/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Gavekort, forringet. Kan man det?
Fra : kandit
Vist : 976 gange
100 point
Dato : 03-12-05 16:45

Min datter fik et gavekort, til en flyrejse for 2 personer, i Europa. Vi kunne vælge mellem Berlin, Prag, Paris,London.
Vi valgte Prag. Så fik vi at vide at Sterling var blevet opkøbt af Maersk og derfor var der kun mulighed for at vælge enten London eller Berlin. Vi vil til Prag.
Vi kan godt komme til Prag, men så skal vi betale fuld pris.
Kan man ændre vilkårnene sådan lige med et? Gavekortet gælder i et år.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 03-12-05 16:50

øv fik mig placeret under håndarbejde, hvordan flytter man den til jura?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-12-05 17:09

opret et spørgsmål til 1 point og link til siden her

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 17:30

Jeg kan ikke lige finde et link, men kan komme med et eksempel. Vi købte en bil, hos en autoriseret bilforhandler, der

var mange fejl på bilen, og efter utallige henvendelser ville vi lade handlen gå tilbage, det skulle kunne lade sig gøre

iflg. købeloven, imidlertid var firmaet overgået til sønnen, altså en ny ejer, og det var kun fordi han kendte til vores

uheldige oplevelser, at handlen gik tilbage, for ellers kunne han have nægtet os det, da det som sagt var en ny ejer,

dette er vel egentligt det samme i jeres tilfælde??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-05 17:33

Hvor stor forskel er der i prisen fra du købte gavekortet og til d.d.?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-05 17:34

Ved køb og salg bibeholdes rettigheder og pligter overfor 3. part.
Det gælder ikke konkursbo o.l.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 03-12-05 19:00

Du har ret til en rejse til Pragh, hvis det fremgår af gavekortet. At firmaet sælges har ingen betydning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 19:05

En del forbrugere kommer i den situation, at den butik, de har handlet i, er lukket, før den to-årige reklamationsfrist er udløbet, eller før tilgodebeviset eller gavekortet er brugt. Hvis der er tale om en kædebutik, der blot har lukket en enkelt afdeling, kan man ofte henvende sig i en anden af kædens butikker.

Den tidligere ejer af butikken hæfter personligt, hvis butikken ikke blev drevet som selskab.

Så man må opsøge den tidligere ejer og fremkomme med sit krav. Det siger sig selv, at det kan være forbundet med en del vanskeligheder at forfølge sit krav, når butikken af en eller anden grund er lukket.

Hvis ejeren har solgt butikken, afhænger det af salgsaftalen, om den nye indehaver har overtaget den tidligere ejers forpligtelser. Det er normalt ikke tilfældet.

Hvis butikken er gået konkurs, kan man anmelde sit krav i konkursboet. Her henvender man sig til den byret, butikken hører under ( i København er det Sø- og Handelsretten) og får oplyst navnet på den advokat, der behandler sagen. Det er normalt ikke de store penge, man kan få udbetalt i den situation - meget ofte får man slet ingenting.

fra dette link http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/konkurs/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-05 19:18

Er det ikke Sterling, der har købt Maersk

kandit

Står der på gavekortet hvor meget rejsen til Prag skulle koste?

Flyselskaberne ændrer jo priser så ofte. Man skal være på nettet hver dag for at se, om der er nye priser.

Jeg tror ikke du kan klage over prisen. Flyrejsen skulle sikkert have været bestilt inden for en bestemt dato.

Et gavekort er jo ikke en garanti for bilettens pris, men kun en garanti for beløbet.

Hvem har din datter fået gavekortet af?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-05 19:32

Jeg tror det er "først til mølle princippet"

Hvis rejserne var bestils samme dag, hvor priserne var billige, så havde din datter fået billetterne til den pris, som der blev annonceret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-05 19:33

stavefejl: bestils = bestilt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-12-05 19:46

Som flere også skriver, gælder gavekortet stadig som det er udskrevet, selv om det udstedende selskab er blevet solgt/overtaget. Undtagelsen KAN være at firmaet er gået konkurs. I så fald er du jo kun alm. kreditor, og så er det konkursboets eksukutorer der afgør hvilke kreditorer der skal tilgodeses og hvordan. Da dette ikke er tilfældet, vil jeg mene at du har ret til at få indløst gavekortet som påskrevet. M.h.t. "først til mølle-princip", gælder det KUN hvis gavekortet er påtegnet en sådan betingelse. En virksomhed har IKKE ret til at udstede f.eks. 10 gavekort, hvis de VED at de kun kan honorere 5 af dem.

