/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
antal timer normalLøn, pause,
Fra : Odense
Vist : 6317 gange
100 point
Dato : 01-01-06 19:53

Hej
jeg har en datter på 22år som har noget alm. butiks tøj job, og vi har snakket lidt om hvad er rigtig og forkert,

Hvad er normal arbejdes uge i denne branche ?
Er pauser med løn eller hvad / hvor meget pause ?
Normal Løn (eller hvad får i ?) ?
Procenter ved køb og andet goder ?

Godt nytår! alle sammen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-01-06 20:01

Gå ind på HK's hjemmeside og find HK-Butik. Der kan du finde alle reglerne. Såvel for arbejdstid som for aflønning og regler om frokostpauser. Hilsen Arne

HK's hjemmeside: http://www.hk.dk/

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 01-01-06 22:45

På Dansk Handel & Service' hjemmeside (www.dhs.dk) under punktet "kerneydelser" -> "overenskomst" -> "overenskomst 2004-2007" kan du finde landsoverenskomsten for butikker. Denne er god som udgangspunkt.

Du skal dog huske, at disse regler alene er aftalte, og derfor ikke alment gældende.

God læselyst!

Accepteret svar
Fra : golfhouse

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-06 09:52

normal arbejdstid i butik er max 45 timer på en uge men 37 timer gennemsnit fordelt over max 4 uger.

Pauserne er ulønnet, men man må ikke forstyres i sine pauser, da man så har krav på en ny pause.

Lønnen følger normalt overenskomsten hvis hun ikke har leder stilling.

Procenter, afhænger af firmaet, man har ikke krav på nogen.

Men husk hvis hun håndhæver den med pauserne, vil arbejdsgiver også følge reglerne lige til stregen, altså, han kan diktere ferier, arbejds tider.

han kan evt. indsætte en times pause midt på dagen hvilket giver lange arbejds dage, så jeg foreslår, hun følger firmaets rutiner...

Har selv ejet 2 supermarkeder og aldrig haft problemmer.

Peter

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 05-01-06 10:02

Tak for svaret golfhouse. det var et beder svar

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 05-01-06 19:47

Arbejdstiden er som udgangspunkt max 45 timer, men kan undtagelsesvist stige til 48 timer over en 16-ugers periode. Dette loft er reguleret af EU-regler. Den største overenskomst for butikker (mellem Dansk Handel & Service og HK) siger 37 timer om ugen i gennemsnit over en 16-ugers periode.

Ulønnede pauser betragtes som fritid, og man har derfor ingen arbejdsforpligtigelse. Således kan man blive forstyrret i sin pause, men man kan frit afslå at arbejde.

Lønnen varierer meget. I praksis aftales lønnen individuelt, dog ikke større butikker som f.eks. Bilka som skal have ens løn. En af tankerne bag mindsteløn i overenskomster er i øvrigt, at den aftalte løn forudsættes at være højere, og at der derfor i teorien skulle være ganske få på mindsteløn.

Kilde: http://www.dhs.dk/public/ok/Butikker_2004.pdf

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 05-01-06 20:09

Dansk super marked (bilka) Kører også med individuel løn.

Peter