/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Meget sulten kat
Fra : Pythagoras
Vist : 3838 gange
100 point
Dato : 11-01-06 08:23

Hejsa,

Min 3-årige kastrat var i julen igennem en urinvejsinfektion med tilhørerende blæresten, og han er derfor nu på Hill's Precription Diet C/D, som dyrlægen anbefalede. Men det fungerer ikke rigtigt ...

Katten vejer 5,5 kg og har været vant til at ha' tørkost til fri afbenyttelse døgnet rundt. - Han har aldrig haft vægtproblemer - ikke før vi skiftede til Hill's i hvert fald. Foderet skal jo udfodres i en ret lille mængde (i hans tilfælde 90 gram dagligt), så dyrlægen foreslog, at vi supplerede med noget andet foder (Hill's til morgenmad og et andet foder til aftensmad) - det skulle ikke ødelægge foderets virkning - så det gjorde vi, og i løbet af bare 1½ uge havde katten udviklet deller og en temmelig omfangsrig mave.

Nu er han så røget tilbage til KUN Hill's - 90 gram dagligt - men han er så sulten, at det ikke er til at holde ud. - Han får 50 gram til morgenmad, og det spiser han lynhurtigt, hvorefter han starter klage-koncerten, som fortsætter indtil han får lov at få de sidste 40 gram til aftensmad (hvorefter han tager fat på koncerten igen).
Han bliver slet, slet ikke mæt - og giver jeg ham mere, tager han på i vægt.
Hvad søren gør man ? Findes der evt. et andet blærestensforebyggende foder, der skal udfodres i større mængde ?

/Pyt

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 11-01-06 08:41

Jeg har to katte og har bemærket at det med selv at styre tørkosten er individuelt,nogle dyr vænner man til at æde konstant og andre æder minimalt .Ligesom man har vænnet den til at have foder konstant skal den vænnes til at få mindre,katte er nogle jammerkommoder og det kan blive ulideligt----meeeen.Min erfaring med dyrlægernes kost syntes jeg a og til ,tangerer trolddom,mon ikke du kan finde noget der fylder mere og har de samme egenskaber.Man skal jo huske på at det er en forretning dyrlægen driver-den med blærestensforebyggelse har jeg ikke hørt før,prøv uden at nævne dyrlæge at spørge på www.dyrenesdoktor.dk

Kommentar
Fra : Pythagoras

Dato : 11-01-06 09:10

På den side, du henviser til, står der det samme - blot anbefaler de et andet foder, som skal udfodres i endnu mindre mængde: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=209/sprog=1/grp=2/menu=9/

Jeg har tidligere haft en kat, der også fik Hill's, og han trivedes fint med den lille mængde. Det kan godt være, det er et spørgsmål om tilvænning, men jeg begynder jo også at spekulere på, om doseringsangivelserne på posen er korrekte, eller om det pludselig ender med at vise sig, at dosis er for lav. Jeg er ikke interesseret i at han skal tabe sig generelt, for han ikke fed, bare en relativt stor kat (høj og lang).

Allerhelst vil jeg ha' fingre i et foder, som han kan tilbydes fri adgang til, ligesom tidligere - men alle de foderprodukter, jeg kan finde, har for højt Magnesium-indhold - der er umiddelbart kun Hill's og Royal Canin, som begge er lavdosis-typer. Men jeg håber, jeg bare ikke har ledt grundigt nok, og at der sidder andre katteejere derude, som kan hjælpe med en løsning.

/Pyt

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 11-01-06 09:11

Hej

Du kan evt. prøve at give ham et lite foder dvs. et tørfoder hvor indholdet af fedt og protein er mindre. Urinvejsblæresten, eller krystaller som det også kaldes, er et af de største sundhedsproblemer blandt katte. Det er meget vigtigt at foderet er udviklet, så det har den optimale kostmæssige surhedsgrad, og et lavt magnesiumindhold. Se eventuelt www.gilpa.dk under ProFormance kattefoder. Deres magnesium-indhold er under 0,095% og det findes i en Low Fat variant. Den er ikke vist på siden, men den kan fåes. Der er indholdet af fedt på 9% og protein 33%.