Tag kontakt til Forbrugerrådet og/eller DR1's Kontant eller tilsvarende programmer. Men skriv til firmaet først og giv udtryk for din utilfredshed. Sørg for at sende brevet anbefalet, så kan du bevise at brevet er sendt OG modtaget. Husk kopi af alle den slags breve. Hilsen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-05 19:58

Hvis det er en privat person, der har købt gavekortet for at forære det væk, som en gave, kan man ikke klage over prisen på flyrejserne d.d.

Jeg kunne godt tænke mig at kandit lige vendte tilbage.

Gavekortet kan indløses til det beløb, der står på det, men der er ingen garanti for at flyrejsen koster det samme, som den dag gavekortet blev købt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-12-05 20:26

Det er, undskyld udtrykket, noget sludder ans. Værdien og dækningen på gavekortet er totalt uafhængigt at hvem der besidder det og hvordan det er købt, af hvem og hvorfor. Det eneste afgørende er hvem der har udstedt det samt teksten på gavekortet. Der KAN medfølge et regelsæt (oftest med meget små bogstaver) og så gælder disse også, medmindre de er direkte lovstridige eller forringer køberens/kortmodtagerens øvrige lovmæssige rettigheder.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-05 20:32

Citat
kandit

Står der på gavekortet hvor meget rejsen til Prag skulle koste?

Når kandit har svaret på det, kan vi jo diskutere om det er sludder.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 03-12-05 21:31

hej igen
Gavekortet er udstedt af Profilrejser (et rejseselskab) på forsiden er der et mærke Ivori der står TLC Danmark.
I brevhovedet på gavekortet står der mærkelig nok " Profil specialrejser og Maersk rejser og IATA med deres repektive logos.
I bestemmelserne står der bl.a. at alle rejser skal være foretaget før 30.december 2006.
Der står ikke noget om nogen specifik pris, men at 2 personer kan rejse gratis til en de nævnte byer med fly tur-retur.
Forklaringen fra Profilrejser var at vi skulle flyve med Sterling som nu var opkøbt af Maersk.
At vi stadig kunne rejse til Prag selvfølgelig, men så skulle vi selv betale rejsen.
Håber det var svar nok. Kvh Kandit

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 03-12-05 21:33

Jeg mener så er gavekortet jo ikke noget værd. Kandit

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 03-12-05 21:42

Det var Sterling der købte Maersk...

Men under alle omstændigheder ændrer det ikke ved, at du har krav på det som gavekortet lyder på, medmindre der på gavekortet er taget forbehold for, at gyldigheden ændres såfremt ruterne nedlægges.

En anden ting er, at et gavekort er gyldigt i 5 år og ikke kun i 1 år, uanset hvad selskabet har skrevet på det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-05 21:50

Ja gavekortet er udstedt af Profilrejser, men en eller anden må vel ha' betalt for det eller er det en gevinst?

Som jeg tidligere skrev, så var det Sterling, der købte Maersk.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-12-05 22:07

kandit -> Alle de mærker du nævner står på gavekortet, er kun reklamelogoer. Firmaer der har været med til at betale gavekortet. Det ændrer ikke ved at det er Profilrejser der har udstedt det og dermed hæfter for det.

MEN hvis Profilrejser er gået konkurs er det MÅSKE ikke noget værd. Det afhænger af hvordan konkurssagen faldt ud.

ER Profilrejser gået konkurs?? Eller hvad? Det skal du finde ud af. Hvis de er, ville der være blevet udpeget kuratorer. Hvis du havde haft ret til noget, ville du have fået besked fra kurator (advokat). Har du ikke det, så smid gavekortet væk.

Du har ikke sat dig ordentligt ind i sagernes tilstand, og så er det svært at rådgive dig. Så bliver det bare til en masse forskellige BUD.

Så når du kl. 21:33 siger at du ikke mener at gavekortet er noget værd, har du ikke ret. Det KAN være noget værd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 22:17

i mit link fra kl. 19.05 står der flere ting om gavekort, det jeg fik med i tråden var blot noget af det, måske du skulle

se om der var noget der mere præcist ramte din situation hvis du ikke syntes det i tråden var fyldestgørende nok.

www.forbrug.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-05 22:21

Citat
Vi valgte Prag. Så fik vi at vide at Sterling var blevet opkøbt af Maersk og derfor var der kun mulighed for at vælge enten London eller Berlin.

