/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Granitfliser
Fra : futze
Vist : 3530 gange
20 point
Dato : 08-01-06 07:59

Vil lægge granitfliser 30x30 cm i køkken ca. 18 m2 i et skakmønster.
Hvor meget fugeafstand skal der være.
Hvad er årsagen til at nogle mål er 30x30 andre 30,3x30,3 og nogle 30,5x30,5 cm.
Er der ellers noget jeg skal være på vagt over for. Har tænkt at leje en vådrumsskære.
Hilsen
futze

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 08-01-06 08:10

Her er et par gode sider

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=237

http://www.raadogdaad.dk/images/projekt/pdf/alfix.pdf

Det sidste link er en pdf fil, den tager 1 minuts tid at åbne. Men den er det værd

Accepteret svar
Fra : michaelsp

Modtaget 20 point
Dato : 08-01-06 20:21

Hej Futze

1. Hvis du vil have skaktern, må der da ikke være fuge!? Du må bare være 100% nøjagtig. Hvis du vil have fuge, så vil både hvid og sort fuge ødelægge skaktern effekten, så du må gå efter en neutral grå og så smal som muligt.

2. Der er måske forskel fordi granitfliserne skal passe til leverandørens øvrige sortiment, hvilket kan være svært at styre de steder, hvor man brænder fliserne. Eller måske fordi de kan lægges help op ad hinanden og stadig passe til 30cm vægfliser med 3mm eller 5mm fuger? Svært at vide.

3. Din idé med skaktern bliver meget svær at opfylde, fordi det kræver så stor præcision, og det er absolut ikke som at arbejde med linoleum, så jeg vil anbefale dig at gøre så meget som muligt selv og så få et tilbud om lægningsarbejdet fra en fagmand.
Det er svært at få fliserne i nøjagtig samme højde, så du skal kun smøre fliseklæb ud til én flise ad gangen og altid slutte en flisebane i enderne - forsøg aldrig at afslutte med en flise imellem andre fliser.
Prøvelæg alle fliserne på det forberedte gulv, og hvis du vælger at skære de halve fliser på forhånd (hvilket jeg havde succes med, men som mange advarer imod), så begynd med de største fliser. Hvis der sker skade under tilskæring, så er de ikke spildt, hvis de kan bruges et sted, hvor der kræves en mindre flise.
Vær opmærksom på, at dine fliser er meget hårde og måske knækker lidt mere tilfældigt, end du (som ikke prof.) kan styre med en fliseskærer. En vådskærer er derfor oplagt til den opgave. Jeg har netop restaureret et badeværelse, og måtte konstatere, at fliseskærer generelt er bedst/hurtigst/renest og mest ørevenligt til deling af fliser, vinkelsliber er bedst til det specielle og præcise som f.eks. rundinger til rør, mens der skal en vådskærer til at klare deling af de rigtig hårde fliser at dele dem i meget præcise lange snit og til at skære eller slibe fliserne i smig (skråt snit).
Jeg startede med at leje en vådskærer til kr. 158 om dagen (lokalt), men jeg har nu købt en i Jem&Fix til kr. 299 (Harald-Nyborg og Kvickly har den samme til kr. 349), som er nøjagtig lige så god. Dog vil jeg nok investere i en bedre (tyndere) skive - og et langt plastikforklæde.

Du må nok give lidt flere point end man får bare for at logge på, hvis du vil have flere svar på så mange spørgsmål, og tro mig... du får flere spørgsmål hen ad vejen Der en nem teknik til at skære fliserne langs kanter og til hvordan mønstret skal startes vinkeltret og for at passe flest steder, men det kræver billeder, så jeg vil anbefale dig at gå på biblioteket.
God fornøjelse med projektet.
Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : futze

Dato : 08-01-06 21:16

Hej igen
MichaelISP
Tak for svaret, men jeg havde ikke mere end de 20 point.
Det du siger med at der ikke skal være fuger, var også min tanke men jeg var i tvivl, så derfor spørgsmålet. Nej jeg tror nu nok jeg prøver at få fat i en prof. flisemurer til dette projekt.
Jeg havde lånt lidt linolium tern med hjem og lagt ud, men der mangler sku lige det sidste pif og det er det jeg mener jeg kan få med granit fliserne i sort og hvid.
Ved du hvorfor der er forskel på fliserne. Nogle er 30 x30 andre 30,3 x 30,3 og andre 30,5 x 30,5.
Hilsen
futze

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 08-01-06 21:24

Tak for svaret michaelsp.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 16-01-06 21:41

Har ændret tanke om skaktern på gulvet men vil selv lægge ens fliser 30x30 og ønsker at lægge
fliserne op mod hinanden, og uden fuge.
Men hvad gør man for at undgå at der kan komme feks. vand immellem fliserne, når nu fugerne
vil undgås.
Er der et sted der kan anbefales vedr. køb af granitfliserne.
Hilsen futze

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 16-01-06 23:55

Det er det, at du ikke vil have fuge, der gør det særlig svært, hvorfor jeg stadig vil anbefale dig at bruge en prof. fliselægger. Ellers er jeg bange for, at du får mange "gab" rundt omkring.
Du kan jo ikke putte noget i de fuger, der ikke er der, så du kan vel ikke gøre så meget for at forhindre nedsivning af vand. Hvis du tænker på en løsning med at hælde noget over, tror jeg, du tager helt fejl.
Jeg kan ikke anbefale et sted, for det er sjældent et spørgsmål om sted men om flisen. Du er muligvis nødt til at kigge hos flere forhandlere for at finde det helt rigtige.
Når du finder fliserne, så husk at spørge om, hvor let de kan rengøres, og hvad de kan tåle, for man kan hurtigt være for smart.
Mvh. MichaelSP