Hilsen Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-06 09:19

Du skal prøve at fodre din kat med andre ting end tørfoder ved siden af, eller i stedet for det HP diet, som ingen katte bliver mætte af.

Det er ikke forkert foder som sådan der er skyld i blæresten (jo på en måde), men derimod tørkosten som din kat har levet af.

Mange katte der kun får tørkost får de problemer, og det skyldes, at kattene ikke får væske nok, da mange katte ikke er flinke til at drikke nok vand. (Noget jeg læste i en artikel af en dyrlæge, i et blad fra Inges Kattehjem)

Så prøv bare at give katten andre ting, f.eks. dåsefoder (ikke whiskas), kød o.lign, da det hjælper med til at hæve væskeindtaget og på den måde forebygge dannelse af struvitsten i blæren.

mvh dova

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 11-01-06 09:21

Hej Pythagoras.
Der findes også Specific FCD og FXD (FXD er hvis din kat er overvægtig). Eukanuba Veterinary Diets (EVD), den findes også i light. KatteSpecialisten.dk har noget, som hedder Precept. Hvordan udfodringsmængderne er, kan jeg dog ikke svare på. Hill's fåes jo også i en lightudgave. Nu ved jeg ikke, om din kat er ude- eller indekat, altså om hvor meget motion han får. Men kastrater har jo tendens til at få deller og blive runde. har du prøvet at bytte rundt, så han får det andet foder om morgenen og så Hill's om aftenen. Det, man skal holde mest øje med på deklarationerne på maden er, at der skal være et meget lavt indhold af Magnesium for at forebygge blærestenslidelser. Håber, at det bare kunne hjælpe dig en lille smule. God bedring med ham.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-06 09:25

Forresten, hvis din kat er stor, er den ikke overvægtig.
Min ene kat vejer knap 7 kg, og er en ganske almindelig huskat.

Men "mavedellen" eller "hængemave" er et meget velkendt fænomen hos kastrater, både han og hunkatte, og ikke et tegn på overvægt.

Man kan sagtens forestille sig, at din kat måske tidligere ikke har spist så meget, da det er en langsom skridende proces med dannelse af stenene, og hvis katten så ikke har haft det optimalt er det naturligt om den ikke har spist så meget, selv om den ikke har virket syg.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-01-06 09:26

Hvis jeg var dig, ville jeg spørge Netdyrlægen til råds! De skal jo ikke tjene penge på dig og din kat og må formodes at være helt neutrale når de svarer.

Det er da ikke til at holde ud når missen jamrer hele tiden Mon ikke der er mulighed for at give den noget mad som du selv har tilberedt? Prøv at spørge netdyrlægen.

Held og lykke til dig og din kat, jeg føler med Jer begge to, jeg har selv to snotforkælede misser og kan sagtens forestille mig hvilken jammer her ville lyde, hvis jeg fjernede deres skål med tørfoder.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Pythagoras

Dato : 11-01-06 09:40

Tusind tak for alle Jeres svar!

Jeg har forsøgsvis givet ham vådfoder (udover tørfoderet, altså som supplement) - men nu er problemet jo, at Hill's dækker hans energibehov, så alt derudover er "ekstra" som sætter sig på sidebenene. En mulighed kunne så være at kombinere en mindre mængde Hill's med noget vådfoder - jeg har observeret, at en del vådfoder har et meget lavt Magnesium-indhold, så det burde kunne bruges som kombinationsfoder.

Light-foder kunne også være en mulighed. Jeg må ha' undersøgt doseringerne ...

Jeg har ikke kunne finde ud af, hvad max-indholdet af Magnesium bør være, men min rettesnor er, at det skal være under 0,09 % - og i det nuværende Hill's-foder ligger indholdet af Magnesium på 0,06 %

Og nej, katten er bestemt ikke fed, bare relativt stor - og ja, han har kastrat-mave Han skal bibeholde sin normalvægt på 5,5 kg (p.t. vejer han 5,6 kg)

Kom endelig med flere guldkorn, mens jeg undersøger de nye muligheder - og endnu en gang tak for Jeres hjælp!

