg vil fraråde på det kraftigste, at hun kaster sig ud i ekstreme kure, der er tiltænkt ekstrem overvægtige.

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 19-01-06 07:31

Tak for svaret mangorossa.