/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Afslutning af årsregnskab- SS2
Fra : mikefun
Vist : 1275 gange
100 point
Dato : 10-01-06 20:28

Jeg har lige afsluttet min årsregnskab i SummaSummarum2 men er ikke sikker på at det er gjort korrekt.
Før jeg afsluttede nulstillede jeg momsen ved at overføre til momssafregningskontoen.

Mit gamle regnskab (2005) ser således ud:
-----------------------------------------------
Nettoomsætning, 73.749,-
Vareforbrug, 753,-

DÆKNINGSBIDRAG, 72.996,-

Øvrige omkostninger, 27.695,-
Ekstraordinære indtægter, 1,-
RESULTAT FØR RENTER, 45.302,-

Finansieringsudgifter, 1.736,-
PERIODENS RESULTAT, 43.566,-

A K T I V E R

Likvide beholdninger, 40.253,-
Øvrige omsætningsaktiver, 40.253,-
AKTIVER,40.253,-

P A S S I V E R
Egenkapital, 23.566,-
Kortfristet gæld, 16.687,-
PASSIVER, 40.253,-
Balancekontrol, -43.566,-
-----------------------------------------------

Ved afslutning af 2005 ser det nye (2006) sådan ved egenkapitalen:
-----------------------------------------------
Årets resultat, -43.566,-
Mellemregning, 20.000,-
*Egenkapital, -23.566,-
-----------------------------------------------

I 2005 hævede jeg 20.000,- privat til mig selv. Hvorfor er det beløb stadig til stede i 2006?
Skal balancekontrollen være i minus i 2005? (aktiver og passiver stemmer overens)

Eller ser mit regnskab korrekt ud?

Mvh,
Michael

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-01-06 21:28

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor din balancekontrol viser en difference... dine aktiver og passiver er lige store!!

Det ser egentlig fint nok ud.
Din egenkapital i virksomheden vil normalt altid være:
Dine indskud i virksomheden
+overskud af virksomheden
-dine hævninger i virksomheden
=egenkapital.

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 10-01-06 21:35

Synes også selv det er mystisk med en balancekontrol som ikke er 0

Jeg bruger SummaSummarum2. Er der noget skal flyttes, afstemmes osv. før man kan afslutte sit regnskab ved hjælp af funktionen " filer > afslut regnskab..." ?

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 10-01-06 22:36

Det er da noget rod

Resultatopgørelsen ser fin ud, resulatet overskud 43.566

så går det glat i balancen.

Den nemmeste måde arete det op er nok at lave et nyr regnskab i summasummarum og lægge primoposterne ind som bilag nul eller 1.

Og hvad skal primo posterne så være.......

Virksomheden bliver vel drevet som enkeltmandsfirma ikke som ApS? Bare for at være sikker. Mellemregning bruges kun i selskabsform eller ved brug af virksomhedsskatteordningen (eller lign) som kan vbære aktuel ved store uhævede overskud ellerstore renter, ikke lige denne virksomhed.

Er det første regnskabsår i 2005? I så fald er balancen:

Likvide beholdninger, 40.253,-
Kortfristet gæld, 16.687,-
Egenkapital 23.566,- opstår således

Egk primo 0
resultat + 43.566
Hævet privat 20.000
Egk ult 2005 23.566

Der skal ikke være nogen balancekonto idet resultatet overføres til egenklapitalen.

Istredet for at oprette et nyt regnskab kan du selvfølgelig postered dig ud af det, men umiddelbart ser det ud som om din kortfristet gæld er forsvundet, så......

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-01-06 22:41

Der er jeg ikke enig med LeifHansen. Så vidt jeg kan se, er det blot Balancekontrollen der er sat forkert op.
Prøv at gå ind i kontoplanen og se hvordan den er sat op.

For at komme videre ville jeg tage en sikkerhedskopi af regnskabet, og derefter køre en årsafslutning.
Hvis den starter op i 2006 med de korrekte åbningstal:

Likvide beholdninger, 40.253,-
Kortfristet gæld, 16.687,-
Egenkapital 23.566,-

skal du bare køre videre derfra.

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 10-01-06 22:49

Jeg stadig en backup af det gamle uafsluttede 2005 regnskab så jeg kan vel nå at rede det på normal vis?
Jeg bare ikke hvad der er gået galt.

Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed og benytter mig ikke af virksomheds ordningen.
Om jeg kalder det mellemregning el. privat hævet er vel ligemeget så længe kontoen er under egenkapitalen?

Ultimo, primo tal gør mig bare endnu mere forvirret

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 10-01-06 22:54

Paulus1,

Balance kontrollen er summen af 1 - 99999

Regnskabet 2006 starter op sådan:

Likvide beholdninger, 40.253,-
Kortfristet gæld,(minus) -16.687,-
Egenkapital (minus) -23.566,-

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-01-06 23:02

Okay, dit eneste problem er, at din balancekontrol er sat forkert op. Dine primotal for 2006 er helt korrekte.

Din balancekontrol er forkert fordi du får årets resultat med 2 gange. Dels fordi balancekontrollen medregner driftskontiene, og dels fordi din balance er sat op, således at årets resultat fremgår under egenkapitalen. Du skal rette i opsætningen på din balancekontrol så den første konto den medregner er den første konto under aktiver.

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 10-01-06 23:07

Okay, men hvordan kan det ske når jeg har stort set har brugt standard kontoplanen i SS2 ?

Der må vel være sket noget andet undervejs eller?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 11-01-06 00:03

Det ligner en fejl i den standard kontoplan, som du har fået lagt ind.

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 11-01-06 07:58

Hvis jeg ændre balancekontrollen så de første konti der bliver medregnet er dem under aktiver så vil balancenkontrollen passe når jeg afslutter regnskabet men ikke under den løbende bogføring

Det er da noget rod...

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 100 point
Dato : 11-01-06 08:53

okay, jeg havde fået indtryk af, at årets resultat løbende blev opdateret under egenkapitalen.

Nu har jeg set efter i den SS2, som jeg selv har liggende. Så vidt jeg kan se, vil din balancekontrol stemme ved den udskrift der heder "resultat og balance", når den tager kontiene fra 1 til 999999. Derimod vil du have en difference i din balancekontrol på udskriften årsregnskab.

Du skal IKKE rette noget i din opsætning. Det er helt klart en gennemgående fejl for kontoplanen/programmet, at der vil være en difference på balancekontrollen, enten i "resultat og balance" eller i "årsregnskab". Det skyldes, at årets resultat tillægges egenkapitalen i udskriften "årsregnskab" samtidig med, at balancekontrollen stadig regner fra konto 1 - 999999.

Godkendelse af svar
Fra : mikefun

Dato : 11-01-06 16:11

Jeg takker og lukker