/Pyt

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 11-01-06 09:46

Hejsa!
Mine katte får også Hills Prescription Diet C/D - netop af samme grund som din. Min hund har fået det samme foder i ti år og jeg har intet at udsætte på firmaet overhovedet - det er godt foder.

Min oplevelse med mine katte er, at de i sommermånederne har brug for lidt mindre end der står på posen - det vil sige, at de sjældent spiser op. (De supplerer så også med mus og andet godt ). Om vinteren får de næsten en halv gang mere, og bliver da også temmelig runde. Det smider de så igen om foråret.
Alt i alt, vil det sige, at de hele året rundt får en anelse mere (på grund af deres eget supplement), end der står på posen at de burde kunne leve af.
Hvis jeg var dig, ville jeg holde mig til et foder, men så give den en lille smule mere af det...
I øvrigt virker det ulogisk at dyrlægen anbefaler at fodre med andet foder, da det er den samlede mængde proteiner i kattens kost, der afgør risikoen for blæresten - så i mine øjne vil det være en fordel at nøjes med C/D.... Men han er dyrlægen

Vaxen

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 11-01-06 09:49

Hej igen

Det med dåsefoder er for mig lidt tåbeligt, da man kommer til at betale for at slæbe en masse vand med hjem. Man kan sagtens tilsætte vand til tørfoderet, lad det stå 5-10 min. så har det suget en masse vand, derved fylder det mere i kattens mave, og man er sikker på at katten får sit væskebehov dækket.

mvh. Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-01-06 10:53

Dåsemad til din kat, som suplement, er slet ikke så dårligt, og det er nettop en fordel at det er vand i. Al mad er der vand i (også menneskeføde), og det slæber vi da gladeligt hjem i indkøbsposen. Hvis det ikke var vand i dåsemad, så havde indholdet i dåsen bestået af tørfoder.
Naturligvis kan du fylde vand i pilleskålen, - men enten vil din kat spise pillerne så hurtigt at vandet bliver tilbage efter en masse sjasken og pjasken, - eller også bryder katten sig ikke om alt det våde og lader det stå indtil det bliver en blød grød, hvilket jo ikke fremmer tandarbejdet. Der ud over er katte glade for lidt variation i kosten.
Du kunne også være hård og koncekvent ved at overhøre din kats klager, - for det tager jo lidt tid inden en stor mavesæk bliver mindre. Med tiden vil kattens mave have "skrumpet" og vænnet sig til mindre portioner, så den efterhånden føler sig mæt med de foreskrevne 90 gr. pr. døgn.
Tørfoder er en "opfindelse" som passer os godt i vor travle hverdag, - men dette produkt fandtes ikke "i gamle dage", hvor katte/hunde fik vådfoder, - og deraf heller ikke fik urinvejssten.
Selv bruger jeg IAMS eller Eucanuba til mine katte.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-01-06 11:05
Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 11-01-06 11:17

Hej

Nu har jeg læst en masse indlæg og ser ikke orm nævnt som en mulighed for din kats øgede sult.
Det er selvfølgelig ikke sikkert at det er årsagen, men jeg ville bare lige nævne det. Udekatte får ind imellem orm fordi de spiser mus og fugle, men er din kat en indekat er chancen for orm ikke stor. nu HAR den jo været hos dyrlægen i forbindelse med urinvejsinfektionen/blæresten, men tjekkede han også katten for orm?

