/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor meget bruger i fjernvarme nu her?
Fra : Odense
Vist : 1854 gange
100 point
Dato : 22-12-05 10:21

Hej, Hvor meget bruger i fjernvarme nu her (dec. vinter, og vi har de fleste steder 23c i snit)

Vi bruger om dagen i snit; 2,75m3 (incl. varmt vand) (svinger fra 132 til 142kj. ved ikke helt hvad det går ud på den måling)

Det er nyt hus opvarmet m2 ca. 270m2

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 22-12-05 12:10

kigger lige med!
bruger ca. 220m3 på 140 m2 om året, men lidt urealistisk da vi fyrer med brændeovn også.
Gl. hus fra 1910 og nyder gerne 24c

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 22-12-05 12:17

Hvor meget man bruger i varme er i individuelt, afhænger af hvor godt huset er isoleret, hvor det ligger (ligger det frit, eller godt beskyttet), hvor stort det er og andre forhold.
Du bør kunne få at vide hos din fjernvarmeleverandør om jeres forbrug er over eller under middel. For hvad angår målingen, så er der på de fleste målere idag måling af såvel m3 forbrug som mwh forbrug. I korthed går det ud på at man betaler for den varme som man hiver ud af hver m3 varmt vand. Umiddelbart kunne det få en til at skrue godt op for temperaturen på det vand som løber ind i radiatoren da man jo alligevel skal betale for det reelle forbrug. Men fjernvarmeværket er interesseret i at få temperaturen på returvandet ned, idet det giver mindre varmetab. Derfor har de fleste en regel om at man skal have en gennemsnitlig afkøling på ca. 25 C°. Det betyder at der skal være en forskel på fremløb - returvand på min. 25 C° i snit på årsbasis.

Ha en varm jul

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 22-12-05 13:14

Det må værer dejligt at bo det sted jvor man kun skal nedkøle 25 C°, det må værer en drøm.
Vi skal nedkøle med 35 C°, Vi har et hus på 155m2 og bruger ca 1000m2 varme om året. Det er lige i overkanten så til januan skal der nye
thermostater på over hele huset som er fra 1971 det samme er thermostaterne, så er der et sted hvor der er en enkelt plade radiator
den skal væk.'
Det vil hjælpe meget, så næste år ned på 600-750m2

zita

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 22-12-05 13:46

Næææ det er skam ingen drøm, men jordnære kendsgerninger, det kan enhver forvisse sig om på www.tre-for.dk. Det er ikke engang et krav, men gør man det ikke kommer man til at betale ekstra for varmen?
Men om den gennemsnitlige afkøling er 25 C° eller 35 C° er forsåvidt uden betydning, bare man har et anlæg som kan klare afkølingen. Før man begyndte med måling af reelt forbrug, og i stedet afregnede efter forbrugte m3 vand, var det en stor fordel for den enkelte forbruger at køle så meget ned som muligt. Teoretisk kan man køle ned til den omgivende temperatur altså ca. 21 C° (stuetemperatur). Ved stort forbrug af varmt forbrugsvand er det muligt at komme længere ned i afgangstemperatur. Men har du en indgangstemperatur på 70 C° og udgang på 21 C° er forskellen jo 49 C°. No problem.
Men i dagens Danmark betyder det ikke meget.

sej

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 22-12-05 13:52

Vi har en indgangstemperatur på 80 C° og udgang på 30... Vi har gulvvarme alle steder...

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 22-12-05 13:59

Det lyder som rigtig fint! temperaturdifference på 50 C°, så i burde ikke have problemer der!
Gulvvarme overalt? Det lyder som om det er et relativt nyt hus? og som dermed skulle være godt isoleret.