/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Højde over havet ??
Fra : k_m_s
Vist : 8513 gange
100 point
Dato : 10-12-05 21:28

Hej
Jeg har fået en vejrstation, hvor jeg skal indtaste højden over havet. Jeg bor på Amager så det kan vel ikke være mange meter men hvordan finder jeg ud af det, jeg ved ikke hvor præsict det skal være.
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-12-05 21:29

Det er lig med 0.
Men du finde oplysningen på et totpografisk kort.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-12-05 21:39

Normalluftrykket er 1013 mb ved havets overflade.
Ved ca 100 meters højde vil trykket da være 1000 mb
Trykket halveres ved hver 5,5 km højde.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 10-12-05 21:41

Så to eller ti meter gør ingen forskel på dit barometer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-12-05 21:50

Trykstandarder måles normalt 1 mtr. over havets overflade.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-12-05 21:58

I gamle dage - ved ikke om man kan det mere kunen man på Amager på en gamme FM radio i på toppen af FM skalaen - Høre vejemeldinger fra Kastruplufthavn når man holdt ude ved ishuset for enden af amagerlandevej.
Her oplyste de altid luftrykket, så kan du jo tjekke ved at tage din vejr station med er ud.
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/vejrobservationer.htm kan du løbende følge med i vejr også luftryk... Så kan du se om den er stillet korrekt..
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-12-05 23:27

Amagers højeste punkt ligger 8 meter over havet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-12-05 06:04

Nåå.... hedder det punkt "Molosego"

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-05 09:00

Normaltrykket er helt præcist 1013,25 mb eller hpa som man bruger.
Luftfarten bruger betegnelsen qnh for lufttryk.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 11-12-05 09:06

Kender du en der har en GPS? Min Garmin viser højde over havet når man registrerer et waypoint (en favoritadresse). Hvor bor du på Amager, jeg kan køre forbi når/hvis jeg alligevel er i nærheden.
Men eller er jeg nu ening med Teil, det har ingen praktisk betydning, men alligevel i princippet.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-05 09:07

Smart løsning med GPS.

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 11-12-05 16:17

Tak for svaret Teil.
Så kan jeg komme i gang med at indstille det.
Hilsem
Kim

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-05 16:54

Velbekomme