Så gavekortet har jo en værdi.

Hvordan har din datter fået det gavekort?

Profil Rejser eksisterer stadig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 22:21

Du kan også prøve at rette henvendelse til www.familieadvokaten.dk der må du da kunne få et fyldestgørende svar

fra en proff.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-05 22:26

Citat
Min datter fik et gavekort, til en flyrejse for 2 personer, i Europa. Vi kunne vælge mellem Berlin, Prag, Paris,London.

Der er stadig muligheden for at rejse til Berlin eller London, som der står i gavekortet, så jeg tror ikke der er noget at klage over.

HVORDAN FIK DIN DATTER DET GAVEKORT.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 03-12-05 23:35

Min datter fik det gave kort fordi hun købte et sbonnement til hendes søn i et fittnesscenter. Til Arne Jacobsen: Profil rejser ikke gået konkurs. Men hvad mener du med at jeg har sat mig ordentligt ind i tingene?
det er Profilrejser der har sagt at vi kan ikke flyve til Prag kun Berlin eller London, og disse 2 byer har vi ikke lyst til at besøge, vi ville til Prag.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-05 23:42

Sælg gavekortet på www.qxl.dk eller www.dba.dk og tag til Pragh for pengene, det vil være ærgeligt ikke at komme dertil, når i har sat jer det for. Pragh er en pragtfuld by. Men ellers spørg en proff.- advokat eller forbrugerstyrelsen-

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 03-12-05 23:47

Der står på gave kortet:" Gavekort til flyrejse for 2 personer i Europa"
Inden i står de byer opremset som jeg har nævnt.
der er mange forbehold og et af dem lyder " dette bevis kan ikke omsættes til kontanter, eller sælges, eller overdrages."
Udbyderen står som tlc danmark.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 03-12-05 23:49

Jeg tror vi bare opgiver det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-12-05 23:52

kandit -> Det må du så undskylde, det var ikke for at genere dig, men hvis du læser mine svar igen vil du se at de HELE tiden siger HVIS. Jeg siger altså IKKE at du IKKE har sat dig ordenligt ind i tingene. Igen undskyld hvis du føler at jeg ikke har behandlet dig pænt. Det var aldrig hensigten.

Men jeg HAR sagt og fortalt dig hvordan. Nemlig at I har ret til alt hvad der står i gavekortet o.s.v.

Læs mine kommentarer igen. Hilsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-12-05 00:03

kandit.... jeg ville ikke "bare" opgive. Hvis der ikke står et navn på gavekortet, kan det da sælges. Når der er nævnt
flere rejsemål, som så alligevel ikke kan bruges, mener jeg der må være god grund til at henvende sig til familieadvo-
katen, det er gratis, så prøv det

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 04-12-05 18:22

Til Nordsted: Tak for dine svar, men det er ikke gratis at benytte familieadvokaten, da man skal være medlem der, for at kunne spørge - og der er ingen svargaranti.
Tak til alle øvrige svarer.
Til Arne Jakobsen: Det er OK. Jeg føer mig ikke dårligt behandlet af dig, ville bare gerne vide, hvad det var, jeg ikke havde sat mig ordentligt ind i.
Jeg har nu skrevet til profilrejser og spurgt om de vil stå ved deres gavekort. Hvis ikke agter jeg klage over dem til rejseankenævnet/forbrugernævnet/kontant i tur og orden. Så må vi lige se hvad der sker. jeg vender tilbage. MvH Kandit

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-12-05 20:26

kandit..... Godt gået, du skal IKKE bare give op, held og lykke. Undskyld min fejlinformation vedr. familieadvokaten, jeg kan nu se, at det kan komme til at koste dig 60 kr. for et evt. svar ;-(

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-12-05 20:38

Held og lykke med din klage.

Du får sikkert ikke mulighed for at komme til Prag i år, men måske næste år.

Det kan jo være at rejsebureauet har indgået en ny aftale, så du og din datter kan komme til Prag næste år.

Du skal ikke forvente at få et endeligt svar fra Forbrugerklagenævnet i år, der er lang ekspeditionstid.

