/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Skattegæld
Fra : bil24
Vist : 4574 gange
100 point
Dato : 21-12-05 08:12

Hej
SKattevæsenet påstår (gennem mange år) af jeg i 1980-1985 har haft et for stort fradrag i befordring - Gælden til dem er vokset og er tæt på 500.000 - deres påstand var, at jeg ikke kørte de 400 km dagligt fra mit daværende hjem til arbejdet/+ retur. Jeg har ingen jordisk chance for at bevise min kørsel - alle dokumenter er gået til. Er der nogen som har en ide til, hvordan man kan kringle sig ud af det her? Det skal lige bemærkes, at de kører en hetz imod mig og sagsbehandleren derinde i palæet har udtalt, at de nok skal få "ram" på mig. De forlanger at jeg møder i tide og utide og at jeg fremlægger regnskab for nuværende indtægter og udgifter og de trække mig 2 x 15 % ud over den almindelige skat.
bil24

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-12-05 08:31

Du kan ikke gøre noget, når du ikke kan dokumentere dit fradrag. Men blev de ikke dokumenteret i 80'erne, da du var til torskegilde?

Indtil 1987, mener jeg, var der omvendt bevisførelse i skattesager. Dvs. at når skattevæsnet har påstået et eller andet, så er det skatteyderens opgave at bevise, at de tager fejl.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 21-12-05 08:38

Skatte(U)væsenet har da oplysninger om hvor du var ansat på dengang. Hvis arbejdsgiver havde flere adresser, så har ToldSkat også oplysninger om dem. Så egentlig kan jeg ikke se problemet. De har også adgang til din folkeregisteradresse for de pågældende år. Beskriv lige nærmere hvori bevisproblemet ligger.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-12-05 08:45

Problemet er vel, at skattevæsnet ikke godtager, at spørgeren har kørt 800 km om dagen for at passe sit arbejde. Det kan jo også være svært at nå.

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 21-12-05 08:47

Jeg havde dengang en kæreste og en datter meget tæt på arbejdsstedet - påstanden var, at jeg boede der og at mit fradrag kun var skalkeskjul. Var folkeregisterregistreret på den adresse jeg kørte fra - men de nægtede at tro, at jeg vitterlig kørte de 400 km om dagen. Sagen er den, at jeg overhovedet ikke kan røre mig rent økonomisk. Jeg har aldrig anerkendt at skylde dem noget. Er der ingen forældelse på sådanne sager?

bil24

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-12-05 08:48

Arbejdstiden var 40 timer ugentligt dengang + min. 10 timers kørsel om dagen. Det er 18 timer dagligt. Det er vel det de ikke tror på og det gør jeg egentlig heller ikke.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-05 08:54

Vivi....Vågn lige op LOOL Der er tale om 400 km. i alt - de kan vel køres på godt et par timer hver vej. Det er stadig meget, men ikke urealistisk. Det andet med selve skatten, ved jeg ikke noget om.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 21-12-05 08:55

Jeg vil give viviborgen ret. Det lyder for mig meget usandsynligt hvis det var et job på 30-40 timer om ugen.

Desuden er sagen forældet nu. Tilbage i tiden, da afgørelsen faldt, skulle du have haft klaget til skatteankenævnet eller landsskatteretten. Men hvis ikke du har gjort det, er sagen håbløs forældet.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 21-12-05 08:56

Lige først til viviborgen: Det er 400 om dagen. IKKe hver vej. Men nej det er også svært at tro du faktisk kørte så langt til/fra arbejde. Du må have dokumenteret et eller andet, som stillede ToldSkat tilfreds dengang i 80´erne. Den dokumentation findes vel stadig. Naturligvis accepterer de ikke at du trækker kørsel fra, hvis din familie bor lige i nærheden. Altså må du også have dokumenteret hvor du rent faktisk opholdt dig. Tro mig...ToldSkat smider ikke "bare" papirer væk.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 21-12-05 08:58

Okay, jeg misforstod også. 400 km. om dagen kan evt. lade sig gøre. Men kører man 400 km. om dagen har man også en del benzinudgifter. Og med kvitteringer eller regnskaber kan det jo dokumenteres. Måske du har benyttet færge? Disse kvitteringer SKAL jo gemmes, og så kunne du jo dokumentere afstanden ved hjælp af dem.

Men igen, sagen er forældet. Du skulle have haft klaget dengang.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-12-05 09:02

at jeg ikke kørte de 400 km dagligt fra mit daværende hjem til arbejdet/+ retur.

