/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
summasummarum registering af salg
Fra : kaarina
Vist : 882 gange
70 point
Dato : 09-12-05 15:41

Hej igen,

Nu har jeg igen et spørgsmål. Vi har modtaget penge fra varesalg ( vores salg er via nettet ), de penge som vi har modtaget til dags dato er debiteret i banken og krediteret i kontoen depositum. Nu skal jeg så debitere depositum kontoen er kreditere varesalg, men hvordan gør jeg dette ? Vores kunder køber flere varer som alle har deres egen konto. Jeg har prøvet lave faktura og på den måde bliver de forskellige varekontoerne krediteret, men depositum kontoen er uændret?
Måske er det bare mig, som ikke kan finde ud af dette, men jeg ville blive lykkelig om nogen kunde hjælpe mig.

Tak på forhånd, håber jeg har svar på mandag.
God weekend.

Hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-12-05 19:12

Kontakt mig på jimmyclausen@mail.dk
Så hjælper jeg dig

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-12-05 19:13

Havde ikke lige helt forstået spørgsmålet, så skal lige have det uddybet.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 10-12-05 09:27

Moi Kaarina

Godmorgen. Håber at du har haft en god weekend.

Nu først lidt mere danskkursus. Det hedder en konto og flere konti

Skal det forstås således, at jeres kunder betaler forud før de får varen?

Så er den første del rigtig. D bank og K depositum.

Når du så genererer en faktura blever denne bogført i K på forskellige varesalgskonti.
Men hvor bliver den debiteret? På debitorkonti i debitormodulet eller en debitorkonto i fainsmodulet?
Den bliver debiteret et eller andet sted.

Så hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt har du nu en debitorkonto hvor du har pengene tilgode og en depositumkonto hvor du har modtaget pengene. Altså mangler du at udligne disse med D på depositum og K på debitoren.

Du kunne overveje (måske fra 1. januar) om du skulle springe depositumkontoen over og bogføre betalingerne direkte på debitorer. Det kvæver lidt ekstraarbejde ved årsafslutningen (jeg husker ikke om I driver virksomheden i selskabsform), men er ulige meget nemmere i løbet af året.

Hvis jeg ikke har forstået må du lige uddybe nærmere.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-12-05 15:31

Kan kun tilslutte mig LeifHansens kommentar.

Det vil være meget lettere i det lange løb, hvis I ikke bogfører indbetalingerne på deposita men derimod på kundens debitorkonto.
Når fakturaen udskrives vil kundens konto gå i nul, hvis kunden betaler 100% forud.

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 12-12-05 08:52

Hej allesammen.

Først jimmy17, jeg skal lige prøve den model som LeifHansen beskriver og håber den virker hos os, men vil meget gerne kontakte dig om jeg har flere problemer.

Moi, moi LeifHansen,tak endnu en gang. I fremtiden skal vi ikke bruge depositum, men bogfører dirkete på kundens debitorkonto.( Tak for " undervisning " )

Hej Paulus1, du har ret og fremover skal vi heller ikke bruge depositumkontoen.

God dag til jer allesammen.

Hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 13-12-05 11:58

Moi LeifHansen,

Jeg har tænkt mg st gøre følgende :
Debitere kontoen - Depositum fra kunder, med det fulde beløb, lad os sige 50.000,-
Kreditere kontoen - Debitor samlekontoen, med det samme beløb 50.000,-
Oprette Debitor kartotek - de samme kunder som har betalt depositum
Udstede fakturaer til samme kunder

Vil du venligst bekræfte eller afkræfte, om dette er rigtigt?

Kiitos
kaarina

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 13-12-05 18:43

Moi Kaarina

Har lige slettet et langt rodet svar. I stedet skal jeg lige vide hvor langt du er med bogføringen. Du har bogført indbetalingerne på depositkontoen? Du har ikke faktureret endnu? Du har ikke oprettet debitorkartoteket endnu?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-12-05 20:08

Husk bogføring af moms

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 13-12-05 21:01

Momsen bliver automatisk bogført ved faktureringen. Teoretisk kan der være en momsforpligtelse ved depositumindbetalingerne, men glem det, det bliver alt for besværligt. Det kan overvejes, hvis SKAT skulle påtale det engang langt ude i fremtiden.

Så tænk ikke engang over det.

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 14-12-05 08:27

Hyvaa huomenta LeifHansen,

Det eneste jeg har gjort til nu er følgende, modtaget penge som er debiteret i banken og krediteret depositum kontoen. Alt det andet er IKKE gjort endnu.

OK ?
Hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 14-12-05 11:36

perfekt, vender tilbage om kort tid, har travlt

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 14-12-05 11:50

Moi LeifHansen,

TAK, jeg afventer og undskyld jeg forstyrer dig hele tiden.
kaarina

Accepteret svar
Fra : LeifHansen

Modtaget 70 point
Dato : 14-12-05 12:01

OK...

1) Du opretter debitorerne.
2) Du krediterer hver depositum indbetaling på debitoren og krediterer på depositum.
3) Du fakturerer og debiterer på debitorkontiene.

2 og 3 kan byttes rundt. Men vigtigst (iso vigtigt) at du opretter debitorerne og altid bogfører på disse ALDRIG på samlekontoen.

Samlekontoen afspejler alle bevægelser i debitorkartoteket. Debitorkartoteket er en specifikation af samlekontoen. Summen af alle debitorer skal være den samme som står på samlekontoen.

Go' fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : kaarina

Dato : 14-12-05 12:09

Tak for svaret LeifHansen.

Ok kiitos paljon, nu ved jeg hvad jeg skal lave i de nærmeste dage, uhaaa .

Ønsker dig en glædelig jul, fordi jeg håber ikke jeg behøver hjælp igen, men hvem ved.

HYVAA JOULUA!

hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 14-12-05 13:56

Moi igen LeifHansen,

Så er jeg her igen, men blev lidt tvil om det du skrev. Punkt 2) Jeg krediterer hver depositum indbetaling på debitoren og igen krediterer på depositum ?

Sorry, hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 14-12-05 19:49

hov.... jeg mener du debiterer på depositum. Se det på denne måde:
Først har du placeret depositum indbetalingerne i kredit (det er er gæld for jer indtil nu)
Så flytter du pengene til debitorer, altså debiterer depositum og krediterer debitorer (nu skylder debitorer dig indtil betaling)

HYVAA JOULUA! (og du er velkommen hvis der dukker mere op)

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 15-12-05 09:55

Hej LeifHansen,

Oukidouki, så er jeg med. Tak for din hjælp, du er en skat.Jeg håber virkeligt det ikke sker noget mere i dette år, som jeg ikke kan finde ud af.

Så nu får du julefred ( joulurauha)

hilsen
kaarina