Men jeg håber da, at du og din datter får en gratis rejse til Prag.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-12-05 21:42

Du skriver at der er mange forbehold!

Står der der skrevet, at der tages forbehold for evt. udsolgte rejsemål.

Din datter har "fået" gavekortet i forbindelse med et køb af et abonnement hos et fitnesscenter. Har hun talt med fitnesscentret?

De må da sørge for at de gavekort, der bliver udstedt også kan "indløses"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-12-05 22:05

Citat
Du har ikke sat dig ordentligt ind i sagernes tilstand, og så er det svært at rådgive dig. Så bliver det bare til en masse forskellige BUD.

Citat
men hvis du læser mine svar igen vil du se at de HELE tiden siger HVIS

Hvor i det første citat ser du at bogstavkombinationen H V I S indgår, din løgnhals.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 05-12-05 14:43

Ok! Nu fik jeg så et svar fra profil rejser hvad mener I så om det:
"
Vi har lavet en aftale med TLC i Danmark om disse gavekort.
Dem sælger de til forskellige firmaer i Danmark, som så uddeler dem til deres
kunder som et salgsfremstød.
Vi er tekniske arrangører af disse gavekort. Hun har med andre ord ikke fået
gavekortet af os.
Da gavekortene blev lavet og trykt, havde vi en aftale med Maersk Air om disse rejsemål.
Mindre end en måned senere blev Maersk Air opkøbt af Sterling. Det betød, at vores
aftale ikke var gyldig længere. Der blev helt andre betingelser som vi ikke kunne bruge.

Det har vi fortalt alle der har henvendt sig til os - og det er vi naturligvis meget kede af.

Vi er i gang med at finde nye rejsemål som erstatning for de tidligere. London og Berlin bliver
indtil videre stående, men Prag, Paris og Wien er udgået.

I løbet af de næste 14 dage skulle vi have nogle nye aftaler på plads - og vi beder jer derfor om
at kontakte os senere."

Det er jo helt andre ord end dem min datter fik i første omgang til forklaring.
Men hvad mener I? MvH Kandit

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-05 14:52

kandit...... Jeg syntes det er møjærgeligt, at i ikke kan komme til Pragh, men egentlig er det vel som jeg beskrev den

3.12 kl.17.30, sådan i grove træk. Hvis der ikke står navn på gavekortet, ville jeg sælge det som før nævnt, og ellers

håbe på, at Prag kommer "på igen" inden kortet udløber

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-12-05 16:39

Kontakt også fitnesscentret, det er der, hun har fået gavekortet.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 05-12-05 17:22

Hej Nordstedt, min datter udfyldte jo kortet for at booke os, så ja nu er der navn på, kortet gælder jo 1 år endnu, så kommer tid kommer håb, så kan vi måske rejse foråret imøde, Prag betyder noget specielt for oa.
Hej Ans ja og det gør vi.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-05 17:26

Kandit...... jeg håber du vil fortælle os kandu'er hvordan det hele "ender" Ja Prag er en dejlig by, jeg var der bare i alt
for kort tid, men måske jeg også kan komme dertil en anden gang

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 05-12-05 17:33

jeps jeg skal nok fortælle - af samme grund venter lidt med give point.Mvh Kandit

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-12-05 17:42

Det må være fitnesscentret, din datter skal henvende sig til. Det er dem, der har lovet en rejse ved køb af et abonnement.

Fitnesscentret skal så sørge for at din datter får det lovede.

Det kan så blive en sag mellem fitnesscentret og rejsebureauet.

Du skrev også tidligere at I godt kunne komme til Prag, men til fuld pris, det skal I ikke betale, det må blive en sag mellem fitnesscentret og rejsebureauet.

Fitnesscentret skal så lægge pengene ud, så din datter kan komme på den lovede rejse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-05 17:46

Ehm..... fitnesscenteret kan da ikke komme til at hæfte for at rejsebureauet ændrer ejere???

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 05-12-05 17:51

Fitnesscentret må da hæfte for det de udlover ved køb af et abonnement.

Godkendelse af svar
Fra : kandit

Dato : 12-01-06 00:55

Tak for svaret ans. Vi har fået nyt gavekort, bruger til at rejese foråret i møde-.Mvh Kandit

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-01-06 09:11

Så må I have en rigtig god tur

Hilsen ans