/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Stivelse og kulhydrater - hvad går galt?~
Fra : SarahJane
Vist : 7129 gange
100 point
Dato : 09-11-05 20:16

Jeg har i løbet af de sidste måneder lagt min kost betydeligt om med henblik på at tabe mig et par kilo. Efter at have prøvet diverse fedtfattige kure, men har besluttet mig for at gå over til en "stivelsesbegrænset"-kur. Der er hverken tale om atkins, south beach eller lign. kure, men bare en begrænsning af mit kulhydrat indtag...
På en normal dag spiser jeg flg.

Morgen: Rugbrød m. cheasy hytteost(pga. hytteostens høje protein indhold) plus 1 stk. frugt.
Formiddag: 1 - 2 stk. frugt.
Frokost: Gulerødder.
Eftermiddag: Frugt
Aften: Kød og grøntsager. Og ingenkulhydrater..
Om aftenen kan jeg godt finde på at snuppe mig et stykke frugt og en kop the.

Jeg spiser altså kun 1 skive rugbrød til morgenmad og ellers holder jeg mig fra produkter, der indeholder stivelse. Af væske drikker jeg vand, the om aftenen i vinterperioden, og så overvejer jeg at begynde at drikke lidt skummetmælk for at få flere mælkeprodukter i kosten(evt. i en smoothie).
Jeg har gerne et par "syndedage" en gang imellem. F.eks. tilføjer jeg gerne lidt kartofler, pasta, brød el. ris til aftensmaden, hvis jeg skal ud og drikke om aftenen, ellers har jeg ikke noget at stå imod med. Og morgenen efter spiser jeg gerne lidt brød til at kurere maven med.
Jeg er ikke overvægtig, men mangler lige at smide en lille topmave og lidt håndtag.
Mht. motion er jeg ikke den flittigste, løb 4 gange om ugen i sommerperioden, men her i de mørke dage frister løbeskoene ikke så meget...
Jeg er ikke helt fanatisk og kan f.eks. godt finde på at spise sovs til grøntsagerne og kødet.
"Kuren" har virket fint indtil videre, men synes ligesom at jeg er gået i stå med vægttabet. Har selv nogle idéer til, hvad der er galt:
1. Spiser for meget frugt?
2. For stor en aftensmad sammenlignet med resten af dagens kalorie indtag?
3. Mangel på mælkeprodukter?
4. Mangel på kosttilskud? omega, vitamin, eller hvad det nu kan være..
5. Har også overvejet udrensning?

Er der nogen, der måske kan komme med et bud på, hvad det er der går galt? Og hvad jeg kan forbedre?
Synes selv at det ser fornuftigt nok ud, har veninder, som spiser lige så meget på en normal dag, som jeg spiser på to syndedage, så sys selv at jeg gør det godt.
Synes måske også at jeg mangler lidt energi, men det kan også skyldes årstiden..

Håber at der er nogen, der kan hjælpe...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-05 21:05

nåh, du kommer nok ikke uden om mere motion...
De fleste kvinder har "en lille topmave", --selv folk, der er meget slanke.
Og de der "håndtag" dem skal du nok træne væk.

Pas på, at der ikke er for mange synde-dage..
Og aftengrøntsagerne må gerne tit være rå salat, evt. med yoghurt som dressing. Du kan jo komme lidt citron eller appelsin i, -eller et par dråber ketchup hvis du synes der skal lidt smag til.
Nu ved jeg ikke, hvilken alder, du har.. Det har også nogen betydning.

Og hvordan ligger dit BMI? Måske HAR du nået den vægt, du skal have? Så er det mere et spørgsmål om "omfordeling".

Og så forresten: Husk, at alkohol også indeholder en masse kalorier.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-05 21:09

Nå, ja... --du drikker vel selvfølgelig aldrig sodavand eller juice, og du bruger ikke sukker i theen, vel?

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-05 22:08

Du kan få styr på din topmave ved helt og holdent at holde dig fra alle produkter, der indeholder hvedemel. Det er ret enkelt. Du vil allerede efter den første uge mærke, at maven "falder ind" og din fordøjelse bliver bedre. Det er muligt, at det også er en god ide, at skære rugbrød fuldstændig væk i en periode.