Og så ville jeg bare lige sige at det er normalt at din kat er sulten når den går fra at have ubegrænset adgang til sit tørfoder til at få x antal gram pr. gang. Hvorfor ikke bare give katten lidt ekstra ved fodring? Det sker der ikke noget ved, bare den ikke spiser hele dagen lang. Det vigtigste er at den drikker og jeg har før set tilfælde hvor katte pludseligt ikke drikker medmindre vandet serveres i en glasskål eller vandet står et specielt sted. Det lyder måske sært men sandt. Jeg skifter vand til min kat 2 gange dagligt fordi støv i luften lægger sig ovenpå vandet og det kan ikek være så rart

Nå men god bedring til din kat og godt nytår

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-06 11:37

Hvis katten har være vant til at æde passer den mavesæk til dét., altså større.

Med tiden vil mavesækken "skrumpe legalt ind" og tilpasse sig den mægnde katten få nu, og lur mig om ikke koncerterne så stopper. Har du evt. spurgt din dyredoktor til råds.??

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 11-01-06 11:40

Til Akle
"lader det stå indtil det bliver en blød grød, hvilket jo ikke fremmer tandarbejdet."
Nåh nej det havde jeg slet ikke tænkt på, ja så er det bedre at give dåsemad - der er meget mere til at fremme tandarbejdet...?

Malene

ps. Regn kiloprisen ud på tørkost kontra dåsemad...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-06 12:37

Citat
ps. Regn kiloprisen ud på tørkost kontra dåsemad

Forstår så ikke helt hvor du vil hen med det der.

Det ka' da godt være, at det vil være dyrere at fodre med andet end tørfoder.
Når vi taler dåsemad, har en voksen kat på ca 4 kg et dagsbehov på ca 400-450 gram foder.

Men det handler vel i højere grad end prisen, om hvad der er bedst for katten, og i den forbindelse bør tørfoder kun ses som et supplementsfoder og ikke som eneste foderkilde, bare fordi det er nemt og billigere.

Som akle så rigtigt skriver:

Citat
Tørfoder er en "opfindelse" som passer os godt i vor travle hverdag, - men dette produkt fandtes ikke "i gamle dage", hvor katte/hunde fik vådfoder, - og deraf heller ikke fik urinvejssten.

mvh dova

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 11-01-06 12:46

ja det er nok rigtigt

Malene

Kommentar
Fra : Pythagoras

Dato : 11-01-06 12:46

Han er både inde- og udekat, ca. fifty/fifty tidsmæssigt (det styrer han selv). Jeg er obs på orm, og han fik ormekur (mod bændelorm) for en måneds tid siden.

Jeg har nu fyldt hans madskål med Hill's og så må det komme an på en prøve, om han kan styre det som før, hvor han jo ikke blev overvægtig af fri adgang til foderet. - Jeg venter dog lige lidt med at lukke tråden, for den er jo helt ny, så der kan let nå at komme flere guldkorn på banen. Nu har jeg bare i første omgang valgt den nemmeste løsning, for i det mindste at gøre noget.

Han er normalt ikke en kat der tigger eller skriger - heller ikke hvis madskålen "render tør" - derfor er jeg ikke umiddelbart indstillet på at være så hård og kontant. - Jeg mener simpelthen, at han vitterligt er sulten.

Han har altid drukket ret meget, og får frisk vand hver dag - så jeg tror ikke, at han går og tørster. - Jeg kan jo se, at det svinder godt i vandskålen inde, selvom han også har adgang til vand udenfor.

Du'r det ikke med ad libitum adgang til foderet, tager jeg naturligvis kontakt til dyrlægen, der anbefalede foderet, så han kan komme med løsningsforslag. Min erfaring er bare, at man ofte får mere nuancerede råd, når man spørger andre katteejere Derfor har jeg valgt at prøve her først.

/Pyt

Kommentar
Fra : Pythagoras

Dato : 11-01-06 12:49

I øvrigt ... dåsemaden er skam ikke helt yt - bruger det jævnligt som variation. Men nu vil jeg lige se, om han kan styre sit indtag, inden jeg kaster mig ud i flere ting på én gang.

/Pyt

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-06 12:52

Jeg vil lige sige, at vores 7 kun få tørkost fra Hills i 3 forskellige udgaver.(et produkt særligt til deres tænder) En gang imellem får de dag-gamle kyllinger eller lidt råt kød. Og der er ingen problemer med vægt eller anden (mave-tarm) sygdom.

