/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hårde hvidevarer?
Fra : jej123
Vist : 936 gange
100 point
Dato : 27-11-05 10:14

Hej

Er der nogen der ved hvor udtrykket "hårde hvidevarer" kommer fra

mvh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-11-05 10:36

det engelske ord hardware -= isenkram/maskiner - altså sådan set hårde varer - hvor det hvide så kommer ind - tjah - engang var ovnen sort - idag for det meste hvid

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 10:49

Nu kalder man det bare for hvidevarer, men oprindeligt var hvidevarer en varegruppe vist nok stoffer (bleget bomuld og lærred). Resten kræver vist en sprogforsker, men det er et meget gammelt udtryk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-11-05 10:51

Man kan endda købe "hårde hvidevarer på det sorte marked"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 11:03

Hvis vi nu i stedet oversatte hvidevarer til husholdningsartikler (tingtil hjemmet) så ville det nok ligne noget for der er stadig butikker der reklamerer med bløde hvidevarer (VISER EN SØGNING) og det er duge, sengetøj og gardiner. Bare en tanke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 11:08

Miritdk, her er lige lidt fra eng. dansk ordbog:
hvidevarer: linen(s), linen goods;
hårde hvidevarer white goods.

(oversættelse af linen: linen - sb. lærred; linned; (merk.) hvidevarer; (til beklædning) undertøj; lingeri; (til bord) dækketøj; (til seng) sengelinned; (papir) lærredspapir;?
(goods= varer, ejendele eller gods)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-11-05 22:59

prøv at søge på hardware og isenkram

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-11-05 10:26

..omvendt bevisførelse