/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
varmeveksler i stykker?
Fra : ulrik1976
Vist : 2194 gange
200 point
Dato : 22-12-05 17:54

Hej endnu et spørgsmål.
Har direkte fjernvarme med en varmeveksler.
fremrøret til varmeveksleren er altid varm. også selv om jeg ikke bruge varmt vand i et døgn.

burde den ikke blive kold, da jeg ikke bruge noget varmt vand?
eller har den et tomgangsforbrug sådan en?

mvh ulrik

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 22-12-05 17:58

Du skal nok regne med at en del af røret bliver varmt.
Men ikke flere meter ud.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-12-05 17:59

Alt afhængig at hvor lang der er fra fremløbet der går videre til husets radiatorer o.lign kan varmen let forplante sig ud i fremløbsrøret til varmeveksleren. Hvis bare returen ikke varm så skulle det være ok. Hvis den er varm vil der jo så være gennemstrømning igennem.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-12-05 18:05

vandet cirkulerer vel på begge sider af varmeveksleren??? dvs at det som kommer ind går lige varmt ud...det er først når du tapper vand at du får et forbrug...
Det er da normalt sådan en varmeveksler fungerer ..

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 22-12-05 18:07

den er også varm på returen...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-12-05 18:11

Ja selvfølgelig er den det. Jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på. Glem det, sikke noget vrøvl.
Der vil selvfølgelig være samme temp. på begge sider af varmeveksleren da der jo altid er gennemstrømning.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-12-05 18:13

Hvis jeg forstår dig ret ,så kommer varmen ind og går først til veksleren og så videre til dine radiatorer ...-når du så om sommeren ikke skal bruge dine radiatorer er der nogle ventiler som du kan lukke så du bare har varmt vand....Men stadigvæk vil du have gennemstrømning i veksleren for at få varmt vand...
Det er jo ikke store mængder som er i sådan en fyr ..
Cirkulationen bliver jo leveret til dig fra varmecentralen og ikke fra eget fyr..
Havde det været en varmtvands beholder ville det ha været noget helt andet

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 22-12-05 18:32

jamen vil der være en konstant flow igennem varmevekleren, troede ikke den ville bruge noget fjernvarme når jeg ikke brugte varmt vand fra hanen...

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 22-12-05 19:57

Det gør den i princippet heller ikke, det er først når du tapper varmt vand den bruger af varmen og vil derfor blive lidt koldere på returen. En varmeveksler er uhyre effektiv og kan producere det varmt vand der kan løbe igennem. Der er nu meget stor overflade i den. Meget større end man tror.
Der vil selvfølgelig altid være en lille smule forbrug på den ligesom på alle andre varmekilder.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 22-12-05 21:26

er det ikke sådan, at din varmeveksler til det varme vand er monteret mellem frem og retur røret fra fjernvarmeværket (sat på i shunt), og sidder der ikke en thermostat ventil, der skal lukke fjernvarmevand ind i veksleren, når der er brug for varme til dit brugsvand? Thermostatventilen er normalt en grå "dims" der sidder på det ene af dine rør til varmeveksleren - den sidder normalt på returrøret på primærsiden af veksleren (den der har fjernvarmevand). Hvis der sidder sådan en på et af dine rør, er det sandsynligtvis den der enten er stillet forkert, eller er defekt.
At placere veksleren sådan, at dit varme fjernvarmevand til radiatorerne først skal i gennem den, er komplet tåbeligt. Din veksler vil sandsynligtvis kalke meget hurtigt til, når fjernvarmeværket hæver temperaturen til 80 - 90 grader, når det bliver lidt koldt. Især hvis du har cirkulation på dit varme brugsvand, vil der kunne udskilles meget kalk i sådan en overophedet veksler.
Tror du i øvrigt ikke, at det vil være en god ide, at få lavet "det dybe greb i lommen", og få ændret anlægget til indirekte fjernvarme? Der er trods alt en del mindre vand i stuen efter en sprunget radiator, i sådan et anlæg. Samtidigt vil et mere tidssvarende anlæg, kunne give dig en bedre afkøling af dit fjernvarmevand.

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 08-01-06 21:06

Tak for svaret Fijala.