Alle i vores kreds af katte mennesker (og det er nogle stykker) foder kun med tøtkost som primærfoder. Så den der med at at tørkost ikke må være den eneste foder kilde er noget gøgl. Men vådfoder fabrikanterne skal jo sige noget for, at sælge deres produkter.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-01-06 13:00

Det kan jeg heller ikke se - altså at tørfoder ikke skulle være nok... Der er præcis den mængde næring, vitaminer, mineraler, proteiner og andre næringsstoffer som der skal være. Det er fuldkost! Den eneste forskel mellem tørkost og dåsemad er vandet... Ganske enkelt.
Hvis katten er dårlig til at drikke vand, kan man jo overveje at bløde tørkosten op i vand eller investere i dåsemad. Ellers er der ingen grund til det overhovedet.
Ligeledes er det en skidt ide at variere kosten for meget - altså skifte produkt, da katten skal tilvendes nye produkter hver gang. Som regel giver det symptomer fra mave-tarmkanalen, som katten jo har bedre af, at være foruden.
Og hvis katten ovenikøbet supplerer med lækkerbidskener fra naturen, hvad den givet gør, når den er udekat, ja så er alt da tip top!

Phytagoras, jeg håber, det lykkes uden de store protester fra din kat! Og husk på, at det er vinter og en kat, der færdes ude har brug for lidt mere på sidebenene og lidt mere energi til at holde sig varm lige nu... Men fed skal den jo ikke være

Held og lykke med det...

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-06 13:02

Citat
Alle i vores kreds af katte mennesker (og det er nogle stykker) foder kun med tøtkost som primærfoder. Så den der med at at tørkost ikke må være den eneste foder kilde er noget gøgl. Men vådfoder fabrikanterne skal jo sige noget for, at sælge deres produkter.

Det er nu ikke fabrikanter af vådfoder der ligger til grund for udtalelserne om, at tørfoder ikke bør være eneste fødekilde, men derimod anbefalinger fra diverse dyrlæger, både på nettet og IRL.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-06 13:16

Jo, dova, men nu er det sådan at den måde vi foder på er netop på baggrund af udtalelser fra dyrlægerne som er i vores kreds. Og med det netværk vi har i katteverdene som foderer på samme måde uden problemer, og har gjort det i sidste 10 år, tja, så fortsætter vi altså sådan.!!!! Og vores katte undersøges årligt med bla. blodprøver, røngent og scanninger, så det er ikke fordi vi ikke er "on top off things."

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-01-06 13:45

Dova, den anbefaling er jeg aldrig løbet ind i - har du eventuelt links?

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-06 14:29

http://www.inges-kattehjem.dk/blade/05_maj.pdf

Vaxen

bl. a. her er der en god artikel: Urinvejsproblemer hos katte, hvor dyrlægen der skriver, anbefaler kombineret fodring, netop for at undgå/minimere problemer med stendannelser.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-01-06 14:42

Ok - de anbefaler, at hvis katten hat tendens til stendannelser, at kombinere tørkosten med dåsefoder af samme type og tilsætte det vand for at fortynde kattens urin.
Det er muligt, det er mig, der havde misforstået, men jeg opfattede det sådan, at nogle ikke mener, at tørkost er et optimalt fuldfoder for en kat. Det er der ingen tvivl om, at det er. Så kan der opstå forskellige situationer der gør, at man må justere.