Du bliver dog nødt til at overholde dette 100% i en måneds tid. Herefter kan du forsøgsvis spise noget med hvede, og se, hvordan din mave og din vægt reagerer. - Personligt har jeg taget to kilo på dagen efter et måltid med hvede... der er desværre ingen kære mor

God fornøjelse

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-05 22:16

1 : JA, Alt for meget frugt !
2 : JA
3: NEJ
4:NEJ
5. Hjælper ikke til at tabe vægt.

Du skriver du ikke er overvægtig.
Så hjælper det altså ikke at være på kur.
Omrokering af "håndtag" og topmave, sker ikke ved at slanke sig, men ved hjælp af målrettet motion og opstramning af de muskler i de områder det drejer sig om. (Mavebøjninger o.s.v.)
Og ved målrettet motion, er det vigtigt at du får rigeligt med sund fiberrig mager kost, groft brød, grøntsager og kød.

mvh dova

Kommentar
Fra : SarahJane

Dato : 09-11-05 22:52

Hejsa..
>Og hvordan ligger dit BMI? Måske HAR du nået den vægt, du skal have? Så er det mere et spørgsmål om "omfordeling".
Okay.. Har lige udregnet mit BMI, det er 20.1 og jeg er 18 år.. (hehe, ja nu tager I jer sikkert allt til hovedet og tænker, "ååh nej, har jeg lige brugt min tid på at hjælpe en forfængelig teenager")

>Nå, ja... --du drikker vel selvfølgelig aldrig sodavand eller juice, og du bruger ikke sukker i theen, vel?
Juice drak jeg til at starte på om morgenen, men det er jeg gået fra. Sodavand rør jeg meget sjældent og hvis det endelig sker er det light.. I theen drikker jeg måske honning, hvis jeg f.eks. er syg..

>Du kan få styr på din topmave ved helt og holdent at holde dig fra alle produkter, der indeholder hvedemel. Det er ret enkelt. Du vil allerede efter den første uge mærke, at maven "falder ind" og din fordøjelse bliver bedre. Det er muligt, at det også er en god ide, at skære rugbrød fuldstændig væk i en periode.
Altså, hvis jeg forstår dig ret, så mener jeg også at jeg holder mig langt væk fra alt med hvedemel, udover i rugnrød og evt. sovs til kød og grøntsager..

>Pas på, at der ikke er for mange synde-dage..
Mine syndedage er slet slet ikke, hvad de har været.. Kan slet ikke indtage alle de kulhydrater længere. Men en syndedag for mig er f.eks. at jeg tilføjer lidt kartofler el. lign til aftensmaden og spiser et rundstykke til morgenmad dagen efter. Normalt varer en syndedag heller ikke en hel dag, men gerne fra aften til middag, kan slet ikke have alt det mad i maven..

> 1 : JA, Alt for meget frugt !
2 : JA
3: NEJ
4:NEJ
5. Hjælper ikke til at tabe vægt.

Men hvad kan jeg erstatte frugten med ? Spiser i forvejen gulerødder og lidt agurk i løbet af dagen, men det er ikke ligefrem til at tage et brocoli hoved med i skole...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-05 22:59

Hvad kan du tage med i skole i stedet for gulerødder og agurk:
F.eks en grovbolle med salat og en skive mager pålæg.
Eller en "rugklapper" med magert pålæg.

Vær for øvrigt opmærksom på, at de grove kernerugbrød, feder mere end almindeligt mørkt rugbrød.

mvh dova

Kommentar
Fra : SarahJane

Dato : 09-11-05 23:03

> Hvad kan du tage med i skole i stedet for gulerødder og agurk:
F.eks en grovbolle med salat og en skive mager pålæg.
Eller en "rugklapper" med magert pålæg.

Tror bare at det bliver lidt for meget mad, kan slet ikke spise så meget længere.. Men tror måske noget salat kunne være en mulighed..

Kommentar
Fra : blunde

Dato : 09-11-05 23:30

Husk lige og tjekke hvor mange kulhydrater der er i grøntsagerne og frugten for den sags skyld....man kan godt blive lidt overrasket.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-11-05 00:14

hvorfor filan skal alle også ligne stangstativer - lidt håndtag og topmave kan kun være af det gode - for kvinder - forhør dig hos lægen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 10-11-05 07:54

Ja, i æbler er der jo mange kulhydrater. Og bananer skulle efter sigende være lidt federe end andre frugter.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-11-05 10:22

Det er meget sjovt - jeg har præsenteret denne løsning med hvedemel en hel del gange herinde på Kandu - og det sjove er, at det er meget få reaktioner, jeg får...
Jeg tror ganske enkelt at folk tror, det er for enkelt til at virke?