Er det ikke 800 km, så har jeg bare ikke fattet det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-05 09:06

LOOOL Jo det kan tolkes på den måde, men så er det jo mere end urealistisk så alene derfor bør det nok tilkes som 400 km. i alt

Kan man overhovedet køre så langt (400 km.) uden at passere en grænse

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-05 09:06

tilkes = tolkes ... sorry

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-05 09:11

bil24

Men nu er jeg blevet nysgerrig... Hvorfor pokker brokkede du dig ikke dengang de ikke anerkendte dit fradrag. Det er immervæk mellem 21 og 26 år siden . Er du bare alm. sløv, eller hvad.......???????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-05 09:13

Eller ville du bare lige tænke det igennem?

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 21-12-05 09:15

Hej
Altså, jeg ville ikke skrive her og stille spørgsmål, hvis min "sag" var det rene løgn. Det synes, at nogen her stiller sig tvivlende overfor det at man har kørt 400 km - jeg skal lige hilse og sige, at det er der faktisk mange der gør - og idag, kører jeg 381 km (ialt) på alle arbejdsdage (og jeg gemmer alt, der dokumenterer det).

Problemet dengang var, at jeg havde afleveret alt dokumentation til en såkaldt ven der skulle ordne mit regnskab - denne kære ven blev en u-ven og brændte alt - så der stod jeg med håret ned af nakken - kunne fremlægge dok. for, at jeg brugte vand og el på min bopæl i forholdet til antal opholdsdage på stedet. Det nægtede skattefar at godkende - min klage blev afvist. Og jeg orkede ikke at gennemføre sagen af personlige årsager. Klart, at jeg var hos min daværende kæreste i weekenderne.

Nogen kunne få den tanke - hvorfor jeg spørger nu - altså så mange år efter - sagen er den, at jeg gerne vil gifte mig, men det vil belaste min kommende ægtefælle økonomisk. Skattevæsenet vil gå ind og sige - her er et ægtepar med 2 indtægter - den ene skylder os en masse kr. - herefter vil man trække yderligere hos mig. Selv om der er trukket til skattegælden i gennem årene der er gået - er gælden stadigvæk stor.
Jeg har brug for at vide, om nogen ved, hvordan man takler det her - ikke for at få stukket i næsen, at jeg fusker - tro mig - det gør jeg IKKE.

bil24

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 21-12-05 09:21

Hej igen
Seriøse svar tak - ikke fordi jeg tager skade af en god gang ironi - men stedet her, er/var en mulighed for at drøfte en situation, som jeg virkelig vil håbe, at ingen andre havner i.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-12-05 09:55

Du kan søge gældssanering, men det kommer også til at belaste ægtefællens økonomi, da det beløb du evt. skal betale er beregnet udfra husstandsindkomsten. Du kan maximalt komme til at betale i 5 år, så er du gældfri.

PS: Synes du det lyder mærkeligt, at nogen stiller spørgsmåltegn ved om du har kørt frem og tilbage hver dag...når du har hos kæresten i weekenden, så lyder det jo mærkeligt, at du ikke også var der i hverdagen.

El og vand kan sagtens forbruges selvom man ikke opholder sig i sin bolig. Du kunne jo have lejet den ud....altså orange.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-12-05 09:58
Kommentar
Fra : marcogc

Dato : 21-12-05 10:06

Så vidt jeg ved kan man komme til gratis advokat bistand på kommune. Det er der i mange kommuner, prøv der.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-12-05 10:13

Det er rigtigt. Det hedder Advokatvagten.

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 21-12-05 10:16

Hej bil 24!
Der er en udvej! Du går ind til Told+Skat og laver en aftale om at afdrage gælden. En afdragsordning som svarer til din nuværende indtægt, dvs. omkring 15% af din indkomst, og du skal overholde aftale.
Så vil alt gå sin naturlige gang, til alles bedste.

Du vil gerne have svar på "hvordan du takler" din situation, samtidig er du utilfreds med at få stukket i næsen at du fusker.

Ja undskyld mig, men for mig er "at takle" skattevæsenet at fuske
At trække rundt med en skattegæld siden 1985 er for mig at fuske.
Når du "takler" skattevæsenet, betyder det at alle vi andre skal betale det mere i skat.
Så betal din skat.

