/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Løn sidst på året
Fra : Runeldo
Vist : 952 gange
50 point
Dato : 07-12-05 18:21

Jeg er i den situation at jeg pga. SU ikke må tjene mere i år uden at skulle betale SU tilbage. Dette vi jeg selvfølgelig undgå, og har derfor tilbageholdt lønsedler fra mit ene arbejde så denne løn først bliver udbetalt i januar, men hvor skiller regnskabsåret?

Min anden arbejdsplads har sidste frist for aflevering af lønsedler d. 14 december og
mit spørgsmål er simpelthen om løn tjent i december '05 og derefter udbetalt i starten af januar (eller sidst i december) kommer til at have indvirkning på årsindkomsten i '05 eler om den komer på '06?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-05 18:38

Indkomståret går fra 1/1 - 31/12.
Så det du tjener i 2005 kommer på årsopgørelsen for 2005.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 60 point
Dato : 07-12-05 19:08

Dova har ikke helt ret.

Det er tidspunktet for udbetalingen af lønnen der er afgørende for beskatningstidspunktet. Dog skal beskatningen ske senest 6 måneder efter tidspunktet for retserhvervelsen. Det er således ikke afgørende, hvornår du har optjent lønnen, men hvornår den udbetales.

Dette fremgår af SKATs Ligningsvejledning, Afsnit A.A.2.1
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=103550&vID=200863&i=18#i103550

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 07-12-05 19:10

Jeg vil helt afgjort mene, at lønnen kommer på årsopgørelsen i det år, hvor den bliver udbetalt. Så hvis den bliver udbetalt den 1. januar 2006, så kommer den på opgørelsen for 2006. Har selv været i klemme på den måde mht. da jeg skulle søge boligsikring.

Ring evt. og spørg skattekontoret i din kommune.

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 07-12-05 19:34

jeg har selv prøvet seancen, og hvis man holder lønudbetalingen tilbage og først får den udbetalt i 06 , bliver man først beskattet i 06

Godkendelse af svar
Fra : Runeldo

Dato : 08-12-05 12:57

Tak for svaret Paulus1.