Det behøver ikke at være nogen kunst at komme af med sin topmave - når man fjerner hvede fra sin kost sker det ganske automatisk. Vores tarmssystem har meget svært ved at fordøje den fint forarbejdede hvede, som vi indtager i i landet (vesten). Resultatet er, at der samler sig fedtvæv og væske, som forsvinder i det øjeblik, man behandler sine tarme pænt igen.

Ganske almindelige mennesker taber et par kilo inden for de første fjorten dage - og det er fedt og den væske, der tilhæfter sig fedtvævet, der ryger. - Det dejlige ved denne form er, at det er det, på maven, enden og lårene, der ryger

Ud over at fjerne hveden skal man som normalvægtig ikke gøre andet. Bare spise helt normalt og som man kan lide det...

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-05 14:30

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
BIMS!!!!!!

Med et BMI på 20.1 så har du IKKE brug for at slanke dig yderligere!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

FORTSÆT på den måde, du spiser nu, hvis du har det godt med det!!
Du spiser sundt og fornuftigt. Bliv ved med det!
Det er forsvindende lidt, du spiser af stivelse. Ingen grund til at skære mere ned på det.

Du skal passe på, at det ikke bliver en fiks ide hos dig. For så står du pludselig med et problem, der kan blive livstruende for dig!

Når du har udregnet dit BMI til at være 20.1, hvordan kan du så stadig tænke på slankekur?????
Gå i stedet i gang med noget "bodybuildning" eller nogle gymnastikøvelser specielt for mave og hofter..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-11-05 14:39

SarahJane>>> Det med hvedemelet virker KUN hvis du FULDKOMMEN skærer hvede væk. Altså heller ikke sovs, rugbrød, morgenmadsprodukter, leverpostej, diverse skærepålæg - og alt muligt andet. Der er hvede OVERALT! Og det skal helt væk. Og syndedage må ikke forekomme ihvertfald i 4 uger. Men det er faktisk heller ikke så svært, når alt andet er lovligt

Bemærk, at dette for dig ikke skal være en slankekur, men udelukkende et tiltag, der formindsker topmaven. Bivirkningen er, at din fordøjelse kommer til at fungere bedre. Mindre luft i maven osv.

Vaxen

Kommentar
Fra : Tanja

Dato : 15-11-05 15:20

Jeg synes det lyder som om du er ved at vænne dig til at spise meget lidt. Når du så samtidig siger at din energi er dalende, så bliver jeg lidt bekymret.
Vær opmærksom på at jo mindre du spiser, jo mindre vænner din krop sig til at forbruge - det betyder at du i længden ikke bliver ved med at tabe dig ved at spise så lidt. Du skal desuden bruge energi til at dyrke motion og bevæge dig - samt til dit hoved, så du kan følge med i f.eks. din skole.
Som andre har været inde på, så er det nok mere en omfordeling du har brug for - og så skal der motion og/eller styrketræning på programmet - gerne i samråd med en personlig træner.

Det kan være det er ok det du gør, men mine alarmlamper blinker, fordi det lyder som om du er ved at komme i nærheden af en mindre spiseforstyrrelse.
Vær i hvert fald opmærksom på, hvordan du har det, hvor stærk du føler dig og hvor kvik du er i hovedet. Hvis det er for nedadgående så overvej i stedet at spise alm. dvs flere kulhydrater - og dyrk så istedet noget motion du har lyst til her i den mørke tid.

Mvh
Tanja

Kommentar
Fra : SarahJane

Dato : 15-11-05 21:59

Birgitta:
Sådan som min krop ser ud har jeg stadig rigeligt at tage af, så livstruende ligger nok langt ude i fremtiden.. kan godt se, at det virker ekstremt, men jeg er lidt sjovt bygget... Er slet ikke interesseret i at ligne noget spiseforstyrret vrag..

Tanja..
Nej nej, lider bestemt ikke af nogen spiseforstyrrelse... Men, problemet er, at jeg ikke får nok motion, pga. mangel på tid og overskud, og så er jeg nødt til at gå på kompromis andre steder.. Jeg drikker også meget i weekenden, desværre ja, så bliver nødt til at holde igen i hverdagene..

