/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kasteration, hvornår?
Fra : viviborgen
Vist : 6437 gange
50 point
Dato : 13-12-05 10:32

Vi har fået en han-killing, som er født den 30. juli. Vi vil gerne have den kastereret, men hvor gammel skal den være?

Kommentar
Fra : gittenordahl

Dato : 13-12-05 10:39

Den skal være 6 mdr,men det er meget forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge.Hvis den begynder at strinte i hjemmet inden den er 6 mdr kan man godt få den kastereret før,sådan har vi ihvertfald fået at vide af vores dyrlæge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-05 10:47

Det er meget forskelligt, hvornår folk vælger at kastrere deres katte.

Jeg plejer at vente til de er 9-10 måneder.

Og en kastration er ikke nogen garanti for, at katten ikke vil strinte, ligesom det heller ikke er sikkert den vil begynde såfremt den ikke bliver kastreret.

Kastrationen forhindrer, at katten render rundt på "damejagt" for at parre sig, og hvis det er en indekat, at den ikke bliver frustreret fordi den ikke kan komme til at jagte damemisser

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-12-05 10:48

Hej
Hvis jeg var dig, ville jeg vente, til den er udvokset, eller til den begynder, at få tendenser til at strindte.
Får du gjort det for tidligt, når katten ikke er udviklet,
kan katten senere komme til at døje/lide meget, med diverse urinvejs forstyrrelser, blæresten, dårlige nyrer...
Men tal med din dyrelæge, han kan give det bedste råd...

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-12-05 10:52

Og som der bliver skrevet, er der ingen garanti for, at katten ikke vender rø--- op af din væg.
Sådan er katte bare. hø/hø
En anden grund til, de strindter eller på anden måde er urenlige, `kan` være indvoldsorm.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 13-12-05 10:57

Den kan I roligt neutralisere nu.

Hos os foretages der tidlig neutralisering, som er meget sundere/bedre for katten på flere punkter.

Jeg har fundet nedenstående artikel hos Inges kattehjem. Brug de to minutter på at læse, så har du svaret på dit spørgsmål.

Citat
August 2005 - årgang 24 - nr. 3

Flere har kontaktet os og opfordret os til at tage emnet vedrørende tidlig neutralisering op. Nogle dyrlæger og opdrættere har i flere år steriliseret og kastreret killinger helt ned til 16 ugers alderen - altså før kæledyret har nået at blive kønsmoden. Dette har de gjort uden problemer og bl.a. for at undgå uønskede formeringer af katte. Vi vil nu belyse dette emne ud fra materiale fra www. kattehandel.dk, som er en gruppe katteinteresserede på Internettet. Samtidig vil vi tage udgangspunkt i Winn Foundation forsøget lavet på Universitetet i Florida, hvor man har fulgt neutraliseringen af 31 killinger i en 5-årig periode. Er tidlig neutralisering et nyt begreb?Tidlig neutralisering er ikke noget nyt. Allerede i starten af i 1900-tallet var tidlig neutralisering normen, og det var først langt senere, at spørgsmålene vedrørende bivirkningerne ved proceduren blev stillet.Dyrlæger, der arbejder med store dyr, har desuden gennem land tid praktiseret tidlig neutralisering af kvæg mv. og fundet det ikke blot acceptabelt; men i mange tilfælde tilrådeligt. Er frygten for negative bivirkninger ved tidlig neutralisering begrundet?Winn Foundation-forsøget med neutralisering af 7 ugers killingerne viser samme følgevirkninger som ved danske erfaringer angående 16 ugers killinger. Operationen påvirker en killing langt mindre end en voksen kat; killingen får hurtigere
bedøvelsen ud ad kroppen og læger hurtigere end en voksen kat. Men ved operationer på killinger
skal dyrlægen tage højde for at opretholde kropstemperaturen, fordi de har en større overflade i forhold til kropsvægten end en voksen kat og nedkøles derfor nemmere.
Desuden skal man være opmærksom på mængden af bedøvelse (da lungesystemet ikke er fuldt udviklet på så unge dyr) og undgå fald i blodsukkeret.
Endelig bør killinger ikke faste så længe som voksne katte før operationen.Det er dokumenteret, at de tidligt neutraliserede killinger følger samme vækstrate som andre katte. Man fjerner jo kattens
kønsdrift og ikke væksthormonerne, som dannes i hypofysen (hjernen). Normalt vil Hvor går aldersgrænsen med hensyn til tidlig neutralisering?
I Danmark er der tradition for at neutralisere katte, når de er kønsmodne; dvs. når de er ca. et halvt år. Men killinger bliver også neutraliseret i 16-ugers alderen, hvor kattens ører har fået en tilpas størrelse til samtidig
at blive øremærket under samme narkose. I Winn Foundation-forsøget har man forsket med at neutralisere
killinger helt ned til 7 ugers alderen for at klarlægge effekterne af det.

