/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Pension i bank eller pensionsselskab
Fra : Kanduikke
Vist : 5702 gange
150 point
Dato : 14-12-05 18:45

Hvor får man den bedste forrentning af sin pensionsopsparing, i banken eller pensionsselskab..?

Skal starte en ny inden nytår.

På forhånd tak.

Mvh.

Kanduikke.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-12-05 18:57

Jeg vil sige at den bedste pensions opsparing du kan få er at investere i fast ejendom...Med andre eller selv ..
Sparer du almindeligt op i banken ved du til hver en tid hvad du har stående ...
Pensionsopsparing i pensions selskaber jo i bund og grund ok men der går en del af dit indskud til administration ..
Bankernes pensions opsparing er jo i sidste ende udarbejdet af bankerne for at de kan tjene penge ,,men der har du lidt indflydelse på hvad du vil have de sakl investere dine penge i for at få den bedste forrentning..
..Mvh sverola

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 14-12-05 19:42

Det afhænger meget af hvor mange penge du har til formålet og hvor sikker du vil være på dem.

Prøv og tænk over hvor risikovillig du er med dem alle eller måske en del af dem.

Det er jo altid sådan at jo mere risikovillighed jo større forrentning men også større chance for tab.

Personligt har jeg ca. 25% i en investeringsforening for danske aktier, 15% i en for kinesiske, 10% i en for østeuropæiske og de resterende 50% står på en konto til 2%.

Mvh.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 14-12-05 19:42

Det afhænger meget af hvor mange penge du har til formålet og hvor sikker du vil være på dem.

Prøv og tænk over hvor risikovillig du er med dem alle eller måske en del af dem.

Det er jo altid sådan at jo mere risikovillighed jo større forrentning men også større chance for tab.

Personligt har jeg ca. 25% i en investeringsforening for danske aktier, 15% i en for kinesiske, 10% i en for østeuropæiske og de resterende 50% står på en konto til 2%.

Mvh.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 14-12-05 19:43

Sorry..

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 14-12-05 19:46

www.mybanker.dk kan du se hvor du kan få den bedste forrentning på en pensionsopsparingskonto.

Mvh.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 14-12-05 21:48

En rigtig god ide er at benytte E-TRADE - køb aktier/obligationer som du selv vælger. De eneste omkostninger du har er dine egne handlesomkosntninger. Du sparer alle mulige gebyrer.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 14-12-05 23:48

Thomas_Mygind, www.skandiabanken.dk er vist også ret billige til at handle med værdipapirer. De har jo ingen gebyrer siger de.

Men ellers... sverolas svar er ret dækkende. Find ud af hvor risikovillig du er, og undersøg derefter markedet. Alle selskaber er jo på nettet..

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 150 point
Dato : 15-12-05 09:34

Som med alle lidt større indkøb bør du indhente 2-3 tilbud. For at kunne sammenligne dem kan du f.eks. benytte "pensionsregneren", som ligger under overskriften "analyse" på www.shareholders.dk. Som en grov tommelfingerregel giver obligationsafkast 3-4% brutto per år, men aktier over en længere periode giver 9-10% brutto per år. Det er som et yngre menneske uden nævneværdig opsparing en rigtigt god ide at adskille sin risikodækning (død, invaliditet) og sin opsparing, dvs få et tilbud fra et forsikringsselskab på risikodækningen og få et kapitalforvaltningstilbud fra en bank. Som grov tommelfingerregel tager pengeinstitutterne og investeringsforeninger sig særdeles godt betalt for deres tjenesteydelser, ca. 50% af dit afkast over en 30 årig pensionsopsparingsperiode. Så du overveje, om du ikke selv kan finde ud af at indbetale på en ratepensionskonto og placere din opsparing i gode danske aktier. Dansk Aktionærforening, der er en non-profit forbrugerorganisation med 14.000 medlemmer, udsender et månedsblad, som i løbet af nogle få år vil give dig en god føling med hvordan du bør investere. Et medlemskab af DAF koster 375 kr. om året. De fleste ukyndige investorer lægger alt for megen vægt på det potentielle store afkast på eksotiske markeder og alt for lidt vægt på størrelsen af de involverede omkostniger. Mens afkastene er usikre, så er omkostningerne helt sikre.

Mvh

Claus

Godkendelse af svar
Fra : Kanduikke

Dato : 03-01-06 18:54

Tak for svaret DAF_direktoer.