/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
formatere harddisk
Fra : Ingedinge
Vist : 13917 gange
40 point
Dato : 20-12-05 15:05

Jeg har ikke særligt meget forstand på computere, men er træt af altid at spørge folk om hjælp!! Jeg har en computer som skal formateres, men jeg aner ikke hvordan. Jeg har forsøgt at læse mig frem til det på nettet, men jeg forstår ikke de fleste af de ord der bliver brugt. Findes der ikke en hjemmeside eller bog, hvor jeg kan finde en vejledning for almindelige mennesker??? Jeg mener, der må da være en måde at lære det på....

Hilsen Ingedinge

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-12-05 15:10

Man booter på windows cdèn (first boot i bios skal stå til cdrom) Sletter partitionen med windows, og opretter den igen, derefter formateres automatisk.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-12-05 15:14

1) Hvis du har såden en opstartsdiskette/redningsdiskette til f.eks. Windows 98, så propper du den i diskettedrevet.
2) Genstart maskinen med disketten siddende i diskettedrevet
3) Nu skulle maskinen gerne starte op - vælg så kommandolinie (eller hvad det nu hedder - jeg kan ikke huske det)
4) Når der så står a:\ og en blinkende cursor skriver du FORMAT C: og trykker på ENTER tasten
5) Nu bliver din harddisk formatteret.
6) Når den er førdig, fjerne du disketten og lægger en CD med nyt operativsystem i skuffen og genstarter
7) Nu kan du installere det nye operativsystem.

Var det det?

mvh berpox

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-12-05 15:20

berpox der lærte jeg noget nyt - jeg var ikke klar over at en windows 98 diskette kunne formatere et evt. NTFS

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-12-05 15:39

Ingedinge, det vil nok være en god ide, lige at skrive om du har Windows98 eller Windows XP så vil den hjælp du skal have kunne rettes bedre til.

//bentjuul

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 20-12-05 15:50

Der spørges om en side eller lærebog.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-12-05 15:58

Det har du ret i Sofus.dk, men det er svært at sende hende til en side når du ikke kender styresystemet for ellers havde jeg forlængst sendt hende til http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm hvis jeg vidste at det var Windows XP

//bentjuul

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 20-12-05 16:05

Ser problemet,,,,
Det er en god side, du henviser til, lidt af hvert.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-12-05 16:43

Ingedinge - vi bliver lige nødt til at stille et par spørgsmål.
Hvilket styresystem bruger din comp. win 98 - ME - win 2000 - XP
Hvad har du til at indstallere med bagefter
er det:
CD med styresystem + CD med drivere
Recovery CD'er som fulgte med comp
Er der tilsluttet noget efter den indstallation som var fra begyndelsen
Fortæl hvad du har, så kan vi bedre hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Ingedinge

Dato : 20-12-05 18:57

Jeg har win 2000.
Den cd jeg har med win på er version 4.7.0. Der står: windows 98, Me, 2000, XP på den.
Jeg har en diskette fra sidste der var en der formaterede com for mig. Han har skrevet "boot cd" på den. Skal jeg bruge den til noget?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-12-05 09:08

Bentjuul - dér har du jo ret ... det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre.....

Selvfølgelig skal vi lige vide hvilket operativsystem der er tale om først....

Kommentar
Fra : vendhalm

Dato : 18-01-06 17:45

Til Windows XP
1: Start pc'en helt op, sæt windows cden i og genstart
2: Hvis der ikke automatisk kommer et sort skærmbillede med skriften "Tryk på tast for at læse fra cd", tryk da på F8 for at vælge drev den skal læse fra.
3: Når partionerne står på en liste, trykker du "L" for "Slet partion"
4: Når Partionen er slettet, trykker du "Enter" for "Installer Windows", og den vil automatisk begynde at formatere, oprette ny partion, og installere Windows igen..

Håber det kan bruges
//Vendhalm\\

Kommentar
Fra : vendhalm

Dato : 18-01-06 17:53

undskyld havde ik set du havde Windows 2000.. min fejl

Kommentar
Fra : vendhalm

Dato : 18-01-06 17:53

undskyld havde ik set du har Windows 2000.. min fejl