God jul

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 21-12-05 11:07

Hej
Jeg skylder dem ikke noget - skippersej - når jeg skriver takle - er det almindelig dansk for, at gøre noget i en bestemt situation. Jeg betaler sandelig også min skat - og det mere end nødvendigt. Du betaler ikke en kr. for mig. Jeg vil ikke indgå i nogen som helst afdragsordning med skattevæsenet - jeg skylder dem ikke noget. Det er deres påstand - mod min.
viviborgen: Hvad mærkeligt er der i, at man ser sin kæreste og datter i weekenden? Der er rent mel i min pose - jeg boede på adressen. Årsager som jeg ikke vil komme ind på, gjorde at det var sådan. Er ikke interesseret i en gældssannering - det er jo at anerkende gælden og det gør jeg ikke!

Hold da op, jeg stiller en spørgsmål og gøres til synderen. Ok, der er løbet meget vand af åen siden denne sag startede. I min naivitet troede jeg, at jeg kunne prøve at høre om der var nogen herinde - der kunne komme med de vise sten - i stedet bankes jeg op af muren og bliver fortalt hvad jeg kunne have gjort - før - men det kan jeg ikke bruge til noget.
Ville nogen af jer derude - betale en gæld I ikke havde/har?
Der må da være en, som har haft et slagsmål med skattefar - og som har "TAKLET" situationen og fundet en løsning.
Det er det jeg efterlyser - ikke alt det udenomsnak - og bedrevidende pladder.
Ok, en god advokat - kunne måske hjælpe - det er da en mulighed. Men som I sikkert har forstået - sørger skattevæsenet med deres træk i min ganske almindelige lønudbetaling for, at der ikke er så meget at gøre godt med - fri proces - tja....
Egentlig vil jeg bare høre, om nogen har sloges for deres RET og fået den - og hvordan det er gjort.

bil24

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-12-05 11:22

Jeg fik en skattegæld i starten af 80'erne på knap 100.000 kr. Den har blevet mig pålignet fordi skattevæsnet skønede, at jeg ikke kunne leve for min SU med to børn....og det var sgu osse svært. De besluttede så, at jeg havde haft en indtægt på 60.000 kr. Med den omvendte bevisførelse skulle jeg bevise, at jeg ikke havde tjent pengene. Det kunne jeg selvfølgelig ikke.

Fakta er, at jeg ikke havde tjent noget som helst, men de er blevet betalt forlængst og nåede at vokse til knap 100.000 inden jeg var færdig.

Selvom det er surt at betale en gæld man ikke skylder, så er jeg sgu rigtig glad for at jeg gjorde det.

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 21-12-05 11:36

viviborgen:
Reelt skylder skattevæsenet så dig de 100.000 kr. Selvfølgelig er det rart at være gældfri - men den glæde kan jeg godt undvære i forhold til at betale dem noget jeg ikke skylder. Alle andre steder i det her retssamfund er man uskyldig - med mindre det modsatte bliver bevist.
Skattevæsenet har ALDRIG bevist og har ej heller kunnet det - at jeg skylder dem noget - det beror på et SKØN. De skønner, at jeg ikke har kørt de 400 km pr. arbejdsdag. De skønner at jeg skylder dem de ca. 500.000 kr. De dømte mig til at betale på et SKØN - altså det var ikke bevist. Jeg ville være glad, hvis jeg var gældfri i forhold til skattevæsenet - men kun, hvis de indrømmede at de havde skønnet forkert. Og jeg er ikke mopset over svarene - men ked af, at nogen tænker: SNYD.
Har lige tænkt min omgangskreds, venner, familie m.v. igennem rent transportmæssigt - de fleste har vel en 30 - 50 km til jobbet hver dag. Men der er faktisk 4-5 stykker der har mellem 100-200 km hver vej. Og min kæreste har også ca. 350 km dagligt og har haft det længe - her stilles der ikke spørgsmål eller udøves mistænkeliggørelse.
Hvis jeg venter længe nok og lever så længe, vil den påståede gæld en dag være betalt - inden da er min kæreste sandsynligvis ikke længere i live - OG JEG VIL FANDME GIFTES inden.

bil24

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-12-05 11:40

Hej Bil24

Jeg synes at du skal tage kontakt til en advokat, evt. som advokatbistand ellers kan det være at du har en forsikring der dækker advokatbistand.

Du er ude hvor du ikke kan bunde eller gøre noget for at håndtere sagen anderledes - "SKAT" vil altid forfølge dig, hvis de mener at du har en skattegæld. Det er de eneste kreditorer man absolut aldrig skal skylde noget - også selvom du åbentbart ikke skylder dem noget.

