/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Excel: Udvælgelse af værdier fra dataset
Fra : kdf_dk
Vist : 2163 gange
120 point
Dato : 09-11-05 12:59

Jeg har behov for en funktion i excel, som kan udvælge x antal værdier fra et opgivet dataset på en gang. Kender i en funktion der kan klare dette?

Accepterer denne funktion at datasettet er fordelt på 11 kolonner?

Håber I kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-11-05 15:08

???

Hvad er det du vil?

Vil du "markere" x antal celler vilkårligt fordelt i dit ark med indholdet "y" på een gang, der alle matcher en indtastet inputmaske? Og hvad så derefter?

Der skal kodes noget makro i VBA for at klare det, men specificer lidt nærmere hvad det er du vil opnå.

mvh berpox

Kommentar
Fra : kdf_dk

Dato : 09-11-05 15:32

hej berpox

Jeg har 198 værdier. Af de 198 værdier vil jeg have udtrukket fx 20 tilfældige værdier, altså en tilfældig stikprøve. Derefter vil jeg beregne konfidensintervallet for disse 20 værdier i forhold til middelværdien af de 198 værdier. Derefter vil jeg udtrække 20 nye værdier osv. osv...

Hovedsagen er at jeg gerne vil have udtrukket fx 20 punkter uden at der ændres ved det oprindelige dataset.

morten

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-11-05 20:51

Ok - det er altså 20 tilfældige celler vi skal udtrække i en tabel på 18 rækker og 11 kolonner.

Forslaget går så på, at vi lader afviklingen af en makro udvælge de 20 celler, der dernæst placerer talværdierne fra disse celler i en ny række (række 20 f.eks.)

Nu kan du så talbehandle disse udtrukne værdier som du vil med formler osv....

Ved genaktivering af makroen udvælges 20 tilfældige tal igen, og indholdet overskriver værdierne i førnævnte række, og du talbehandler med dine formler igen

Ja - det kan lade sig gøre - men som sagt, ikke uden programmering i VBA. Kunststykket består især i at udvælge cellerne, således at hver celle kun kan udtrækkes een gang pr. trækning..

Du skal alliere dig med en erfaren VB(A) programmør - jeg selv har dårligt tid p.t. til at lave koden for dig.

mvh berpox