/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kyskager
Fra : viviborgen
Vist : 24850 gange
50 point
Dato : 10-11-05 13:10

Er der en som kan bage gammeldaws kyskager. Altså af æggehvider, sukker, nødder og chokolade stykker.

Min bedstemor bagte nogle pragteksemplarer og jeg har hendes opskrift på hvad der skal i men der er ingen fremgangsmåde. Hendes kyskager blev store og høje, mine bliver en pladekage.

Hvad gør jeg galt?

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 10-11-05 13:18

Hej viviborgen

Noget af det vigtigste når man laver marengs er at få pisket dejen - eller massen godt sammen - til sukkeret ikke knaser mere ... Der skal piskes RIGTIG længe!

Når jeg laver marengs er det som følger: 4 HELE æg - 3 kop sukker - 1 spsk eddike - 1 lille tsk. hjortetaksalt. (og evt. hakkede nødder/chokolade)

det hele kommes i røreskålen til røremaskinen og kører på ca. 1/3 - hastighed i 30-45 min.
De sættes derpå på bageplade m. bagepapir og bages v. ca. 100-120° i ca. 1 time (til 5 kvarter) Når de slipper bagepapiret er de færdige. Der må ikke åbnes for ovnen de første 45 min.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 13:27

Det skal være med de nævnte ingredienser. Min bedstemor skruede gradvist ned for ovnen, når hun bagte dem.

Mine unger kalder dem oldemorkager og hver gang jeg forsøger, er jeg i mobbezonen, så det er ret vigtigt, at det er den helt rigtige opskrift på oldemorkager.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 10-11-05 13:38

kyskager= marengs med chokolade og nødder (dette er min bedstemors opskrift )

æggehviderne piskes helt stive - og 1 spsk sukker piskes i over 5 minutter. Tilsidst piskes resten af sukkeret/flormelis i - chokoladestumper eller chokoladespåner røres i - og dejen sættes på plade med en spørjtepose, mandler eller nødder (knuste eller revne) strøes over kagerne - og bager ved svag varme

det er nemt at se når de er færdige.

man kan tilsætte forskellige slags frugtfarver - nøjes med for eks 100 g sukker hvis kagerne ønskes mindre søde.
Skålen hvor hviderne piskes kan under piskningen sættes i en slål med varmt vand - hvilket gør hviderne mere seje - hvad mange foretrækker i stedet for de helt sprøde marengs.

ingredienser 3 æggehvider
150 g sukker ( evt flormelis )
hakkede mandler eller nødder
revet chokolade

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-05 13:52

Du mangler eddiken, der skal faktisk eddike i de marengs.

Ca. 40 stk

3 æggehvider
150 g. sukker (1 3/4 dl)
1 tsk. eddike

2 spsk, cacao Ikke chokolade, for det får massen til at smelte og flyde ud når de bages.

og hakkede nødder.

Hviderne piskes stive og derefter piskes endnu et par minutter.
Halvdelen af sukkeret kommes i og der piskes videre i et minut.
Resten af sukkeret. eddiken og cacao og nødder røres i, og dejen formes med to skeer, til store toppe og sættes på bagepapir.
Der bliver to plader.

Bages i ca 45 minutter, øverst i ovnen, ved 100-125 gr. i almindelig ovn.
'
I Varmluftovn bages i ca 3 timer ved 75 gr. Midt i ovnen.

Ovnen skal ikke være forvarmet.

I varmluftovn kan du bage to plader af gangen, placeres så øverst og nederst.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 13:53

Tak for svaret miritdk.
   Jeg vil følge dit råd og håber det bliver med mere succes en de utallige gange før. Bedstemødre skal da heller ikke dø, før de har lært deres efterkommere at bage kyskager. Sådan noget rod.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-11-05 14:08

nej nemlig skal de ikke - men det kan jo være vi efterkommere ikke har haft interessen på det rigtige tidspunkt
(af og til er man heldig - jeg har lidt på skrift i forskellige bøger - lol)

Dova - jeg har aldrig nogen sinde brugt eddike - så det er vel som man lyster

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 10-11-05 14:20

Jeg bliver da lækkersulten.. Dem må jeg prøve at lave. marian

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-11-05 14:34

det er sukkerdag idag

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-11-05 21:26

Godt jeg liiige nåede hjem, mens der er sukkerdag

Min moster laver mååms kyskager:

2 æggehvider
200 g sukker
1 tsk. eddike

Det hele piskes over vandbad til det ikke løber ud af skålen, når den vendes på hovedet.

Diverse chokolade å såen vendes i.

Jeg laver marengs fuglereder af denne opskrift - var der nogen, der sagde "populært"!

Sprøjtepose (plastpose med lille hul i hjørnet - tut ned i - klistret pose smides ud efter brug - fri for at skulle vaske en klistret flergangs pose).

Chokoladebudding (Øtkers det bedste) flødeskum og ristede mandelsplitter eller flager drysset over.

Jeg får ballade, hvis jeg ikke laver dem hvert år til min fødselsdag!

Går lige netop og overvejer at lave lagkage i stedet, hvis jeg tør

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-11-05 21:27

Jeg kalder dem for "Hof(te)dessert...