/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Spørgsmål
10  jdjespers.. 200
Fil status
Fra : skafte
Vist : 517 gange
50 point
Dato : 11-11-02 11:17

Hvordan undersøger jeg om den fil jeg ønsker adgang til allerede er åben ?

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 50 point
Dato : 11-11-02 15:00

Hvorfor ikke gøre det eneste rigtige??

Åbne de filer du har behov for i programmet fra starten af... På denne måde kan man ved start lave en komplet åbningsrutine, og omvendt ved afslutning lave en lukningsrutine...

Det er mit forslag.

;-> Henrik

Kommentar
Fra : skafte

Dato : 11-11-02 15:59

Grunden til at jeg ønsker at teste om filen er åben, er at flere computere skal bruge den samme fil. Hvis filen er i brug af en anden computer skal den der ønsker adgang vente til filen er lukket.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-11-02 09:42

En lidt "bisset" måde er at prøve at åbne en FileStream på filen i
Write-mode....
Hvis det raiser en exception, så er filen låst på en eller anden måde...

Bargmann

"skafte" <skafte.news@kandu.dk> wrote in message
news:3jLz9.18178$oC3.1538453@news010.worldonline.dk...
> Hvordan undersøger jeg om den fil jeg ønsker adgang til allerede er åben
> ?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-11-02 22:06

Prøv at åbne den eksklusivt.

F.eks.

procedure OpenFil(const FileName: String);

var
FileHandle : Integer;
begin
FileHandle := FileOpen(FileName, fmShareExclusive);
if FileHandle > 0 then
[Filen var ikke åben af en anden]
else
[Filen er åben af en anden]
end;

Jeg har ikke testet koden, men hvis du kan åbne en fil eksklusivt, er det
kun dig der kan have den åben.

Hilsen

Peter Vrist

"skafte" <skafte.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3jLz9.18178$oC3.1538453@news010.worldonline.dk...
> Hvordan undersøger jeg om den fil jeg ønsker adgang til allerede er åben
> ?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>