Vaxen:
Nu har jeg været inde og søge på gluten-/hvedefri kost.. Vil meget gerne høre mere om det, hvad jeg må og ikke må spise osv. kan du evt. maile mig på SarahLHansen@ofir.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-11-05 14:57

SarahJane. Jo mindre du spiser, jo mindre kan du tåle at drikke. Og det ved du også godt. Og alt med alkohol i er der masser af kalorier i.

Du skriver, at "du er lidt sjovt bygget".. Men hvis du ikke ligefrem mangler begge armene, så kan jeg ikke se, at en "sjov" bygning skulle disponere for et lavt BMI.

Du ved jo egentlig godt, hvad der skal til for at komme videre: Mere motion og færre synder. Og her mener jeg både alkohol, og det der med sovs, pasta, kartofler o.s.v. Og selv da vil du ikke tabe dig, men opbygge en sundere krop.

Du HAR!!! nået din idealvægt! Det er ikke spor sundt at tvinge BMI ned under 20. At du er så fixeret på kure og vægttab til trods for at din BMI er så lav, det tyder faktisk meget på, at du har en spiseforstyrrelse, -selv om du ikke selv er klar over det.

At du ikke er hårdere ramt giver dig en mulighed for at STOPPE!!! nu. Du kan ødelægge din krop for resten af livet, hvis du ikke besinder dig. Er det virkelig det, du vil?

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 20-11-05 10:26

stop så lige birgitta. Man kan godt veje lidt, og alligevel have fedt forskellige steder. Måske sidder der mere på maven end andre steder, så SarahJane skal måske bare fordele fedtet lidt og ikke tabe sig..???

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-11-05 15:39

Hej SarahJane!
Jeg foretrækker at skrive her - det kunne jo være, at andre også fik noget ud af det

Du behøves ikke at holde dig fra glutenfri kost, det er kun hveden, der er synderen. Derfor er det heller ikke rigtig svært at finde på mad - hvis du går i en helsekostbutik, så kan du købe pasta, der er lavet af spelt - både spaghetti, lasagneplader og andet godt. Du kan også købe sigtet spelt, som kan erstatte hvede i madlavning og bagning. (Brug ca. 10 % mindre end du normalt bruger hvede - eller hvad der står i opskrift)
Ellers er det bare om at læse varedeklarationer - der er hvedemel i rigtig mange ting, men efter kort tid, lærer man hvad, der kan bruges.

Du skal nok regne med, at spiser du meget brød, går der lidt længere tid inden maven falder på plads - men sandsynligvis vil du kunne se resultat inden for en uges tid.

God fornøjelse med det! (Bare skriv, hvis der er mere, du vil vide )

Vaxen

Kommentar
Fra : SarahJane

Dato : 20-11-05 17:41

Vaxen - var inde at kigge på nogle forskellige opskrifter osv. og synes egentlig heller ikke at det virker svært. Altså regner med at blive ved med at spise som jeg gør i hverdagene(dog uden rugbrød osv.) og så bare bruge hvedefri produkter på mine "syndedage".. Så regner jeg med f.eks. at bage nogle boller til weekenden osv.
Men hvad med f.eks. ris og kartofler? Har en svaghed for tacos og læste i indgredienslisten, at det kun består af majsmel vand og olie, er de så okay? Synes at det virker utrolig nemt, så hvis det er så let som det virker til, er jeg da helt klar.. Det bliver ikke noget jeg kommer til at savne, tror jeg..
Har du evt. en liste, eller et link til en, hvor man kan se, hvilke produkter der indeholder hvedemel? Ved godt at man kan læse det på embalagen, men det kunne være meget rart at have..

Nanabanana - Tak!! ;)

Birgitta - Jeg kan sagtens forstå din bekymring, men jeg er fuldt ud bevidst om mine handlinger og min krop... Desuden synes jeg at BMI kan være misvisende, det er en meget god indikator, men det bedste måleredskab til at se om man er overvægtig er nu engang spejlet..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-11-05 18:08

NEJ!!! For folk med spiseforstyrrelser er det jo netop sådan, at SPEJLET LYVER!!!!!!!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-11-05 21:25