Tag kontakt til en advokat - det er det bedste råd du kan få, alt andet kan ikke ændre på din situation. El-selskaber, telefonselskaber mv. opbevarer kun deres bilag i 5 år - så de kan heller ikke hjælpe dig med dokumentation.

Held og lykke - og til Jer andre -> Skatteforvaltningen har IKKE altid ret og kan IKKE altid "tænke selvstændigt".

AMP

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 21-12-05 11:46

ampere:

Tja, måske var det ikke det svar jeg håbede på - men deværre tror jeg du har ret. Ved du, om der er nogen forældelse på skattegæld - eller kan man "forfølges" hele tiden?
Jeg har læst på deres hjemmeside - og egentlig ikke helt forstået det med forældelse.
bil24

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-12-05 11:53

Der er ikke en forældelsesfrist for skattegæld, når den er "konstanteret". Der er kun en forældelsesfrist med hensyn til opbevaring af dokumentation, som for private er 5 år. Dvs. at du har pligt til at opbevare alle dokumenter i 5 år, så de er til rådighed hvis SKAT stiller spørgsmålstegn ved din selvangivelse - jeg går udfra at sagen har kørt i de sidste godt 20 år - ellers har du ikke pligt til at have dokumentation liggende.

AMP

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 21-12-05 12:02

Ja ja det er så her kæden hopper af!
Du skylder ikke noget?????
Når skattevæsenet kræver dig for pengene nu efter 20-25 år og sandsynligvis igennem alle årene, er det fordi de har loven på deres side. Og i den situation, så skylder du pengene (skattevæsenet er opkræver for os alle, det er samfundet).
Man kan ikke "takle" Told og Skat, medmindre man har loven på sin side.

fortsat god jul

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-05 12:04

Jeg har ikke noget svar til dig, for jeg ved ikke meget om emnet - men alfa og omega må være, hvornår sagen er blevet startet.

Jeg må bare lige sige til de, der skulle være i tvivl om, om det kan lade sig gøre at køre så mange km ud og hjem på en dag - ja, selvfølgelig! Det er to timer hver vej, der er da mange, der pendler så langt hver dag.
Bor man f.eks. på vestfyn og arbejder i Københaven - Eller bor på Lolland og arbejder et sted i Nordsjællandsområdet. Dette er ikke specielt usædvanligt, så jeg synes i skulle pakke mistroen lidt sammen

Det var bare det...sorry, jeg blandede andre ting i det, men måtte lige af med tankerne

Held og lykke med det bil24, jeg håber sandelig, at alting løses bedst muligt.

Vaxen

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-12-05 12:06

Skippersej - Skattevæsnet har IKKE altid loven på sin side, det er derfor der er sager der vindes ved Landsskatteretten af private og virksomheder! Min kæreste har selv været møllen igennem omkring befordringsfradrag.

AMP

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-05 12:21

Der er forældelse på skattegæld, medmindre væsenet har sikret sig at indkalde dig til en inkassosag hvert 5 år (tror jeg).
Jeg kender een som for nyelig har fået eftergivet en gammel skattegæld på dette grundlag. Tjek om formalia er overholdt.

Kender iøvrigt godt til skattevæsenets modvilje til at give kørselsfradrag på lange afstande herunder også mellem sjælland og fyn. Det er ganske urimeligt når man tager et job med de besærligheder, som iøvrigt ligger i at arbejde langt fra hjemmet, og så skal have smækket i hovedet at man ikke kan få kørselsfradrag.
Selv i offentlig administration må man lære, at nogle mennesker yder en større indsats end andre.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 21-12-05 12:22

Til ampere
Netop det er faktisk min pointe! Hvis du har loven på din side så protesterer du og får naturligvis medhold. Hvis ikke du får medhold, har du ikke loven på din side.
Indrømmet det kan til tider syntes uretfærdigt, når love og regler rammer en selv, det har jeg sandelig også selv prøvet, men det er ens for alle!

SkipperSej

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-12-05 12:25

qfha - Ja, man kan vel kun opfordre pendlere om at gemme kvitteringerne for brændstof samt udskrifter fra banken så man kan dokumentere at man selv har betalt for brandstoffen og ikke "lånt" kvitteringer at venner og bekendte.

AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-12-05 12:27

Skippersej - Det er derfor at jeg anbefaler at Bil24 skaffer sig en advokat - vi kender jo ikke til selve sagsbehandlingen i dette forum og kan ikke tage stilling til hvem der har ret.

