/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
kastrering af kanin....
Fra : sissi
Vist : 6194 gange
100 point
Dato : 05-01-06 21:01

Jeg vil gerne have min lille hankanin kastreret, men har desværre dårlige "minder" da min mosters døde under narkosen. De er godt nok et par år siden. Er der stadig chance for at det kan ske?? Og hvor stor er chancen? Han er lidt over et halvt år gammel. 9 måneder præcis.

SiSSi...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-06 21:05

For en del år siden, fik jeg steriliseret min hunkanin, og hun overlevede, der er en risiko vel alt her i livet, men jeg er sikker på, at dyrlægen nok skal passe på dit kæledyr, han kan jo også godt li' dyr,og har samtidig sit rygte at skulle passe på. Kaninen bliver sikkert grundigt undersøgt inden den bliver lagt i narkose. Så bare se at komme afsted, du
får en meget roligere kanin og ingen unger. Jeg her lige erhvervet en af hvert køn, og er spændt på, at se ungerne
når der engang kommer nogle, hunnen er lidt for ung endnu, men vi har en aftale med dyrehandleren, om at han
aftager hvis det bliver for livligt i huset

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 05-01-06 21:15

Hej Sissi
Vi har prøvet at få kastreret 3 kaniner og alle 3 døde indenfor de næste par år. Den ene døde direkte at kastraktionen, det er ikke til at sige, om de andres dødsfald havde noget med kastraktionen at gøre.
Hvad er grunden til at du vil kastrere din kanin ??

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 08-01-06 17:45

Grunden til at jeg gerne vil have ham kastreret er at han strinter... Meget endda.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-06 19:01

Det kan jeg godt forstå sissi, det er da heller ikke til at holde ud. Men prøv at få en samtale med dyrlægen først, så kan han fortælle, hvordan sådan en operation foregår, også om risikoen, og bedøm så ud fra samtalen hvad der skal gøres, om du tør få det gjort, eller om du vil affinde dig med strinteriet

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 06-02-06 16:35

Når han så er blevet kastreret, kan han så tåle at komme indendørs til foråret når han har boet udenfor siden juni 2005?? Han bor lige ved siden af min brors hunkanin, er det derfor han strinter??

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 06-02-06 16:42

Det kan let være fordi han bor i nærheden af en anden kanin, at han strinter.
Normalt er der ikke nogen problemer med at flytte kaninerne ind/ud, når temperaturen er ca. det samme både inde og ude.

MHV
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 11-02-06 09:32

Hej Sissi

Mine 2 piger har 6 kaniner, 4 hunner og 2 hanner. Vi har haft kaniner i 12 år nu, og pigerne er stadig glade for deres kaniner. De går til kaninhop med dem.

Vores 2 hanner strintede også ganske forfærdeligt, den ene lavede en fuldtræffer lige i hovedet på mig. Derudover var de i stand til at strinte så gulv, vægge og de tilstødende bure var stribede af urin. Lugten var ubeskrivelig. Risikoen for at de kom op at slås var der også, idet alle kaniner luftes i vores lukkede gårdhave.

Begge hanner var parringsgale. Den ene kunne vi ikke kæle med eller håndtere i det hele taget uden at den forsøgte at parre os også.

Jeg kunne deruover fornemme på mine piger, at det kunne være så hyggeligt med unger! og havde dem lidt mistænkt for ikke at passe godt nok på, i håbet om at "uheldet" skete. Jeg er imod at sætte dyr i verden, man ikke har aftagere til. En kanin kan få op til 12 unger!

Derfor valgte jeg at få begge hanner kastreret. Den ene var længe om at komme ud af narkosen, men blev nøje overvåget af dyrlægen. I ugen efter kastrationen var de trætte og sløve, og pigerne var meget bekymrede for om de nu havde ændret adfærd. Jeg var også nødt til at holde godt øje med dem da de slikkede på stingene. De stoppede med at strinte, men var stadig parringsgale.

MEN efter ca. 14 dage, var begge kaniner sig selv igen. Lidt roligere, men bestemt sig selv. Ingen strint, ikke parringsgale. Når hunnerne er i løbetid, opfordrer de hannerne til parring, ind imellem kan hannen godt hoppe på hunnen, men det virker som om det er instinktivt, interessen er ikke med, og der kommer ingen unger ud af det. Hunnerne kan godt blive sure på hannernes manglende interesse.

Begge hanner er stadig rigtig gode til kaninhop.

Så min erfaring med kastration af kaniner er kun positiv. Jeg tror, at succeen hænger sammen med valg af dyrlæge. Min dyrlæge har selv kaniner, føler for dem, og har sat sig ind i narkosens virkning på en kanin.

Venlig hilsen
Søssan

Kommentar
Fra : Sølvdragen

Dato : 14-02-06 16:15

Jeg har fået min kanin Buster kastreret, han er fire år nu, og det var for ca. to år siden tror jeg.
Han er en lille blanding af en dværgvædder og en hermelin, og ligner en lille buttet hare.
Buster har altid været godt til at springe, men efter han blev kastreret kunne han springe duet med min hunkanin Stella.

Dem fra kaninhop syntes det ser sejt ud...
Det går godt, og han har det tip top, så jeg syntes det er en godt idé med kastreration.
Bare lige én ting... find en dyrelæge der har forstand på det! Det er det du bør være nervøst for...

Sølvdragen

Accepteret svar
Fra : Sølvdragen

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-06 16:18

Har lige noget mere at sige nu hvor jeg tænker over det.
Du skal nok vente til han er omkring et år, men antallet af kaniner der dør under narkosen eller katrerationen er faldet - jeg skulle mene at der ikke er noget at frygte.

Sølvdragen

Godkendelse af svar
Fra : sissi

Dato : 09-03-06 19:56

Tak for svaret Sølvdragen.