Killing på 16 ugervæksthormonerne i hypofysen holde op med at fungere, når katten bliver kønsmoden. Hvis katten ikke bliver kønsmoden, vil knoglerne vokse i længere tid. Derved bliver disse katte en anelse større (længere og højere).De tidligt neutraliserede killinger får ikke øget appetit i forhold til andre katte, og de er lige så aktive. Desuden har de tidligt neutraliserede katte ikke større risiko for urinvejsproblemer and andre katte. Risikoen herfor afhænger af genetikken og foderet.De tidligt neutraliserede killinger ændrer ikke sind til noget negativt. Tværtimod er der ingen ændring overhovedet. Kattene trives hele vejen op gennem deres opvækst og som voksne. De går ikke gennem opslidende hormonelle perioder af deres liv. De bliver ikke upopulære på grund af højlydte løbetider eller strintende adfærd.
Kattene er harmoniske, kælne og fungerer godt socialt både med andre katte og deres mennesker.Er der en fremtid for tidlig neutralisering i Danmark?Der er således ikke grund til at frygte negative bivirkninger ved tidlig neutralisering. Den amerikanske undersøgelse viser endda, at forskellene på kattene, der bliver neutraliserede
i 7 ugers og i 7 måneders alderen, er ubetydelige, hvad angår kattens sundhedstilstand. I Danmark er det imidlertid bedst at foretage indgrebet i 12-16 ugers alderen, så ørerne er store nok til den livsnødvendige
øremærkning.På internaterne i USA har det i mange år været normal praksis at neutralisere killingerne før, de kommer til deres nye hjem. Køberen behøver ikke tænke på at få katten ordnet; det er en ”fix og færdig pakkeløsning.”
På denne måde undgår man uønskede graviditeter, og dermed reduceres antallet af hjemløse katte. Vi er meget interesserede i at høre kommentarer på vores mail; ik@inges-kattehjem.dk HUSK at mærke beskeden med emnet; tidlig neutralisering.
Artiklen er skrevet ud fra følgende materiale: ”Tidlig neutralisering” fra www. kattehandel.dk og ”Tidlig neutralisering af katte” – en oversættelse fra www.winnfelinehealth.org/reports/early-neuter.html

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-12-05 11:07

Man må da håbe kvinder behandler deres mænd bedre?

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 13-12-05 11:11

Jeg er helt enig med taliskoko, så tidligt som muligt. Det er er et meget nemt indgreb, så snart man kan se kattens testikler, kan dyrlægen fjerne stenene. Mange katterier får neutraliseret de killinger, som ikke skal indgå i avl, før de flytter til deres nye familie. Dyrlægen laver et lille snit, og klemmer stenene ud, der skal ikke syes bagefter, og det bløder ikke. I løbet af en uge er posen skrumpet ind til en rosin, og katten har ingen smerter efter indgrebet. Vores killing er netop blevet kastereret, så derfor har jeg det i frisk erindring.

Hilsen Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-05 11:14

Ja, jeg har så fundet følgende, der kunne tale imod tidlig neutralisering, også fra Inges Kattehjem:

Citat
En dyrlæge pointerer:
Der kan være risiko for øget knoglenedbrydning (osteoporose) ved tidlig neutralisering, idet man fjerner østrogen-hormonet fra kroppen. Vi kan risikere, at vore katte efter en hel del år, lettere vil kunne brække deres knogler samt lide af knoglerelaterede smerter.

Og m.h.t. den artikel, der citeres af taliskoko som værende fra kattehandel.dk, skal lige pointeres, at den ikke er skrevet af fagfolk, men af en katteopdrætter, samt at mange dyrlæger ikke vil neutralisere så unge katte.

