/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
hjemmebygget køkken.
Fra : casper0606
Vist : 5418 gange
100 point
Dato : 06-01-06 18:15

mit køkken er ved at være noget nedslidt, så jeg havde tænkt mig at bygge et nyt op fra grunden, mest for prisens skyld da jeg synes at køkkenfirmaerne strammer skruen lige lovligt meget...

Det jeg er mest bange for ville mislykkes er lågerne hvordan kan man dog lave dem så de bliver snorlige....

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 06-01-06 18:30

Hej Casper

Det lyder som noget af et projekt. håber ikke at dit køkken er alt for stort! Men ærlig talt, hvis ikke du har maskiner til rådighed, så tror jeg ikke du får et godt resultat ud af at lave skabe selv. Du kan købe relativ billige køkkener i gør det selv butikker og andre for den sag skyld. Jeg er selv i gang med at renovere et køkken lige i øjeblikket! Vi købte skabe for ca. 19.000,- kr.
Men tilbage til hvordan du laver låger lige,, jeg formoder du mener de skal hænge snorlige ved siden af hinanden. Det kræver, dels at du placere hængsler nøgagtig og dels at du bruger justerbare hængsler.
Er du omhyggelig med udskæring og montage kan det lade sig gøre. Har du en lang række skabe med samme højde i låger så tråk en snor mellem de 2 yderste og juster lågerne efter snore.

Go fornøjelse med projektet
LetMatronen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-06 19:29

Du skal bruge skabeloner for at lave det ensartet, men det kan slet ikke svare sig hvis du ikke har snedkerimaskiner og forstand på at bruge dem og det har du nok ikke siden du spørger.

IKEA og Harald Nyborg sælger billige køkkener, men kvalitet og pris hænger meget godt sammen så de holder ikke så længe.

Kig efter et pænt nedtaget køkken og renover det hvis dit eget er for ringe til renovering.
Hvis det er et elementkøkken kan nye hængsler, håndtag og en gang maling udrette mirakler.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-01-06 19:37

hej Caspar..... Jeg vil give Letmatronen ret i at det du har tænkt på er ikke bare- bare for os urutinerede...Det er vigtigt at du har maskiner til rådighed så du får fræset alle huller til hængsler osv ens på alle låger..
Du skriver at dit køkken er nedslidt ...Vil det sige at lågerne er dårlige eller er det det hele??? For det kan jo lønne sig bare at skifte lågerne da elemneterne ofte er standard ..Du vil opleve det som et helt nyt køkken (har en bekendt som gjorde dette)
En anden mulighed er at sidde på gærdet og holde øje med et evt udstillings køkken som sælges billigt ..Prøv en gang imellem at se på dba.dk det kan jo være et fejlkøbt køkken der .....

held og lykke
mvh sverola

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-06 19:42

Det kræver store opstillinger og vinkel støtter hvis du selv il lave det der i køkkensprog hedder kroppen, altså det hvide melaminskab som alle køkkenfirmaerne bruger.
Så mangler der kun hængsler og låger
Du kan købe meget billige skabe og selv lave låger til (med skabeloner som BjarneD siger)
hængsler sidder på de billige skabe og du kan se hvor hængselhullet skal sidde.
Jeg lavede selv badeværelsesskabe på denne måde.

Har du ikke snedkereret før så bliver det noget af en omgang at begynde på.....................og måske opgiver du.

Alene det at få et færdigkøbt køkken til at stå perfekt er meget svært.
Da jeg lavede køkken, tog det mig 2 dage at rette soklen op så den var lige. (jeg er ikke snedker/tømrer)

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 06-01-06 20:35

måske er jeg så bedre håndværkere end de fleste, når man har tolmodigheden skal man nok få det til at passe sammen...

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-06 21:38

Det kan man da også, med en del tålmodighed - men uden kendskab til dig så virkede dit spørgsmål, på mig og andre som om du ikke rigtig vidste hvad det kræver af nøjagtighed.
Jeg har selv lige lavet et par reoler i bøgetræ til at stå / hænge i vores stue. (de blev næsten lige).
Hvis du vil samle med dyvler, så findes der hos byggemarkeder et bore-sæt med små knapper til at mærke huller som skal være lige over hinanden.
God arbejdslyst og pøj pøj.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-06 21:46

Lige en ting til..............de fleste byggemarkeder skærer materialer ud i rette vinkler og emnerne bliver lige store.

Kommentar
Fra : Frants

Dato : 05-03-06 16:26

Casper,

Det er altså ikke så svært at lave et køkken.
Jeg har lavet forskellige køkkenskabe med låger og de sidder lige i øjet.
Jeg hader hvid laminat, så jeg har lavet et 50'er køkken i ordentlige materialer.
Dvs. jeg har bygget videre på det jeg har i forvejen.
Der var et par skabe jeg valgte at bibeholde.
Hvis du vil ha' pivlige og lige store skabslåger, så få skåret pladerne til i byggemarkedet.
Jeg har brugt MDF og finer jeg har limet sammen, så der bliver en fals på 1 cm
hele vejen rundt. Det passer så fint ind i rammen hvor lågen skal sidde.

Slutteligt har jeg malet det hele med en fed og god oliemaling og sat håndtag på.

Jeg har ikke fræst noget ,men brugt almindelige skabshængler.

Det vigtigste er vaterpasset og hele tiden måle når du laver rammen lågerne skal passe ind i.

Død over hvid melamin og laminat!

Frants