/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Motorcykelstyrt pga. ”slange” i bagdæk?
Fra : Manuel1
Vist : 544 gange
100 point
Dato : 12-11-05 20:57

Hej alle. Jeg har lige været ude for et styrt om natten på motorcykel, hvor jeg havde tilbudt at køre en af mine venner til en fest lidt ude for København. Da vi kom kørende på motorvejen med 110 km/t begynde motorcyklen at slingre ekstrem meget. Jeg prøvede så at komme ind i nødsporet, men inden jeg nåede derind var det som om jeg kørte på remmene bagved. Det var så voldsomt at min kammerat blev slynget af cyklen ved ca. 50 - 40 km/t. Jeg nåede lige selv at flyve over cyklen uden at komme til skade da jeg tog fra med foden. Min ven kravlede på alle fire ind på nødsporet og blev liggende der. Han kom hurtig på skadestuen og blev syet med 8 sting på venstre knæ. Han havde også nogle ordentlige hudafskrabninger på torso.

Nå, til sagen:
Da jeg nåede hjem og fik set på min Gsx250 fra 1982, så jeg at jeg faktisk var kørt på mine remme, og at dækket på en eller anden måde er røget halvt af fælgen og jeg derfor ikke kunne styre cyklen. Kan det være fordi jeg har en slange i mit bagdæk?

Hilsen Manuel Korell

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-11-05 23:13

Hejsa
Det er ikke fordi der er slange i dækket...
Det du har oplevet er en punktering, at dækket har tabt luften.
Nå du køre på et dæk uden luft vil det forsøge at kravle af fælgen da det jo er luften der holdet det på plads på fælgen.

Ubehagelig oplevelse, jeg har heldivist ikke oplevet punktering i min motorcykeltid, men har oplevet det på knallert. Måden man kommer til at køre på fælgen er den samme. Uanst om der er slange i dækket eller ej.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-05 23:39

Jeg har heldigvis heller ikke prøvet en punktering på motorcykel, men har set det på en MC jeg fulgtes med, og der skal kræfter til at styre sådan en (hvis man i det hele taget kan), for jeg kender et par stykker der er døde efter at være kørt galt fordi de punkterede med høj hastighed på motorvejen.

Men helt klart, du er enten punkteret eller ventilen er gået i stykker. Ellers sker det ikke når der er slange i.
Men et slangeløst kan pludselig tabe luften på den måde der, hvis dæktrykket ikke er i orden.

mvh dova

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 12-11-05 23:56

Jeg har punkteret flere gang på motorcykle heldigvis altid på bagdæk hvor jeg ikke har væltet. Du har været meget uheldig også at have passereger med. Det er når såden sker at man er glæd for M/C tøj som er forstærket på det udsæt steder.Det har din bagdæk næsten eksploderet kunne jeg forstille mig.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-05 00:59

En expert har fortalt mig, at et hjul med slange ved punktering taber luften langt hurtigere end et slangeløst, bl.a. fordi ventilen trækkes lidt ind i fælgen, så luften også strømmer ud dér. Så med mindre du fik et meget stort hul i dækket, skulle slangen være hovedsynderen. Har selv kørt i over 1 uge med en skrue i bilens slangeløse bagdæk. havde det haft slange, ville det være faldet sammen med det samme. (Med min MC, ville jeg dog have trillet forsigtigt til værksted omgående, hvis jeg havde opdaget en skrue).

Kommentar
Fra : Manuel1

Dato : 13-11-05 13:56

Ja, jeg tror, nu hvor jeg har set det hele, at det var pga. den slage som gik sig en tur og at dækket var slidt og derfor kunne falde helt af.. Jeg håber ikke det sket igen..

Mange tak for alle de gode svar, og nu skal jeg da også have mig et ordenligt dæk uden slage..

Hilsen Manuel

Godkendelse af svar
Fra : Manuel1

Dato : 13-11-05 13:57

Tak for svaret hjkofoed.