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-12-05 11:19

tedd,,, er ikke helt sikker.
-----
Tal med din dyrelæge.
Jeg vil stadig holde på, at kastreres en kat, når den er 16 uger, er der større chance for urinvejs sygdomme senere i livet, da disse ikke har udviklet sig normalt.
Kasterationen, sætter hormonerne ud af drift, hvorfor katten ikke udvikler sine kønsorganer til fulde.
Det kan give urinvejs/rørs/nyre forsnævrelser, som katten kommer til at døje/lide med, resten af livet.
Og er katten ikke ligefrem en vægpis--- ville jeg absolut vente.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 13-12-05 11:42

Hold nu op dova... Der findes da også katte der få knoglesygdomme og bliver overvægtige selvom de ikke er, eller bliver neutraliserseret sent. Fordelen ér langt større ved tidlig neutralisering. Og så er den ikke længere.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 13-12-05 11:49

Her er en tekst af Susan Little. Så kan man ikke så det mere dokumenteret mht. katte.
Og dét er skrevet/lavet af FAGFOLK.

Susan Little DVM, Diplomate ABVP (Feline Practice)

Introduction
While it may seem that interest in early age altering is a recent phenomenon, it has not only been talked about, but it has been practiced for over 25 years in North America. Early age altering usually refers to spays and neuters done between the ages of 8 and 16 weeks instead of the conventional 5-7 months. Attention has recently focused on early age altering of animal shelter pets before adoption. Early age altering is proposed as a more reliable means of preventing shelter pets from reproducing after adoption. Surgical sterilization is recognized as the most common and effective means of reproductive control in dogs and cats. Studies show that, despite economic incentives, many cats and dogs adopted from shelters have one litter before they are sterilized. Owner compliance with sterilization programs is often under 50%, despite screening of adoptive homes, prepayment of or discounted surgery fees, contracts requiring altering and follow up by shelter personnel. In turn, about 1/3 of cats and dogs are relinquished at shelters because they are from an unwanted litter.

http://www.avma.org/
The American Veterinary Medical Assoc. endorsed the concept of early age altering in 1993 when the following resolution was passed by the House of Delegates:

RESOLVED, that AVMA supports the concept of early (8-16 weeks of age) ovariohysterectomies/gonadectomies in dogs and cats, in an effort to stem the overpopulation problem in these species.

Since 1993, both the American Animal Hospital Association and the
American College of Theriogenologists have approved position statements supporting early age altering.
http://www.healthypet.com/
http://128.192.20.19/ACT/index.htm

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 13-12-05 11:52

Ja, spørg din dyrlæge, jeg tror der også her er delte meninger om emnet, og det er noget man i sidste ende selv må afgøre. Vi kan give gode råd/erfaring videre, men det er dig som skal tage beslutningen, så rådfør dig med din dyrlæge.

Malene

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-12-05 12:02

Jeg vil absolut fraråde at lade din hankilling kastrere på nuværende tidspunkt! Den er alt for ung og overhoved ikke udvokset, her tænker jeg specielt på de indre dele, bl.a. urinrør. For det første, vil den IKKE komme til at strinte allerede nu, og heller ikke få lyst til at "løbe" efter damer. Dette sker først til foråret, når amorinerne begynder at røre på sig i forårsluften, dvs. når hunkattene kommer i løbetid. Hankattestrint lugter heller ikke lige med det samme. Normalt begynder lugten i tissebakken at blive lidt stram, uden at hankatten reelt er begyndt at strinte. Dernæst begynder hankatten at strinte lidt i nærheden af bakken, men dette har heller ikke den grimme lugt i starten. Den ulidelige lugt kommer gradvis, som hankattens hormoner og territoriale område samt "selvtillid" forøges. Der ud over er det helt rigtigt at ikke alle hankatte strinter, skønt deres urinlugt i bakken er noget "stram" i forhold til en hunkats.

Det er rigtig at dyrlæger anbefaler kastration helt ned til 4 mdr.s alderen. Her protesterer jeg voldsomt, da dette er under al kritik! Huskatte er faktisk først fuldt udviklede når de er 1½ år gamle, enkelte racekatte noget senere - op til 2 år! For tidligt kastrerede hankatte har senere i livet stor risiko for at få urinvejssten, og muligheden for det vil lykkes at få stenene skyllet ud ved dyrlægen, er meget begrænsede, hvis urinrøret er for snævert, - hvilket vil være tilfælde ved en for tidlig kastration. Der ud over vil selve udviklingen af katten blive "forkert", forstået på den måde, at kroppen bliver for stor (fed) og hoved/kraniet alt for lille. Resultatet bliver ingen køn kat at skue.
Mit råd er og har altid været; VENT SÅ LÆNGE SOM MULIGT! Aller helst bør katten være minimum 1 år gammel.

