/ Forside/ Karriere / Udlandet / USA / Spørgsmål
10  wacher 144
Elektrisk udstyr med til USA??
Fra : mufer
Vist : 11698 gange
100 point
Dato : 22-11-05 11:52

Vi skal udstationeres til USA i 2 år. Og det er til min gru gået op for mig at vi stort set intet el udstyr kan tage med. Jo; batterioplader, mobiltlf. og laptop'en. Men hårtørrer, håndmixer, støvsuger, kaffemaskine, microovn, musikanlæg i div. str., harddiskoptageren osv. osv. - det kører alt sammen kun på 220 volt.

Jeg har så ladet mig fortælle at man kan købe en 110 - 220 volts omformer? Er der nogen der ved OM sådan én findes og hvor man kan købe den?

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 22-11-05 12:01

Det findes og det er faktisk ikke dyrt. Du kan købe et helt sæt med adaptere til forskellige steder, bl.a. USA, for 48 kr.

Se her:
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=2412

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : mufer

Dato : 22-11-05 12:06

Tak, Moggi.... Men det er kun en adapter så jeg kan sætte stikket i. Det jeg har brug for er en omformer fra 110 volt til 220 volt. Det gør adapteren ikke, - såvidt jeg kan se.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-11-05 12:09

"Elektricitet

Normalt bruger man 110 volt vekselstrøm (60 hertz). El-stik er 2-benede, men flade. Det er fornuftigt at købe et multistik hos elektrikeren før afrejse. Hvis man har det med, kan hårtørrer, dyppekoger, babermaskine og batteri-oplader m.v. altid kobles til. Man kan ikke ødelægge sit elektriske udstyr fra Danmark, som er beregnet til 220 volt vekselstrøm (50 hertz), men alting kører for halv kraft. Man kan evt. medbringe en lille omformer, der kan transformere de 110 volt til 220 volt. "

Men sådan en omformer kan fås hos elinstallatører og muligvis også steder der handler med biludstyr...f.eks. Cardic plejer at have et større udvalg af forskellige omformere.

En anden ting er, jeg tror ikke det kan betale sig at slæbe alle de ting med hjemmefra.

Du skal regne med udgifter til flytningen, og den plads det fylder i flyttekasserne.

Du kan købe noget billigt derovre, og enten få opmagasineret dine ting herhjemme eller sælge det.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 22-11-05 12:14

http://www.220-electronics.com/Transformers/trans/twowaytrans.htm

Men der kan jo kun kobles en enkelt ting ad gangen på sådan en fætter

mvh dova

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 22-11-05 12:15
Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-11-05 12:27

Jeg har lige kigget på Moggis link.

Sådan en kan jo kun klare 45 watt.....en støvsuger er vel på 1800 watt, kaffemaskine på omkring 900-1000 watt o.s.v.
Så den er slet ikke kraftig nok.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-11-05 12:47

Måske er det således at arbejdspladsen stiller en container til rådighed for Jer - til flytningen?

Hvis de ikke gør det, så er jeg enig med dova, så tvivler jeg osse på at det kan betale sig at flytte disse ting med.

M.h.t. omformer, så kontakt et ELfirma og forhør dig og få de korrekte oplysninger, det skal jo lissom være i orden hjemmefra, det er ærgerligt først at opdage ting og sager når I er derovre, selvom jeg er overbevist om at disse ting osse kan anskaffes i USA.

God rejse og pas på Jer selv.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-11-05 16:22

Drop alt det 220 volts udstyr,i havde tænkt jer at tage med, og køb nyt når I kommer derover.
En transformer der kan klare 10A på 230 volts siden vejer let 20 Kg!! + den kan ikke bare sættes til i USA (kræver special installation).
Husk også på at der er altså 60 Hz i USA, dvs meget udstyr indeholdene ur, vil gå forkert!!!
Feks. vil en microbølgovn, som er til 50HZ, vil tiden gå Ca. 20% for stærkt + den vil brænde af (selv om i har en 110/220 volts transformer i mellem). Nogle af tingene, bruger netop frekvensen, til at køre efter, hvilket kort fortalt også vil yde 20 % extra, og det er de ikke beregnet til.
Husk også på at et TV (eller video) der virker i Danmark, ikke vil virke i USA.
Jeg er overbevist om, at det ikke kan betale sig at slæbe sådan noget udstyr med.

MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-05 16:44

Hvis der er indstallation med 3 faset stikontakt - så er der 230 volt på de to ben.
0 F J F F
og mellem F og F er der 230 volt.
Mener jeg, men er ikke helt sikker.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-11-05 08:27

PIS, nu har jeg skrevet et indlæg, der bare er forsvundet, så jeg prøver igen.
Der findes 230 v installationer i USA. Disse bruges normalt til, især, air-conditionanlæg i private hjem. Der er dog ingen stikkontakt, men monteres direkte i en samledåse (ligesom vi montere et komfur her i DK). Det er da muligt, at du kan få en elektrikker til at montere en stikkontakt på denne installation (især hvis du har en med herfra).
MEN MEN MEN
Jeg tror, jeg ville overveje meget, om jeg tør gøre dette, af hensyn til forsikring. Der står garanteret, med småt, på forsikringspolicen, at der ydes kun erstatning, hvis udstyr er godkendt i USA. Du skal vel leje et hus??? Det ville ikke være sjovt, hvis huset brænder ned, og du ingen erstatning får, fordi du har brugt en håndmixer, der ikke er godkendt i USA, og som kunne være købt for US$ 20,00.

MVH

Kommentar
Fra : mufer

Dato : 23-11-05 08:47

Tak for Jeres kommentarer! Jeg er blevet meget klogere.
Vi får betalt en 40 fods container; og der er masser af plads. Så selvom elartikler er billige i USA, kan jeg godt føle mig fristet til at tage et par ting eller to med. Er I klar over hvor mange ting man har der bruger el?!! ;-/
Alt hvad vi køber derovre til 110 volt kan vi jo i princippet skille os af med igen om 2-3 år når vi vender næsen hjemad igen.
Mvh
Mufer

Godkendelse af svar
Fra : mufer

Dato : 23-11-05 08:49

Tak for svaret dova og dit brugbare link!
Mvh
Mufer