AMP

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-05 12:36

Jeg har ikke læst tråden til ende, men hvis du er i fagforening, har de også gratis advokater der kan hjælpe dig, vi har brugt dem et par gange, og de er dygtige nok. Pøj pøj og tillykke med det kommende ægteskab

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-12-05 12:42

En gæld uden dom forældes efter 5 år. En gæld med dom forældes efter 20 år, den forældes dog ikke, hvis kreditor igen tager en dom, så forlænges den igen med 20 år.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-12-05 12:47

Jeg er bange for at bordet fanger, idet du har betalt af på gælden uden at forsøge at få det ændret - som du selv skriver - at du ikke orkede at køre sagen dengang. Det vil ikke kunne ændres 20-25 år efter, og slet ikke når du ikke har dokumentationen mere.

Du skriver at du gerne vil giftes - det kan I vel godt ved at indgå en ægtepagt/særeje, men det skal i tale med en advokat om.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 21-12-05 12:58

Øj, der kom da helt gang i det her.
Først til skippersej:
Nix dine synspunkter er helt hen i vejret - der findes ingen lov når det gælder skattevæsenet - kun deres. JEG skylder dem intet (fat det dog). Og da slet ikke samfundet - Man skulle tro du var ansat i væsenet!! Der opkræves/trækkes til en påstået gæld - hvor kommer samfundet ind her?????
Og til jer andre - tak, for jeres svar - helt dejligt med positive reaktioner.

viviborgen:
Måske snupper jeg dit svar - men jeg bliver lige hængende og ser om der skulle komme et guldkort eller 2 mere. Men som jeg ser sagen - burde der så nu - kunne "tales" med væsenet om forældelse - der er nemlig ikke taget flere domme.

Nordsted1:
Tak

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-12-05 13:06

Bil24 - Hvis du løbende er trukket i skat til afdrag på den påstået gæld, bliver gælden ikke forældet. Forældelsesreglerne er lavet så en kreditor ikke kan gøre sit krav gældende EFTER 5 hhv. 20 år.

AMP

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 21-12-05 13:28

Ups. Ja, der er løbende trukket - og dog aldrig med min accept. Men jeg fornemmer, at det ikke gør nogen forskel.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-12-05 13:40

bil24 du har accepteret at betale ved ikke selv at forfølge sagen ved at anke afgørelsen som jeg skrev kl. 12.47, du har været alt for passiv, det er da ærgeligt for dig, men tror fortsat ikke at du kan få noget ud af en sag nu.

//bentjuul

Kommentar
Fra : marcogc

Dato : 21-12-05 14:09

Det eneste du kan gøre er at gå til den gratis advokat på kommunen (eller betale en selv) , som jeg skrev om i starten af debatten. Og få et rigtigt god råd.
Held og lykke.

GOD JUL

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 21-12-05 14:13

Hm, taler med en advokat - prøver procedurene af og i sidste instans dropper jobbet og finder alternativ indtægt uden at det bliver sort.
Skattevæsenet kan så se i vejviseren efter de penge de påstår jeg skylder.

Godkendelse af svar
Fra : bil24

Dato : 21-12-05 14:14

Tak for svaret qfha.

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 09-01-06 08:18

Når man slås med skattevæsenet, skal man være klædt ordentligt på - det ved jeg. Når man stiller et spørgsmål her - skal man forvente lidt af hver - men at man næsten bliver beskyldt for at være kriminel - havde jeg ikke ventet.

Der er mange og tunge grunde til, at jeg dengang ikke tog kampen op - tro mig, jeg ville gerne have gjort det. At jeg lige siden har måttet betale til en gæld jeg ikke har - er en torn i øjet på mig - jeg har aldrig accepteret gælden og har trofast, hvert eneste år siden - skriftligt gjort opmærksom på, at jeg ikke skyldte noget. Sådan er det.

Hvis jeg havde haft u-rent mel i posen, ville jeg da ikke have stillet spørgsmålet.

Det pudsige er, at i alle andre sager er man uskyldig, hvis det modsatte ikke kan bevises - skattevæsenet bygger deres sag på, hvad de tror der er sket. Det synes jeg er dybt underligt.

bil24

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-01-06 09:41

Du har ret. Vi er mange som har den erfaring. Systemet er vigtigere end mennesket, samt rigtigt og forkert.

Der er ikke meget man kan gøre, end at forsøge at være på forkant med evt. problemer og få dem løst med det samme.

Søg evt. eftergivelse af gælden hos skattevæsenet. Tro ikke på de siger det ikke kan lade sig gøre. Det kan det.