NB! KATTE BLIVER IKKE URENLIGE AF INDVOLDSORM! Den påståede "urenlighed" er her en følge af diarræh, hvilket voldsomt angreb af indvoldsorm forårsager. Så snart der gives ormekur, er katten lige så renlig som den altid har været!
MVH Akle

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 13-12-05 12:07

Hej viviborgen.
Mine katte er født 150804, bror og søster, og de blev neutraliserede 160105. De kommer fra Bornholms Dyreinternat, som udførte operationerne. De var altså ligeså gamle, som din killing er nu, så der vil ingen problemer være forbundet med dette.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-12-05 12:16

akle,,, skrev også "kunne være årsag"
Hvis mine kat har orm, så laver hun alle steder, som så går væk, når hun er blevet behandlet.
Havde selv en hankat, der aldrig blev kastreret, den brugte stuevæggen hver dag, og på det samme sted, hvor den kradsede kløer, men havde aldrig problemer med lugt.
Men tapetet var ikke særligt kønt.
Men det må vi mennesker lære at leve med, hvis vi vil have naturen ind på livet.
Katten følger kun sine instinkter.
Kan vi ikke leve med disse, skavanker fra dyrets side, skulle man ikke holde dyr.
Har hørt, at man i USA klipper stemmebåndet over på hunde, der gør´ hvor er vi så henne.
Lær og lev med dyret, og du får masser af tak tilbage...

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-12-05 12:18

vivi1959,,,Der dukker ikke sygdom op, efter så kort tid.
Det tager mange år at udvikle de sygdomme, der er beskevet her.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-12-05 12:57

vivi1959>> Det er ikke endnu gået 1 år siden dine 2 katte blev neutraliseret! Derfor er det alt, alt for tidligt at konkludere event. følgesymptomer vedr. neutraliseringen!

sofus>> Jeg mener fremdeles at en kat hverken KAN eller MÅSKE KAN BLIVE URENLIG ved at være angrebet af orm! Diarræh er et symptom eller en følgevirkning heraf! Selv mennesker er ikke i stand til at "holde sig" når de har diarræh.
MVH Akle

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 13-12-05 12:58

Hold da op hvor man har travlt med at generalisere... Det var bare det... Hej...

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-12-05 13:07

akle,,,OK, helt enig, vi mener det samme, men får det skrevet på 2 måder...Mjiauv.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-12-05 13:32

sofus>> Enig !
talisko>> ??? ???

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-12-05 15:18

Tak for alle de mange informative kommentarer. Jeg ved absolut ikke noget om katte, så det har været lærerigt.

Villy, som katten hedder, men ikke lystrer, er en rødstribet killing af ubestemmelig herkomst, som ind til for en uge siden har boet på en gård med sine tre søskende, mor, hund og heste. Han er ikke vant til at være inde, men har boet i stalden, trods det har han ikke besørget andre steder end i kattebakken, 7-9-13!

Han er meget rolig og savner åbentbart ikke at komme ud, han trives helt fint med at ligge og brede sig i hele sofaen og det blødeste tæppe i stuen har han også indtaget.

Jeg tror, at jeg vil vente og se tiden an, måske kan han få lov at forblive mand, hvis han arter sig og tilpasser sig menneskeverdenen.

Der er så mange fine svar så jeg overvejer lige, hvilket jeg skal honorere.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-12-05 15:46

Held og lykke med Villy - han lyder som en herlig kat!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-12-05 18:14

Jeg tror ikke, der sker noget ved at få dem neutraliserede tidligt. Vores de to "små" blev kast./ster. før de var kønsmodne, og de har udviklet sig fuldstændigt normalt. Vores "gamle" kat er en tilløber, og blev kast. sent. Han har haft urinvejslidelser med mellemrum et par år. Nu får han noget specielt foder for at forebygge det.

Problemet hænger nok mest i størrelsen på den kat/killing, der skal neutralisers. Vores dyrlæge ville ikke neutralisere dem, før de vejdede et godt stykke over to kg. Samtidig fik vi at vide, at to kg. var grænsen p.g.a. narkosen. Det er meget svært at bedøve en lille killing med de rette doser, da de nemt får for meget narkose. Og DEt tager de skade af.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-12-05 18:35

Tjah det næste blir vel at man skærer tungen af sine børn hvis de snakker for meget! Sorry de lidt barske ord, men er jeg virkelig den eneste der synes at kastration af katte eller egenligt bare det at ha en kat som indekat er dyrplageri? Katte har faktisk et ret stort territorie! Ihvertfald burde man ikke begynde at snakke om kastration før der er opstået et problem! Men ok God Jul

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 13-12-05 18:41

Jernlady skrev:"Det er meget svært at bedøve en lille killing med de rette doser, da de nemt får for meget narkose. Og DEt tager de skade af."

