/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skum i hulmur (haster!)
Fra : Vatos
Vist : 7444 gange
100 point
Dato : 24-11-05 18:31

Hej

Efter at have bestilt hulmursisolering har vi opdaget at der er skum i væggen. Ifølge tilstandsrapport og energimærke så var der ikke hulmursisoleret, og den ene gang vi har kigget i hulmuren var der ingenting (eller meget meget lidt).

Hvad gør vi nu? Jo vi har da kontaktet firmaet, og afventer svar.

Er det der er i væggen godt nok? Får vi nok udbytte af en evt indblæsning af rockwool granulat?

Det koster alligevel over 10k at få lavet, så vi er lidt på herrens mark.......hjælp hjælp?!?!?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-11-05 18:41

du skal have pillet nogle sten ud så du kan se hvor meget skum der er i hulmuren. tag kontakt til firmaet der skal hulmursisolere, og få dem til at vise hvilke sten de skal have ud, for at udføre arbejdet og tag så dem ud inden firmaet kommer. så kan du få et overblik over hvor meget skum der findes derinde.
hvis du bare får blæst isolering på må og få, risikerer du meget let at resultatet er fuldstændig værdiløst, og det er der ikke meget sjov i at betale for.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-05 19:00

Tilstandsrapport bør læses med et par gran salt.
Hvis der er skum - så er der måske også garanti på arbejdet.
Har det firma som skal blæse Rockwool ind, været ude og undersøge først.
Måske skal i lige holde firmaet på standby indtil det er undersøgt.
Hvordan er der konstateret manglende isolering.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 24-11-05 19:37

Situationen er den, at firmaet i dag har været ude og fjerne en række mursten - derfor opdagede jeg det.

Der er rimelig meget skum i væggen, men det er meget porøst. Det er et aut indblæsningsfirma og de virke meget hæderlige, så jeg vil høre hvad de siger. Jeg vil bare gerne være forberedt.

Jeg ved det med tilstandsrapporterne, men hvorfor skriver man at der ikke er hulmursisolering når der er - der er jo en fint salgsargument?!?! Ok, jeg kender selv svaret - dovenskab.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-05 20:06

Egentlig undersøgelse af isolering laves med thermografi "varmefølsomt camera"

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 24-11-05 20:51

Hvordan ville i gribe det an hvis i ikke vidste noget om hulmurenes isolering?

Kontakte et firma der hulmurisolerer og så få dem til at komme med en anbefaling?
Jeg tænker her på at de jo ikke er neutrale, idet man måske kunne forestille sig at de ville isolere noget der dybest set ikke var nødvendigt for profittens skyld.

Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 24-11-05 22:51

Jeg har også købt et hus hvor tilstandsrapporten angav, at der sandsynligvis ikke var hulmursisoleret og så sendte jeg bud efter et firma, som tjekkede og konstaterede at der var hulmursisoleret alle andre steder end der hvor ham rapportfidusen havde tjekket (det viste sig at der havde været en dør lige netop der).
Det kostede ikke engang noget og jeg fandt da også senere ud af at isoleringen var i orden helt op i gavlspidsen.

Min pointe er: Hvorfor ikke stole på isoleringsfirmaet?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-11-05 10:39

som eyvind skriver, så er det bedste at få lavet en termografi. dvs. taget billeder med varmefølsomt kamera. det er bedst at gøre det når det er rigtig koldt, da man så tydeligt kan se, hvor varmen smutter ud og dermed er dårligt isoleret. men det er en halvdyr fornøjelse. men det er jo også dyrt at fyre for fuglene, så du skal nok gøre op med dig selv, om du vil gøre det helt eller kun halvt.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 25-11-05 14:05

Jeg har fået følgende svar fra firmaet:

Du skal ikke gå i panik pga. det forekommende skum i hulmuren!!

Vi holder vores aftale og har taget de sten ud som beregnet, at vi kan blæse den normalt. Jeg har talt med vor montør og han siger at skummet virker løst i det, så det skulle være muligt at blæse Rockwool ind oveni og alligevel opnå et godt resultat (som hvis der intet skum var).

Desværre er det ofte den slags ting, som energirapporterne springer for let henover og ikke bemærker, men den nuværende skumisolering virker som sagt meget løst og ukomplet, da det er indtørret igennem de år det har siddet der, så det bliver porøst og har reelt ingen isoleringsværdi.

Så vi bestræber os på at du får et godt isoleret hus med Rockwool A/S hulrumsgranulat, som er noget mere kompakt og bestandigt, som du vil få fuld glæde af de næste mange år!

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 25-11-05 14:06

Jeg stoler på dem.........

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 30-11-05 07:55

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : jensensfidus

Dato : 08-03-06 09:10

over 10k ... det lyder dyrt - vi fik hulmursisoleret hele huset for 8k gennem http://www.gratisbyggetilbud.dk/hulmursisolering/

/j