/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Install suse på laptop uden floppy_cd
Fra : play3r
Vist : 556 gange
220 point
Dato : 08-11-05 18:20

Hej.
Jeg vil installer suse linux på min laptop. Det er en compaq m300 som hverken har floppy drev eller cd rom drev. Hvordan bærer jeg ad med det? og meget gerne uden at jeg skal hente alle iso filerne.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 08-11-05 19:13

Rettelse, jeg har lige hentet de fem iso filer i håb om at det kan gøre det nemmere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-05 19:28

Jammen så kan du købe en linux hos
http://www.linuxpusher.dk/
og rulle den ind via en anden comp over et netværk eller USB CD læser.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-11-05 19:30

Hvor stor er harddisken, tror du skal regne med mindst 10 gb,
Du kan hente dem som LIVE, hvis du har forbindelse til nettet,
så henter programmet sig selv.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Men du skal have den LIVE,,,,,, lagt over på din Laptop, eventuelt med en USB PEN,
eller på anden måde, have lagt LIVE på den.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
SÅ DU SKAL HAVE LØST DET PROBLEM FØRST....

Ellers ville jeg personligt vælge en Mandrake.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-11-05 19:31

eyvind,,,,han har ingen A:/ eller D:/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-05 19:43

Jo - på en anden comp.
Og den skal kunne boote fra netkortet eller USB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-05 19:45

Og jeg er netop ved at lægge en Fedora ind på en Compaq Armada 166 Mhz 64 Mb ram.................................og håber det bedste for det er Fedoras minimumkrav.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-05 19:45

Og jeg er netop ved at lægge en Fedora ind på en Compaq Armada 166 Mhz 64 Mb ram.................................og håber det bedste for det er Fedoras minimumkrav.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 08-11-05 19:47

Det er en compaq m300 den indeholder ikke cd-drev eller floppy. Jeg har lige hentet alle fem iso filer som kommer med opensuse.

Eyvind:
Jeg vel ikke betale for noget som jeg kan hente gratis på nettet.
Jeg har suse! men mangler en mulighed for at installere over netværk eller usb nøgle.

Sofus:
Jeg har ca 11gb på den. Men det kommer vel ikke til at fylde 10gb med mindre jeg installere alle aplikationer.?

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 08-11-05 19:49

Okay hvordan kan jeg boot fra netkortet det er faktisk lige der jeg godt vil vide. ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-05 19:52

Du skal lige ind i bios - sikkert F10 under opstart og se om den kan boote via net.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 08-11-05 19:59

Den kan boot via net, men ud over det er det en meget sparsom BIOS?
J

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-11-05 20:08

Så skal du oprette forbindelse til fjerneserveren, har ikke selv prøvet det.
Men du skal have noget at starte downloadet med, altså en CORE eller andet fra Linux
Den kan du sikkert hente samme sted, du hentede ISO´erne.
Håber du er god til engelsk, mener den bliver kørt som rent DOS, eller hvad man kalder det. TEKST...
eyvind,,,lige i underkanten, men skulle gå an, er det ikke 100 mhz OG 120 i memory, for at få det til at glide.
Ville heller ikke betale for noget gratis.
Men held og lykke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-05 20:10

Så skal du jo bare boote på et net (dit eget) hvor din CD ligger med delingstilladelse for alle.
Den ISO fil skal lige brændes og i eks. Nero hedder det kopi og backup >brænd image til disk.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-11-05 20:19

Eyvind,,,, ja, al den teknik, kender ikke så meget til delte "netværk" men sådan skulle det nok kunne lade sig gøre..

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 08-11-05 20:31

okay . Jeg får den fint til at forsøge at boot fra netværk. Det ser ud som om den leder efter noget på DHCP og så kommer den med fejl at den ikke kan finde boot fra netværk. Jeg har sat iso fil i daemon tool og delt det.
Hvordan sikrer jeg mig at den kan finde mit delte drev. ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-05 20:37

Jeg kender ikke til daemon tool - men har du ikke brændt den, så den er bootbar.
Det er ellers spændende at høre når det lykkedes for dig, jeg har aldrig prøvet det fra net.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 08-11-05 20:43

Ja jeg tager det os som en udfordring, det skal kunne lykkes tænker jeg.
Daemoon tool er bare et virtuelt drev som gør at jeg kan åbne iso filer uden at brænde den. http://www.daemon-tools.cc/dtcc/download.php
Så i xp under denne computer kan jeg lave op til 4 viturelle drev som computeren opfatter som cd rom drev.
Så det som nu er delt på netværket er alt hva der ligger på CD1 inkl. mappen boot.
Laptop prøver fint at boot fra netværket men det kan ikke finde boot det siger den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-05 20:51

Kører du ind over en switch eller direkte netkort til netkort

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-11-05 20:56

Kan du køre du køre de ISO filer fra din egen PC.
De skal som sagt brændes til IMAGE, før de kan bruges til noget som helst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-05 21:02

Der står at du kan "køre" kopibeskyttede Cd men ikke at ISO bliver til bootable.
Som Sofus tror jeg også at du lige må brænde. Du kan da prøve med een og se om dyret starter.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 08-11-05 21:07

Jeg tror vi misforstår hinanden. :D
Jeg har jo som sagt allerede 5 iso filer (image filer) og en netboot iso fil.
Skal jeg gøre det sådan at, det som man ser hvis man åbner cd'en er en image fil eller skal man se indholdet af en image fil?
Jeg har gjordt sådan, så hvis man ser på netværket så er det indholder i image filen man ser!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-05 21:15