Og derfor er det vigtigt, at kende sin dyrlæge eller finde en dyrlæge der gør det i tidlige neutraliseringer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-05 19:39

Citat
Tjah det næste blir vel at man skærer tungen af sine børn hvis de snakker for meget! Sorry de lidt barske ord, men er jeg virkelig den eneste der synes at kastration af katte eller egenligt bare det at ha en kat som indekat er dyrplageri? Katte har faktisk et ret stort territorie! Ihvertfald burde man ikke begynde at snakke om kastration før der er opstået et problem! Men ok God Jul

Jeg giver dig helt ret Tedd, og mest med at det ikke altid er godt med indekatte.

Og m.h.t at neutralisere kattene, jo, det er et indgreb i kattens naturlige liv...

Men, når man som jeg har ude/indekatte, hvoraf nogen er hunner, havde jeg altså valget mellem at neutralisere kattene, eller også skulle aflive måske 25 killinger om året (og det er jo både synd for mig og for kattene som bliver frataget deres unger).

Og så gider jeg heller ikke være uvenner med mine naboer såfremt mine hanner render og strinter rundt omkring, jeg er selv temmelig irriteret når de halvvilde katte der strejfer om herude, pisser op ad min dør, på min bil og indenfor hvis de f.eks. kommer ind i fyrrummet eller lignende, for det lugter ad H........ til.

Men det skal så siges, at jeg ikke mærker nogen forskel i adfærden hos mine katte selv om de er neutraliseret, og det tror jeg hænger sammen med, at de for det første var næsten voksne da det blev gjort, og for det andet, at de har muligheden for at leve et naturligt liv både inde og ude, som de har lyst.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-12-05 19:45

Hej Tedd.
Jeg vil nærmere sige, at det er dyremishandling IKKE at få neutraliseret sin kat. Ikke over for katten selv, selvfølgelig, men over for alle de killinger, den sætter i verden ved ikke at være neutraliseret. En vildkats liv er noget af det mest jammerlige liv, man kan forestille sig. Sygdom, orm og evindelige kampe med afrevne ører, øjne o.s.v. som resultat. For ikke at snakke om sulten og kulden.

Da vores den ældste kom, var han simpelthen ved at dø af sult og kulde. En lille radmager rystende kat med orm i kilovis. Og mange andre går det meget værre. Vildkatte søger derhen, hvor de kan få mad og varme. Og det er ofte til meget stor irritation/vrede for den, det går ud over. Forestil dig, du har en velholdt bil, og der så er en vildkat, der bruger den som varmeskab, hver gang du har været ude at køre. Pladder og ridser over det hele. Det kan få mange bilejere til at gå amok og mishandle det stakkels dyr. Mishandlinger af katte hører/ser man jo mere end rigeligt af.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-12-05 19:46

Tedd, hvis man har en ukastreret hankat i et nabolag med mange katte, risikerer man i allerhøjeste grad at katten får skader af slåskampe med andre katte. De får ofte bylder på grund af infektion i rifterne, og skader på øre og øjne. Det er i mine øjne gode grunde til at kastrere uden det af den grund er dyrplageri. Desuden mener jeg, man som katteejer skal være sit ansvar bevidst og undgå, at der fødes for mange vildkatte. Dette understøtter man netop ved at kastrere sin hankat.
Dette mener jeg heller ikke er dyrplageri.
Der er mange vinkler på sagen

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-12-05 19:46

Det var vi så helt enige om Jette

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-12-05 19:49

Ja, det må man jo sige, Vaxen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-12-05 22:25

Ja der er mange vinkler! Med hensyn til eksemplet med bilejeren der mishandler katte! Han burde sg bil kastreres
Nu er det jo ikke vilde katte vi snakker om, og normalt finder de jo osse ud af det rent territoriemæssigt ihvertilfald på landet! Hvis folk vil ha en kastreret indekat så burde de hellere købe et tøjdyr efter min mening. Hvis man vil ha et kæledyr må man osse tage ansvaret for de mere ubehagelige sider! Hvad bliver det næste! At vi kloner den perfekte kat vi har så vi kan få dens perfekte erstatning når den dør?
Der er vel noget der hedder natur stadigvæk?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-12-05 22:53

