/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Udvikling af telefonnumre
Fra : invisible
Vist : 8597 gange
200 point
Dato : 08-01-06 20:34

Jeg kan ikke rigtig finde information om hvordan telefonnumrene har udviklet sig i Danmark.

Jeg kunne godt, tænke mig at vide hvor mange cifre der var i telefonnumrerne i de forskellige år.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 08-01-06 20:50

Aendrede telefonnumre
I loebet af 80erne begyndte telfonselskaberne at aendre alle danske telefonnumre. For en snes aar siden behoevede man ikke at dreje mere end 6 cifre indenfor et lokalomraade. Derpaa skulle alle pludseligt taste/dreje 8 cifre, og de foerste 2 (eller i visse tilfaelde 4) tal er blevet aendret flere gange siden.
Aendringerne er saa omfattende, at det ikke er til at sende en komplet liste - men vaer forberedt paa, at gamle numre paa familie og venner ikke passer mere. Aendringerne foregaar stadigvaek her i 1995. Aendringerne for et aar kan ses et sted foran i bind A-? af alle telefonboeger.

Kilde: http://www.cs.odu.edu/~chrisr/danskoss/adrtlf.html

Andet kan jeg heller ikke finde..

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 08-01-06 20:55

Jeg var mere på udkig efter telefon nr. udviklingen helt tilbage til starten af telefeonen indtog i Danmark.

f.eks. 1940 2 cifre, 1980 6 cifre bliver til 8 cifre osv.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 08-01-06 21:02

Det kommer lidt an på hvor i landet du er.
Den gang der var centralbetjent opkald, havde de kun det nummer der var tildelt abonnenten, og som kunne være fra 1 til 4-5 cifre, alt efter om det var en lille eller stor central.
Ved inførslen af selvvalg med fuld nummervalg, blev systemet opbygget som 6 cifret numre, opdelt i områder. Skulle man uden for området, skulle områdenummer drejes med.

Her var 01=indre København, 02=Københavns omegn og nordøst sjælland, 03=Øvrige sjælland-Bornholm og sydhavsøerne, 04=syd og sønderjylland, 05=nederste del af mellem Jylland, 06=Østjylland (ud for Århus), 07=Vestjylland (over mod Ringkøbing), 08= Nordjylland, 09=Fyn med øhavet.

Den store nummeromlægning blev lavet i to etaper, hvor områdsnummer skulle drejes med, også lokalt. senere blev det ændret til det vi kender idag.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-01-06 21:04

Der er en hel del om fremtiden på http://www.itst.dk/ Telestyrrelsen

Der er jo også hele den gamle Centralstruktur da man have gennemkoblinger via betjente telefoncentraler. Det var en 4-5-6 ciffer periode op til omkring 1972-4

Men det er vel oplysninger der kan findes via post og tele musset http://www.ptt-museum.dk/default.asp

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-06 21:06

Da jeg var barn i 60'erne ringede man til en central, der var f.eks en der hed Fasan, senere skulle man dreje forskellige numre for området KBH havde f.eks 01. i 1985 blev de første centraler i DK digitalicerede og vi fik 8 cifrede tlf. nr. Det var det jeg lige kunne komme i tanke om, men jeg vil tro du kan finde flere oplysninger hvis du kikker under K.T.A.S.

det gamle kjøbenhavns telefon akties selskab

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-01-06 21:51

Det er åbenbart i 1978 at alle centraler er fuldautomatiserede.

http://hjem.get2net.dk/x722943/htm/stemmen.htm
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=6&i=1152&t=1152
http://www.ptt-museum.dk/ptt-museum/telefonmuseet/

Prøver at finde flere oplysninger om "områdenumrene".

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-01-06 22:01

Det første nummer vi havde i mit hjem var

Ægir 3823 Ulla

Ak ja, det var dengang

Så - det er ikke kun tal, der har været ingredienser i telefonnumrene men også bogstaver.

