/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
C5 Nyt regnskabsår, problemer
Fra : joy138
Vist : 2281 gange
60 point
Dato : 04-01-06 13:47

Jeg skal starte nyt regnskabsår for første gang i C5 lightog har klokket godt og grundigt i det.
Jeg har fulgt anvisningerne men åbenbart ikke godt nok, for når jeg har forsøgt at bogføre indbetalingerfik jeg fejlmeddelelse og jeg fik det indtryk, at der ikke var bogført, hvorfor jeg selvfølgelig har forsøgt igen. Nu ser jeg til min skræk, at den samme indbetaling er registreret tre gange, dog med samme bilagsnummer.
Hvad gør jeg for at redde situationen. Kan man evt. systemgendanne? Og i bekræftende fald: Hvordan gør man det?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 04-01-06 15:30

Hvad er problemet i forhold til nyt regnskabsår mere præcist? Hvilken fejlmeddelelse har du fået ved bogføringen af indbetalingerne?

C5 indeholder ikke en systemgendannelsesfunktion. Hvis du ikke har taget backup af din datafil har du ingen muligheder for gendannelse til tidligere data.

En fejl som din, hvor der er bogført samme post for mange gange, vil jeg normalt rette ved at bogføre den modsat, således at den forkerte postering nulstilles (kredititer bank, debiter debitorkonto).

Kommentar
Fra : joy138

Dato : 04-01-06 16:19

Tak for dit svar. Jeg er ikke helt sikker på, om jeg kan lave en "modsat" bogføring, for systemet har registreret det samme bilagsnummer tredobbelt.
Jeg kan knap nok huske fejlmeddelelsen (har prøvet så meget, at hovedet er stået af), men meningen var, at indtastningen ikke kunne bogføres. Og så blev den alligevel bogført, så jeg er virlelig på den.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 04-01-06 18:44

Du kan sagtens bogføre på samme bilagsnummer og dato som dne forkerte postering, du skal bare huske at bogføre modsat af den forkerte postering.

Der er egentlig ikke grund til bekymring, for det er et meget lille problem. I princippet er det det samme som hvis du havde bogført en postering på en forkert konto... bare før den tilbage.

Kommentar
Fra : joy138

Dato : 05-01-06 10:53

Jeg har stadig problemer. Det er første gang, jeg skal starte et nyt år, og jeg er virkelig dum.
Jeg har fulgt anvisningerne, men kan stadig ikke registrere indbetalinger, og nu kommer der et virkeligt dummespørgsmål: Når jeg har dannet primoposteringer osv. hvad gør jeg så?

Jerg går i kassekladde, men kører jeg videre i den bilagsserie, jeg har i gang eller starter jeg en ny serie? Al min skolelærdom er suset ud af vinduet i forsøgene på at komme i gang. Jeg har to regnskaber at vælge imellem, nemlig "bilag" og "periode". Hvis jeg går i "bilag" starter systemet hele tiden forfra med det nummer der var det første i det nye år, så det er nok her, jeg er gået fejl, så noget fortæller mig at jeg skal gøre noget mere, men hvad?

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 60 point
Dato : 05-01-06 15:15

Jeg går ud fra, at du har oprettet et nyt regnskabsår inden du er begyndt at bogføre i det nye år. Det er en ting der skal gøres hvert år. Efter det nye regnskabsår er oprettet skal du danne primoposteringer, og derefter er du egentlig klar til at bogføre i det nye år.

Du må selv vælge, om det er lettest for dig at starte forfra i bilagsnumre eller du vil fortsætte nummerrækken fra det gamle år. Du skal være opmærksom på, at C5 kun kommer med et foreslag til bilagsnummer når du bogfører, du kan sagtens ændre det.

Det er helt fint at bogføre i kassekladden "bilag". Systemet gemmer som udgangspunkt det sidst anvendte bilagsnummer og adderer med 1, så den lægger op til at fortsætte din nummerrække.

Godkendelse af svar
Fra : joy138

Dato : 09-01-06 12:07

Tak for svaret Paulus1. Jeg har fået løst mine problemer i forbindelse med årsskiftet. Fik bare et akut anfald af berøringsangst, så din kommentar hjalp mig virkelig på vej. Jeg ville gerne have givet flere point for besvarelsen, men jeg er ny bruger, så du fik, hvad jeg havde. Tak igen

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 09-01-06 13:08

Det var så lidt.

For fremtiden bør du overveje, at tage regelmæssig backup af datafilen (formentlig c5data.dat).
Så har du altid mulighed for at gå tilbage hvis noget går helt galt.