/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Status
Fra : msc123
Vist : 1132 gange
40 point
Dato : 20-12-05 08:40

Hvilke krav stilles der til status optælling (tøjbutik). Hvike priser skal der sættes på varen, indkøbspris el. udsalgspris (den pris man forventer varen bliver solgt til på udsalget).

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-12-05 08:52

Netto priser (du skal skrive, om det er med ell. uden moms, samt udsalgsprisen.

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 50 point
Dato : 20-12-05 08:59

DU SKAL SKRIVE DIN INDKØBSPRIS(DEN PRIS DU HAR BETALT FOR VAREN) I DIN OPTÆLLING.

HVIS DET ER VARER DER ER FORÆLDEDE, OG DU IKKE MENER DU KAN FÅ PRISEN HJEM FOR, MÅ DU SKRIVE DEN PRIS DU MENER DU KAN SÆLGE VAREN FOR, OG SÅ TRÆKKE DET BELØB FRA DU MENER SÅLEDES BLIVER DIN FORTJENESTE.

ELLERS ER DET IKKE REALISTISK.

OPGØRELSEN SKAL VÆRE UDEN MOMS.

Godkendelse af svar
Fra : msc123

Dato : 20-12-05 09:13

Tak for svaret AG112.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-12-05 09:18

Det er der vist lidt delte meninger om, jeg har nu været selvstændig siden 1969, har i dag 2 selskaber, og har af mine revisorer fået besked på, at lave status, som jeg plejer, det har dog virket i endda nogle år. En god jul til Jer begge.

Kommentar
Fra : msc123

Dato : 20-12-05 09:45

Tak i lige måde. Gad vide om det er muligt at finde ud af hvad told/skat mener om denne sag ?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 20-12-05 20:03

Der er 2 relevante kriterier i forhold til opgørelse af varelagre. Den regnskabsmæssige og den skattemæssige.

Regnskabsmæssigt gælder årsregnskabslovens bestemmelser om, at regnskabet skal give et retvisende billede. Hvis din virksomhed drives som selskab skal varelageret opgøres til kostpriser, evt. med nedskrivning til salgspriser, hvis den er lavere end kostprisen.

Skattemæssigt gælder lov om skattemæssig opgørelse af varelagre m.v.
Der er i princippet frit valg mellem 3 metoder: kostpris, indkøbspris på statusdagen eller fremstillingsprisen (hvis man selv fremstiller varen).

Det skattemæssige princip der én gang er valgt er bindende for al fremtid. I særlige tilfælde kan man dog få tilladelse til ændring, men denne gives yderst sjældent.

Kommentar
Fra : msc123

Dato : 21-12-05 16:19

når nu virksomheden (butikken) er personligt ejet, hvad er så den rigtige "måde", størstedelen af varerne bliver jo nedsat
dagen efter status(31/12)

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-12-05 22:20

Der er ikke én rigtig måde at gøre det på.

Men det nemmeste vil nok være, at bruge den seneste indkøbspris som udgangspunkt, og så foretage nedskrivning for de varer, hvor din salgspris enten er eller snart bliver nedsat til en pris under indkøbsprisen.

Du kan også drøfte det med din revisor.