/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Farvekoder
Fra : refi
Vist : 18299 gange
300 point
Dato : 14-11-05 14:25

Haves:

Ny autoriseret 380v udtag til vaskemaskine - ledningsfarver set fra venstre - BRUN, HVID, GRØN/GUL, SORT, BLÅ.
Ny 220v vaskemaskine skal tilsluttes.
Maskinen er importeret fra tyskland men gennem dansk forhandler.
Maskinen er med tysk jordstik der IKKE kan bruges i danske stik da jord så ikke bliver forbundet til jord.
Maskinen er forsynet med stor rød mærkat (af samme årsag) at stikket skal klippes af da det IKKE må anvendes i danmark.
Da det er et sammensvejset stik er det ikke til at skille ad, men der er 3 ledninger (blå,gul/grøn, brun).
Da jeg ikke kan komme til at se hvilken der er jord er det LIDT gætteværk, men efter at have voldtaget stikket er jeg så langt inde i det at jeg kan fornemme hvor de 3 ledninger går hen - gul/grøn er tilsyneladende jord da den bliver ført ind i midten, så medmindre de er krydset helt nede ved benene, må det være rigtigt.

GODE IDEER TIL HVAD DER FORBINDES TIL HVAD.............

NB. Vægudtaget er beregnet til ledning direkte og ALT er monteret af elinstallatør og spritnyt (men jeg ville jo gerne spare han endnu engang).

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 310 point
Dato : 14-11-05 14:29

blå ledning til blå i stikket, gulgrøn til gulgrøn og brun til en af de tre sidste. det er ligemeget hvilken, da de alle tre er faser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-05 14:40

Er du 100 sikker ?

Det der undrer mig er nemlig at gul/grøn er jord i stikket men sidder i midten i vægudtaget........

Hvis du er sikker på man bruger samme farver/koder i Danmark og Tyskland burde det selvfølgelig være sådan.

Kommentar
Fra : Pede1313

Dato : 14-11-05 14:40

Den Blå ledning er N
Den Brune er Fase
Den gul/grønne er altid jord
Idag er alle maskiner til 230v, så i principet skal du bare sætte en ny stikprop på og sætte i dit 220v stik.
I mange nye stik er der eks. en vejledning, som sidder på stikket når man køber det.Hvis du monterer i dit 380v stik, så er det næste sikkert at der sidder 16 amp. Alle nye vaskemaskiner er beregnet til kun 10 amp.
Du kan sagtens sætte den i dit 380v stik, Den blå skal til blå, og gul/grøn til gul/grøn, og så er det ligemeget hvilken farve du bruger til fasen. Du har 2200w til rådighed i hver fase.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-11-05 14:47

ikke et øjeblik i tvivl. elektrikeren har lige været her og fortalt det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-05 14:49

I lyder til at være enige......

Og ja - selvfølgelig kunne jeg sætte et nyt DANSK 220v stik med jord på ledningen, men nu er det jo et 380v udtag der er i væggen og det vil jeg da nødig ændre på.

Mener du ikke den kan køre med de sikringer der er?

De er vel ikke lige til at skifte - det er automatsikringer der blot skal slåes til.....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-11-05 15:08

det kan den sagtens, og det er også lovligt

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-11-05 15:13

Du kan være 99,9% sikker på at den grøn/gule er jord, dem sætter du bare sammen.

Hvis du ikke er sikker på hvilke farver der er hvad, skal du selvfølgelig være lidt varsom, da sort er nul i ældre huse.
Du bliver nød til at måle dig frem. Du brænder vaskemaskinen af hvis du sætter 380 (2 faser til den), den skal have EN nul og EN fase (det er principielt ligemeget hvilken fase)

Dette kan gøres med et multimeter til 30 kr fra Haraldnyborg.

Måler man imellem 2 faser giver det 380V på multimeteret, måles der imellem nul og en fase giver det 220V.
Når du har målt kan du ret hurtigt se hvilken farve der er nul (80% sikkert at der er blå).

Har du ikke noget udstyr tilrådighed, så kan du ringe til en elektriker (der kommer sikkert 200 kommentarer om at man ikke selv må dit og dat, sådan er danskere bare)

Men i nødstilfælde kan du tage en 220V pære og sætte til den blå ledning og til en fase, lyser den er det super så skal du bruge de ledninger, springer pæren, har du fat i 2 faser, 380V.

Så start med blå og en fase.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 14-11-05 15:15

Tak for svaret trimare46.