Hej Tedd.
Problemet med masser af killinger er netop, at der bliver en masse vildkatte ud af dem. Mange kan ikke finde gode hjem til alle deres killinger, med det resultat, at de får lov til at rende. Der er desværre ikke så mange, der vil betale for at få dem på internat. Når de så når en vis alder, gider kattemor ikke finde sig i dem. Vores første hunkat kunne ikke tåle synet af en kat, da killingerne var 11 uger. Det er jo ikke spor smart. Enten skrider missemor, eller også smider hun killingerne ud. Og uanset hvilken af delene der sker, så kommer der en eller flere vildkatte ud af det.

Med hensyn til indekatte/udekatte, så er min mening, at det kommer an på katten, om den egner sig til at være indekat. Vi har selv tre af slagsen, de har så en løbegård at komme ud i. Ikke fordi vi gerne vil have indekatte, men fordi ingen katte klarer sig et helt år på vores vej. Vores første hunkat havde rekorden. Hun klarede 7 mdr. som udekat. Men mange/de fleste katte har for meget "krudt" til at være indekatte. Vi var meget i tvivl om vores mindste han. Men han kan underholde sig selv med meget lidt. Han henter et blad, en orm eller lign. (nogle gange en mus), og så leger han med det. Et blad kan blive et stort, farligt og meget vildt bytte, hvis man har øje for det

Hvis en kat først har prøvet at være ude, så synes jeg, det som hovedregel er synd at holde dem som indekatte. Men igen er der undtagelser. Vores den gamle, der kom tilløbende, var nærmest ved at dø af skræk, hver gang han så den åbne dør flere år efter han var kommet. Han løb simpelthen ind og gemte sig. Ikke på vilkår, om han skulle derud igen. Nu kan han godt finde på at gå ud af døren, når den står åben. Når vi så kalder på ham, går han ind igen.

Jeg ved ikke, om man efterhånden kan tale om natur, når det gælder vores husdyr, uanset om det er kat eller hund. Den menneskelige indgriben i avl og racer har vist gjort et temmelig stort indhug i "naturen". Når det kommer til stykket, er det jo slet ikke naturligt, at "holde" dyr. Ingen dyr er fra naturens side født til fangenskab.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 50 point
Dato : 14-12-05 00:53

Hej
Nu løber denne tråd vist ud på landet...
Lad katten blive kønsmoden, før du tager stilling til om den skal af med nødderne.
Så er den Fysisk og Psykisk udviklet.
Angående tilløbende katte, tror jeg der skal rystes lidt op i det, med at holde husdyr, hvor tit ser man ikke sommerhuskatte, der bare bliver efterladt, det er klart, at de søger til mennesker for at få mad.
Til tider til stor plage for mennesker, men i den grad også for katten.
En kat, forsvarer sit hjem/territorium, om den er kastreret eller ej, og det kan der ikke ændres på.
Min hunkat, tager sommetider et kæmpeslagsmål, med naboens hankatte, om hun vinder eller ej, slås med dem gør hun, og det er så hele den lille by kan høre det. Hun kan få en skramme eller 2, og så er den ikke længere, indtil, der kommer en kat for tæt på huset igen. Men det kan være fordi, at de ikke er kastreret, men tror det ikke, da hun til tider kan lege med dem.
Det er ikke noget jeg kan stoppe, da det ligger til katten natur, at forsvare sit hjem.
Og katte kan have flere teritoriummer, hjemmet-jagt-fællles teritorium, hvor alle katte som regel !!! kan mødes, uden de helt store mis forståelser.
Og jo, der er for mange vilde "huskatte" og det bedste for dem, hvis der ikke skal direkte reguleres i tilstanden, er vel at kastere dem, og give dem P Piller, enig. Men disse katte er udvokset.
Ellers lær at leve med dyret, har set alt for mange tilfælde, af misforstået dyreadfærd, hvor mennesker ikke fatter en pind, om at holde dyr. Her burde der sættes ind, istedet.

Godkendelse af svar
Fra : viviborgen

Dato : 14-12-05 08:18

Tak for svaret sofus.dk. og alle i andre. Jeg er blevet meget klogere på katte.