Når en Cd bliver bootable - er det bootsektionen den ser, som så selv styrer indstallationen.....................tror jeg nok.
Måske kommer DK eller andre Linux fans forbi snart.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 08-11-05 21:19

Det er også min opfattelse.
Jeg er pt. i gang med at se om det skulle være fordi jeg skal have en IPX protocol installeret.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 08-11-05 22:41

Jeg får en fejlmeddelse om at EXP-E53. Så vidt jeg kan læse mig til så skal jeg en større procces igennem for at boot over netværket.
Jeg beklager at denne tråd har bevæget sig væk fra spørgsmål om linux.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-11-05 22:44

Jeg tror vi misforstår hinanden. :D
Jeg har jo som sagt allerede 5 iso filer (image filer) og en netboot iso fil.
---------------------------------------------
Du skal brænde netboot iso fil. til en IMAGE.
----------------------------------------------
Og så læg den ud på dit virtuelle drev.
---------------------------------------
som du kontakter, fra din compaq m300
--------------------------------------
Som så igen, forsøger at få kontakt til serveren, for at installere resten
Så skulle du kunne hente alle de filer, du ellers har hentet som ISO.
-----------------------------
Men du skal stadig have kontakt til nettet.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 09-11-05 09:57

Sofus:
Kan vi ikke blive enig om at en image fil er en fællesbetegnelse for flere fil typer under katogorien image filer. En iso fil er et image.-
Så overnævnte er prøvet af. :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-05 19:31

Tja - Sofus ide ser da eller rigtig ud.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-11-05 19:40

play3r
En ISO fil, er ikke en IMAGE, men vi kan da godt kalde den det.
ISO filen skal stadig brændes til IMAGE, før du kan bruge den til noget som helst.
Da det er IMAGE filen, der gør at en installetion kan køre.
Du kan ikke få en ISO fil til at starte en installation.
Ikke mig bekendt, og jeg har mange ISO filer.
Men du har ret i, at en ISO fil er resultatet, af en IMAGE.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 15-11-05 12:14

Jeg er altså ikke overbevist se evt. dette link. http://piratgruppen.org/article.php3?id_article=15
Hvis du har en image fil så fortæller du mig jo at du har et billed af en cd , som du så når det passer dig kan brænde ud igen til en cd. Det som så ligger på cd'en er ikke en image fil, men er et image af den origianale cd.

film, programmer og spil fra nettet er ofte i formater som .bin .cue .iso .nrg .dmg eller .toast. Alle disse filer er eksempler på forskellige typer af imagefiler dvs. kopier af en CD eller DVD.

Bortset for det så må vi være enige om hvad image filer er og hvordan de bruges for ellers havde vi dem nok ikke. :D

Jeg prøver pt. stadig at finde noget information om hvordan jeg kan installere linux over PXE..?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-05 20:58

I Nero under kopi og backup
brænd image til disk (den vil nu lave nu en boot-CD)
undertekst {brænde tidligere oprettet diskimagefil til rigtig disk}
nu leder den efter følgende filer i stifinder:
Filtype: [ Image Files *.nrg *.iso *.cue ]
Vælger jeg sådan en fil (eks. fra Linux) og brænder den
Så har jeg en boot-CD

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 21-11-05 12:14

Eyvind skrev :
I Nero under kopi og backup
brænd image til disk (den vil nu lave nu en boot-CD)
undertekst {brænde tidligere oprettet diskimagefil til rigtig disk}
nu leder den efter følgende filer i stifinder:
Filtype: [ Image Files *.nrg *.iso *.cue ]
Vælger jeg sådan en fil (eks. fra Linux) og brænder den
Så har jeg en boot-CD

Jeg er lidt i tvivl om hvor du ville hen med den tråd, den virker lidt ude af sammenhæng.! :D

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-05 13:03

det var en bemærkning til dette:
Citat
Bortset for det så må vi være enige om hvad image filer er og hvordan de bruges for ellers havde vi dem nok ikke. :D

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 21-11-05 13:46

Eyvind
Ja.

Jeg leder stadig efter en måde hvorpå jeg kan installere over netværket. Evt med PXE!
Hvis der nogen som kender til en metode hvor man kan boot en install. op fra et kørende operativ system, over et netværks delt drev.?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-05 13:59

Men hvis du har et operativsystem liggende som passer nogenlunde til den comp som det skal "køre" på - så er mit forslag:
Pak systemet ned med Ghost eller drive image.
Hent med Ghost ell DI via netværk og læg det på en nyoprettet ekstra partition,
Og så håbe at styresystemet selv retter sig op.
Jeg har prøvet noget lignende med XP og det var to meget forskellige comp.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 21-11-05 16:46

Ok det var en glimrende ide om ikke andet kan jeg måske få det nye styresystem op og køre så meget at jeg kan lave et nyt install. der fra.
Jeg vender tilbage med respons. :)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 220 point
Dato : 21-11-05 17:02

Og jeg kæmper selv lidt med en Compaq 166 Mhz hvor jeg ved hjælp af en Ultimative boot_cd har fået min compaq bios sat til at boote fra A/C Men der er ikke noget A-drev og C: er gået i udu. Det er en comp jeg har fået og der er password på bios adgang på den HD nr. 2 som jeg har prøvet.
Det hele skete i forbindelse med forsøg på at indstallere Linux fedora.
Men jeg sætter nok Den HD over i en anden gammel Compaq og retter fejlen - måske.
Jeg har også en tredie Compaq 133 Mhz med max RAM på 80 MB der kører med win 2000 ..............lige akkurart.

Godkendelse af svar
Fra : play3r

Dato : 24-01-06 16:54

Tak for svarende. jeg lukker denne her tråd da der ikke er grundlag for at lade den fortsætte.