Ok - for at være fuldstændig klar.... Jeg giver ikke dette råd videre for at en normalvægtig skal tabe sig, men for at forbedre fordøjelsen således at en oppustet topmave falder ind. Ikke andet! Som regel ryger der omkring 2 kilo med, der består af væskeophobninger i kroppen - igen på grund af at fordøjelsen ikke er optimal.
Derfor vil jeg også præcisere at dette kan stå fuldstændig alene. Det er på ingen måde nødvendigt at spise fedtfattigt, kulhydratfattigt eller andre måder til vægttab oveni. Man kan spise bacon, fed sovs og flæskesteg og topmaven vil falde alligevel.
Derfor mener jeg, at du, SarahJane, skal droppe alt, der hedder slankekur og bare leve fuldstændig almindeligt syndigt. Du behøver ikke at bekymre dig så meget om kalorier. Det eneste, du skal holde dig i skindet med er hvede.
Da jeg selv stoppede med at spise hvede tabte jeg 7-8 kilo over et par måneder. Da det viste sig, at jeg ikke tåler korn generelt, stoppede jeg med det også. Det gav mig et vægttab på i alt 23 kg på knap et års tid. Det har store konsekvenser, hvis fordøjelsen ikke får optimale vilkår, og det gør den ikke med det raffinerede hvede, vi bruger til fødevarer.
Det der med listen - der må må du selv i sving. Den er så lang, at jeg ikke kan overskue at sidde her og remse op. Sandsynligheden er stor for, at vi to ikke spiser de samme færdigprodukter og så er det jo lidt spildt. Der findes så vidt jeg ved, ingen lister. Men helt ærligt, så tager det et splitsekund lige at tjekke en varedeklaration. Men husk det hver gang. Hvede sniger sig ind overalt - også steder man slet slet ikke forventede

Hører forresten gerne om dine erfaringer, når du nu kommer i gang

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-05 14:11

Vaxen, jeg forstår ikke rigtigt? Spelt ER da hvede... Og spelt indeholder også gluten...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-11-05 14:23

ja, det er fuldstændig rigtigt at spelt er hvede - og indeholder gluten. Faktisk mere gluten end almindelig hvede.
Det, der er forskellen på de to produkter er, at spelt er ur-hvede. Det vil sige, at det ikke har gennemgået de raffineringsprocesser igennem avlen som almindelig hvede har. Det er den meget meget fine hvede, som vores tarme ikke kan optage. De forbliver i tarmen og generer tarmslimhinden, hvilket giver dårlig fordøjelse af andre fødevarer.
Ligesom spelt kan andre former for ur-hvede bruges - enkorn, emmer, kæmpedurum og andre - medmindre selvfølgelig, at man lider af kornallergi generelt.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-05 14:36

Speltbrød smager altså rigtig godt, -det er nu årsagen til at JEG bruger spelt..

---Jeg har endda overvejet at bruge det til julebagningen også... ---Men DÈR vanker der jo hug, hvis kagerne smager anderledes...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-11-05 14:43

hehe... Jeg bruger udelukkende spelt - og ingen kan smage forskel Bager ofte kager, og de smager ligeså fint som med hvede....
Jeg har dog ikke prøvet at bage småkager med sigtet spelt... Meeen jeg det skal jeg i år!
Og forresten:
Jeg siger det ikke længere til nogen... Hvad man ikke ved, har man ikke ondt af

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-05 14:49

Nnnnjj, -jeg har nu ikke tænkt mig at sigte spelten... Jeg vil jo gerne have alle skaldele med... Og vaniljekransene får alligevel en ordentlig håndfuld finthakkede mandler... --Det er mere noget med farven... Speltbrød er jo noget mørkere.

Til honninghjerterne og pebernødderne spiller det jo ingen rolle..

(uuuh, skal vi ikke snart i gang.....)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-11-05 16:14

MUMS....Det er altså lækkert!!!

Når jeg skriver sigtet spelt, så er det fordi jeg køber det sådan i helsekostforretning

Det bruger jeg til de "finere" ting - hvorimod almindelig speltmel er tip top til brød og sådan... Og det smager altså godt nok af mere end bagerens franskbrød

Meeeen - kan man snige skaldelene ind i kagerne, så er det da et hit.... så er det da ikke udelt usundt at gumle juleknas

Vaxen

Kommentar
Fra : SarahJane

Dato : 21-11-05 17:08

Okay, skal lige forstå rigtigt, man bruger bare spelt i stedet for hvedemel når man bager? Og majsstivelse i stedet for hvedemel i f.eks. sovs? Hvad med kakaopulver?

