/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Askesuger
Fra : Jernladyen
Vist : 4581 gange
500 point
Dato : 09-12-05 16:04

Skal en askesuger smide ca. en fjerdedel af asken over i støvsugeren?? Skal der overhovedet komme aske i støvsugeren? Det vil da ødelægge den.

Vi har købt en askesuger på tilbud i Aldi, men da vi brugte den, stoppede den næsten øjeblikkeligt posen på støvsugeren. Er det normalt, eller er der noget i vejen med den. Det er ikke en "Askepot". Det er nogle der hedder "Top Craft", der har lavet den.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-12-05 16:11

Hej
En askesuger skulle gerne beholde asken, ellers er der jo ingen ide´ i at købe en.'
Går ud fra du har sat filtre på.
Der ryger selvfølgelig lidt over i støvsugeren, men ikke de mængder du skriver om.
Tilbage i forretningen og klag.
Jeg ville ikke have sådan en.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-12-05 16:18

Læs brugsvejledningen og gør som der står. Som sofus.dk siger bør den holde asken tilbage. I har formentligt ikke læst og anvendt brugsvejledningen korrekt.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-12-05 16:26

Hej sofus.dk. Der er slet intet filter i den, og der var heller ikke noget i kassen eller posen. Der ser heller ikke ud som om der er plads til at sætte det noget sted.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-12-05 16:27

Arne, du kan absolut ikke vide, hvad vi har gjort eller ikke gjort, og du kan ikke antage, at andre handler som dig selv. Selvfølgelig har vi læst brugsvejledningen grundigt. Og der står heller INTET om et filter

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 510 point
Dato : 09-12-05 16:33

Tja,,,,,,, det kalder jeg en askesuger HÆ/HÆ
Ingen filter, eller andet.
NED I BUTIKKEN MED DEN. DU ER BLEVET SNYDT:::
Der er/skal være filter, ellers kunne du jo bare bruge din støvsuger.
Næste gang, så køb en ved et buggefirma, eller ved et center for brændeovne.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-12-05 16:37

Hvis den har været MEGET billig, kan du jo prøve at experimentere, med et filter/filterpose, fra din egen støvsuger.
Men du få sikkert ikke det optimale, ud af det
Ellers, ville jeg tage den i butikken, næste gang du skal handle.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-12-05 16:45

Næh, jeg tror nu nok, jeg har fået nok af den. Den bliver afleveret igen i morgen. Det er lige før, de også skulle have en regning for vores stakkels støvsuger. Den har formodentligt fået en masse aske ind i motoren, selv om den da heldigvis har et filter på. Det var til gengæld fuldstændigt stoppet til.

Ved du, om de askesugere, der hedder "Askepot" har filter på?
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-12-05 16:51

Hej
Kender ikke "askepot"
Men vær glad for du ikke ødelagde, din støvsuger.
Du kunne også tænke på, at købe en industri støvsuger, den kan klare lidt af hvert, vand og aske.
Har en, købt billigt hos H nyborg, for ca 500.- den kan klare asken/vand, men filteret skal så til gengæld renses tit.
Men held og lykke med det hele...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-12-05 16:53

hvis det er en af de der sorte blikspande, du har købt, skal der sidde et metalfilter der hvor slangen over til støvsugeren sidder på spanden. filteret skal kun forhindre gløder i at komme over i støvsugeren, så der kan sagtens komme en hel del aske med over i støvsugeren. jeg bruger selv en askesuger til mit stokerfyr, og det fungerer upåklageligt, men der kommer altså en del aske med over i støvsugeren.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-12-05 16:54

Askepot har "glassko" på undskyld Jernladyen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-12-05 17:02

Det sidder et metalfilter, men det tager absolut ikke aske. Hullerne er over en mm. i diameter.

Jeg har siddet og set på "Askepot". Dem kan man få en motor til, så man slet ikke skal sætte dem på støvsugeren. Problemet er bare, at sådan en motor koster næsten 500 kr. Og hvor længe mon den holder. Jeg kan ikke rigtig se, om der er filter til. Men det må man da formode, at der er.

Bent, du læser for mange eventyr.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-12-05 17:37

det er heller ikke meningen, at det skal tage asken. det skal kun stoppe evt. gløder inden de når til støvsugeren, og det gør det også. de gløder der er så små, at de kan slippe igennem er helt sikkert gået ud inden de kommer til støvsugeren.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-12-05 18:04

Jeg vile være meget utryg ved at bruge en askesuger hvis jeg havde den mindste mistanke om at gløderne kunne komme ind i støvsugeren. De typer jeg har set lukker ikke aske af betydning ind i støvsugeren (brændkammeret!) Støv og gløder hører ikke sammen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-12-05 18:28

askesugeren er godkendt, og det bliver den ikke uden der er sikkerhed for, at der ikke kommer gløder over i støvsugeren. jeg har heller ikke hørt om tilfælde hvor støvsugeren har taget skade.
men hvis man er i tvivl om, hvorvidt det er sikkert, skal man ikke bruge den. der er ikke noget værre end når tvivlen nager.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-12-05 18:29

Næh, det har du ret i. Men i brugsanvisningen står der nu også, at man absolut ikke må suge asken ud, hvis der er gløder i. Men det vil de fleste forhåbentligt regne ud selv. Der er jo temmelige mange, der ikke læser brugsanvisninger.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-12-05 18:40

jeg tager asken direkte fra fyret med gløder og hele svineriet, og det har der ikke været problemer med. men jeg er godt klar over, at det ikke er helt efter bogen. de første gange jeg gjorde det, kiggede jeg i støvsugeren straks efter, for at være helt sikker, men det er jeg holdt op med. og jeg har det helt fint med det. det skal lige siges, at mit fyr står i et seperat hus, så skaden vil være begrænset hvis det går galt.

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-12-05 20:22

Tak for svaret sofus.dk.

Kommentar
Fra : fyrpoul

Dato : 10-01-12 21:54

Jeg har først brændt en billig askesuger af - derefter købte jeg en dyrerere med metal-skillenet. Den brændte af efter 4 ganges brug! Der var godt nok metalskillenet i, men selve sugerens filter var brændbart tekstil, og sugerens plasticdele kunne smelte. Apparatet blev solgt som sikkert mod små gløder, men gomoren! der stod en kraftig flamme ud af udblæsningen. Italiensk type, ca. 1600 kr.

Der er en del gløder i mit pillefyrs aske, indrømmet, og montøren siger det ikke kan blive bedre. Altså: Findes der en pålidelig askesuger, der kan tåle mosten?

Hvad for en type bruger du, trimare 46?