Venlig hilsen og god fornøjelse

Dorthe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-06 22:03

Et lignende spørgsmål blev stillet for laaaaang tid siden http://www.kandu.dk/Spg17854.aspx

Citat
Nu har jeg kontaktet "post og tele museet". I 1975 begyndte man at etablere 02 området. I 1978 var hele 01 området færdigt. Desværre kunne han ikke oplyse om 03 området. Bibliotekaren er taget på ferie, og der var så mange telefonbøger han skulle igennem. Hvis du bor i Køenhavnsområdet kan du jo tage en tur forbi museet. Omlægningen skete over en meget lang periode (år)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-01-06 22:17

Ja jeg husker også de halvautomatiske centraler, hvor man drejede et par tal, som skulle være i overensstemmelse med de bogstaver der var på drejeskiven.

Det var den gang, hvor en mand ringede til centraldamen og spurgte hvordan man ringede til Rødovre.
Damen sagde: Du stikker fingren i RØ hullet og drejer rundt!
Ellers tak, sagde manden, så vil jeg hellere gå der ud!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-01-06 22:22

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-06 22:29

Min far jokede også med at få vennerne til at ringe til en "dame" han havde fundet til dem... Bella eller hvad nu "damen" sagde på centralen, eller at han havde fundet et sted hvor man kunne ringe og få et forslag til en middagsmenu - Fasan osv. Jeg skulle som lille pige prøve at ringe til min mormor, det kunne jeg ikke finde ud af, så centraldamen måtte trøste mig, men fandt sørme også min mormor, det var da service.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-01-06 22:55

Jeg har siddet og kigget lidt i min gamle telefonliste, og et eller andet tyder på at ændringen af f. eks.
område nr. 01 og 02 til 31 og 42 sker i 1986, og er det ikke fra det tidspunkt vi skal dreje 8 cifre ?
Måske skete det med at dreje 8 cifre tidligere, for at folk kunne vænne sig til det ?

Senere sker der så en tilpasning af visse områdenumre der ændres fra f.eks. 42 til 43 og og en del får ændret yderligere i deres telefonnummer, sådan at forstå, at det ikke bare er områdenummeret men måske hele nummeret.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-01-06 23:05

En oplysning mere, om at ændringerne ikke var slut i 1995.

http://www.cs.odu.edu/~chrisr/danskoss/adrtlf.html#adrtlf_AendredeNumre
Citat
Aendrede telefonnumre
I loebet af 80erne begyndte telfonselskaberne at aendre alle danske telefonnumre. For en snes aar siden behoevede man ikke at dreje mere end 6 cifre indenfor et lokalomraade. Derpaa skulle alle pludseligt taste/dreje 8 cifre, og de foerste 2 (eller i visse tilfaelde 4) tal er blevet aendret flere gange siden.
Aendringerne er saa omfattende, at det ikke er til at sende en komplet liste - men vaer forberedt paa, at gamle numre paa familie og venner ikke passer mere. Aendringerne foregaar stadigvaek her i 1995. Aendringerne for et aar kan ses et sted foran i bind A-? af alle telefonboeger.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-06 23:18

I min kommune fik vi 8 cifrede tlf nr i i første kvartal af 1985, det var kun de sidste 4 cifre vi beholdt, vores tlf var døde i time/dagevis da vi var forsøgskaniner dengang det hele skulle digitaliseres

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-01-06 23:21

Bibliotekerne har noget materiale fra 1987/88 om telefonnumre...så det er måske først i 1987 ændringen,
til f. eks. 31 og 42, sker ?

http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field1=lem&term1=nummereringsplaner

mvh
jakoe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-06 23:27

Nope jakjoe, vi fik det i 1985

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 15-01-06 12:36

Sprøgsmålet skal jo lukkes, men jeg fik aldrig rigtig svar på mit spørgsmål

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-06 12:42

Der står ikke at et spørgsmål SKAL lukkes, men du får 5 strafpoint, hvis du ikke gør det