Kommentar
Fra : SarahJane

Dato : 21-11-05 17:12

Forresten jeg tænkte på.. Når jeg løber tør for hytteost spiser jeg nogle gange et blødkogt æg i stedet, er det ok?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-11-05 17:33

Jeg bruger sigtet spelt i stedet for hvedemel helt generelt - også til sovs. Til brød er det fint med almindelig spelt. Du kan sagtens bruge majsmel.
ALT andet er ok - jeg vil ovenikøbet vove den påstand, at det vil være godt for dig at spise helt almindeligt. I starten skriver du, at du på to synde-dage spiser det samme som dine veninder spiser på en dag - slut dig til dem, det er langt langt sundere for dig, idet, du har opnået normalvægt. Du behøver ingen slankekost overhovedet.
Så spis du bare æg og hvad du ellers synes smager godt. Tænk ikke så meget på mad, bare hold dig væk fra hvede. Så vil din mave og dine håndtag forsvinde stille og roligt.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-05 17:55

Jeg tror, at de fleste mennesker ville blive gladere og sundere, hvis de spiste efter, hvad de synes de har lyst til og hvad der smager godt. --Selvfølgelig indenfor almindelig mad. Og selvfølgelig skal man undgå de ting man ved, man ikke kan tåle. Og begrænse ting, der er decideret usunde.

Jeg tror, man ødelægger kroppens glimrende evne til at fortælle hvad der godt og skidt, hver gang man følger en eller anden kur.

Spis sundt og varieret, SarahJane. Det er ok at udskifte almindelig hvedemel med spelt. Eller hytteost med æg.

Hvad bruger du kakaopulver til?

Kommentar
Fra : SarahJane

Dato : 21-11-05 18:33

Altså... kakaopulver var nu mere til, hvis jeg ville bage noget sødt til "syndedagene", så skal jeg jo gerne lave det uden hvedemel? Så vil jeg forsøge at lave en chokoladekage uden hvedemel, tror jeg.. Bager ikke så tit som jeg gjorde engang..
Har du en go opskrift på noget godt brød, uden hvedemel?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-11-05 18:48

Ja - du tager en opskrift til det brød, du godt kan lide og så erstatter du hvedemel med sigtet spelt eller spelt. Husk at fratræk de 10%.

Kakaopulver er der ikke mel i, så det er selvfølgelig intet problem. Og drop nu syndedagene og lev livet hver dag

Vaxen

Kommentar
Fra : SarahJane

Dato : 21-11-05 19:10

Okay, men har været inde på nogle forskellige sider for at finde opskrifter, bl.a. coelaki.dk tror jeg den hed.. Og de skriver at der også er hvede i speltmel? De er selvfølgelig allergikere, men er du så sikker på, at det er okay at bruge spelt?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-11-05 19:21

Altså... Cøliaki er glutenallergi - og der er mere gluten i spelt end der er i hvede. Derfor skal glutenallergikere holde sig væk fra spelt og andre korntyper også. Men det er IKKE gluten, der er synderen her. Derfor skal du udelukkende holde dig væk fra hvede.
Som jeg skrev før, er spelt en ur-hvede. Altså en hvedesort, der ikke er fremavlet til den fine hvide kvalitet som almindelig hvede har. Det KUN den, der er et problem og intet andet.
Så ja, det er jeg skam fuldstændig sikker på.
Som sagt før, så er dette ikke nogen videnskab at udføre i virkeligheden. Det eneste du skal er, at læse varedeklarationer og erstatte hvede med spelt i bagning. Intet andet. Ellers skal du leve fuldstændig normalt og uden nogen former for diæt.

Vaxen

Kommentar
Fra : SarahJane

Dato : 21-11-05 21:06

Okay, jeg er færdig med at spørge tror jeg.. Hehe.. Men så må jeg jo igang med at bage speltboller.. Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : SarahJane

Dato : 21-11-05 21:08

Tak for svaret vaxen. Hehe, viste ikke lige at jeg skulle bedømme dit svar, og ved jo ikke hvor godt det er endnu.. (har alligevel tilføjet en ekstra stjerne).. Men nu må vi se, hvordan det går...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-02-06 14:45

Nu er der gået nogle måneder - hvordan ser det ud?

Vaxen