I øvrigt anbefaler en anden dyrlæge lidt længere nede af siden at man fodrer med kvalitetstørkost

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-06 14:50

Citat
Årsager til blærebetændelse
Som sagt kan der være bakterier på spil. Endnu hyppigere er krystaller. De udfældes i urinen, fordi kattens foder indeholder nogle uheldige æggehvidestoffer og salte. Overvægt og for lidt motion kan også være en medvirkende årsag. Særligt hos lidt ældre katte, kan for lille væskeoptag være årsagen. Derfor bør ældre katte samt katte, som tidligere har haft blærebetændelse, have suppleret deres tørfoder med dåsemad af samme gode kvalitet. I Minnesota i USA forskes der meget i blærebetændelse og blæresten hos katte. Dyrlæger fra hele verden sender faktisk blæresten ind til analyse. Det hjælper os i behandlingen af den enkelte patient. Samtidig får vi hele tiden ny viden om årsager, behandling og forebyggelse af dette problem, som altså nedsætter livskvaliteten for ca. 10 % af vore katte.

fra http://www.herningdyrehospital.dk/art-diamanter.htm

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-06 16:27

Dova> Der er intet nyt i det du skriver vedr. urinvejssten.

Vaxen> Du har fanget den i dit indlæg 11-01-06 14:42. Verden er ikke sort og hvid.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-06 17:27

Citat
Det er muligt, det er mig, der havde misforstået, men jeg opfattede det sådan, at nogle ikke mener, at tørkost er et optimalt fuldfoder for en kat

Det er der skam også flere og flere der mener at det ikke er.

Det er som med alt muligt andtet: Der kommer hele tiden ny viden på alle områder, og det er ikke så længe siden, at man inden for dette område er begyndt at anbefale, at kattes foder ikke alene bør bestå af tørkost.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-01-06 19:17

hahaha... Så er det mig, der er gammeldags.... Skægt...

Jeg venter nu lidt med at skifte strategi til jeg har dyrlægens ord for det....

Taliskoko: jeg forstår ikke din kommentar?....

Vaxen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-01-06 19:54

Katte er lige så store individualister som os mennesker. Nogle er mere disponible eller sarte over for dårligdomme contra særheder som andre. - Tørkost er et fuldfoder, men hvem siger at kosten KUN behøver at bestå af tørkost? Dyrlæger er for øvrigt også af forskellige meninger! - Katte kan lide variation i kosten og dåsemad bestående af bidder, er det da lidt tandarbejde i. Endnu bedre er daggamle kyllinger eller en luns råt kød, som dova nævner. For øvrigt indehold spørgsmålet intet om priser på foder, så hér var en kommentar (malene..) lidt på afveje.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-01-06 00:37

Jeg må tilstå, at jeg ikke læste alle indæggene, så det kan være, der er en, der allerede har skrevet det. Men du kan få CD i lightudgave. Det får vores den ældste. Vi havde samme problem, og han var ret tyk i forvejen. Men pludselig kunne han ikke komme gennem kattelemmen mere.

Du kan jo også give ham en dåse tun eller makrel sammen med foderet. Det mætter rimelig godt, og feder ikke så meget. Derudover kan du aktiver din kat med en pind med fjer eller pelsdyr på, eller sådan noget, så han rigtig får rørt sig.

Problemet er jo, at jo tykkere katten er, jo mindre rører den sig, og så blive den endnu tykkere.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 14-01-06 09:31

Hej jeg har en han kat han får både dåse tør kost.
han får dåse om morgen og så står der altid tørkost hvis han vil havde mere, han er ude det meste af dagen og nat ind i mellem, han styrer selv hvor meget han vil spise ud over det han får fast morgen og aften. det går fint på den måde.

Hilsen
orpe

Godkendelse af svar
Fra : Pythagoras

Dato : 23-01-06 12:26

Tak for svaret vaxen. - Det har sandelig ikke været let at give svarpoints her, for jeg ville også godt ha' belønnet Jer der foreslår light-foder - men ... faktum er, at jeg nu har kørt med ad libitum adgang til Hill's foderet (uden supplement af noget som helst andet), siden jeg postede spørgsmålet, og katten har IKKE taget yderligere på. Ergo må det ha' været fordi jeg absolut ville supplere med dåsemad osv., at han lagde sig sådan ud i starten. Alene på Hill's fungerer det - og holder det op med at fungere, anbefaler min dyrlæge, ligesom flere af Jer, et light-foder (50/50) fra samme serie.

Tak for Jeres hjælp!

/Pyt