/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tænd dit lys
Fra : Hausbaer
Vist : 1576 gange
200 point
Dato : 07-11-05 10:18

Nu vil jeg altså gerne vide det.

Når jeg kører i bil, ser jeg meget ofte at de modkørende enten kun kører med parkeringslyset tændt eller det kun kører med tågelyset tændt. Eller også en kombination af begge.

Hvorfor gør de dog det??

Parkeringslys = Man holder stille

Tågelys = Man kan ikke rigtig se

Kørelys = Man kører

Hvorfor ikke kun tænde kørelyset når man kører og så tænde tågelyset hvis det er svært at se i regn,sne,slud m.m.
Og når man så parkerer om natten er det så parkeringslyset der tændes.

Så nu er det op til dig at komme med en rigtig god forklaring på hvorfor man gør det? Er det bare for at være cool eller er det bare for at være, nej det lader jeg være med at skrive.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-11-05 10:20

Den dag du finder svaret på det og får folk til det, så kontakt mig, så vil jeg indstille dig til en nobelpris

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-11-05 10:28

ikke alle biler er født med kørelys og mennesker har det med at glemme. de to ting i kombination giver en del biler uden lys. jeg ved ikke hvor gammel du er, men jeg ved at man bliver glemsom med alderen. jeg ved godt at man ikke kan laste alderen for alle fejl, men det er en medvirkende årsag. en gang i fremtiden kommer der sikkert en dims i bilerne som fortæller, at motoren kører, men der er ingen lys på, og så er vi en tak nærmere problemets løsning. så mangler der bare den dims der skal få folk til at kontrollere deres lygter inden de kører, og en dims der sender dem ind til mekanikeren, når der er noget galt med lyset. indtil da må vi nok leve med det som det er, og håbe på at "snup-jens" deler flittigt ud af hilsener til de glemsomme, eller hvorfor de nu ikke har lys på

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-11-05 10:31

Hausbauer> Der er nogen, der kører efter loven.

http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=72182
Citat
Dog kan tågeforlygter uden for lygtetændingstiden, og under normale vejrforhold, anvendes som kørelys i stedet for nærlys (og ikke sammen med nærlys eller særligt kørelys).

Jeg vil nu selv foretrække nærlyset, så bliver jeg set lige så meget som de andre, og det kan godt være en fordel.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 07-11-05 10:34

Hej Jimmy

Jamen så må jeg jo hellere se at komme igang.

trimare46:
Nu er jeg i den unge alder af 33 og jeg tænder da mit kørelys når jeg er ude at køre. Det der undrer mig er at de har tændt parkeringslyset, for så har de jo haft fat i kontakten til at tænde lyset, så det med at glemme tror jeg ikke helt der tæller. Det tæller vist kun hvis de slet ikke kører med lyset tændt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-05 10:34

Det du kalder tågelygter er sandsynligvis "kørelygter", der giver "kørelys".
På mange biler har man "kørelys" til brug i klart vejr om dagen hvor der enten er separate lygter eller nedsat (godkendt på visse bilmærker) spænding, der skulle skåne akkumulator og brændstofforbrug, hvilket måske er forklaringen på, at nogen "sparer på lyset".

Jeg forklarer lystyperne lidt anderledes:
Parkeringslys: Parkering på mørke steder og ved standsning ved f. eks. baneoverskæring.
Nærlys: Til normal kørsel dag og nat.
Fjernlys: Til natkørsel uden modkørende der kan generes.
Tågelys: Lavtsidden lygter med flad (oval) lyskegle der lyser ind under tågebanker, hvis de vel og mærke anvendes uden samtidig brug af nærlys.
Kørelys: Lys til kørsel i dagtimerne i klart vejr.

..og så sprang vi lige over reglerne, som forhåbentlig alle kender.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 07-11-05 10:36

jakoje

Jamen så spørger jeg mig bare... hvorfor er der blevet indført denne regel.. er det ikke "tåbeligt" man burde da kun bruge kørelyset og ikke den undtagelse at tågelygterne kan bruges... måske burde denne regel udfordres...hmm måske skrive et brev til traffikministeriet.

Men der er mange der kun bruger det... også når lygterne (jeg går ud fra de mener gadebelysningen) er tændt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-11-05 10:40

kørelys er i lovens forstand en lygte der afgiver lys af en bestemt styrke og derfor er synlig i en nærmere bestemt afstand. så vidt jeg husker, kunne de gamle volvoers positionslys leve op til disse krav og var derfor lovlige at bruge som kørelys. om det stadig er sådan ved jeg ikke. det kan også godt være jeg husker forkert. jeg er jo lidt oppe i alderen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-05 10:43

Rent færdselsmæssigt er der mange ting der skulle strammes op, hvis man skulle have folk til at følge reglerne.
Hvorfor bruges blinklyset for sent, hvis det da bruges - nogen mener ikke, at det er nødvendigt hvis de ikke lige kan se anden trafik og det samme gør sig jo gældende med rødt lys osv..
Nogen er "klogere" end loven og alle andre...............efter deres egen mening.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 10:54

Hvis bare alle kører som jeg !
(Men så skal grundloven nok laves om)
Så ville der slet ikke være nogen problemer !
Gambrinus

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-11-05 10:56

pas nu på gambrinus. hovmod står for fald

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 11:47

Hov, hov, Trimare
Jeg har ALTID lys på (Når det virker)
Sele på (Når den virker)
Bruger blinklyset (Når det virker)
Bruger bremsen i god tid (Når den virker)
Holder døren for folk (Når låsen IKKE virker)
Overholder hastighedsgrænserne (Når Speedometret virker)
Gambrinus
Sår'n er vi bare, os der køre "Rigtig Alfa".....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-05 12:34

..når den kører! (Alfaen)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 12:40

Jeg har ikke checket, hvilket lune hun er i dag.
Men jeg skulle da hilse, Bjarne.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-11-05 13:03

Tja, måske kender folk ikke reglerne.

Reglerne hedder mindst nærlys om dagen (eller kørelys)....hverken parkeringslys eller tågelys.
Tågelys kan man i øvrigt få en bøde for at bruge når det ikke er tåget.
Det har man faktisk allerede kunnet i flere år i udlandet.

Kørelys er så noget der er på visse biler, men så langtfra alle, men hvis det er der, skal det bruges som lyskilde uden for det der kaldtes lygtetændingstiden før i tiden (fra solnedgang til solopgang)

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-11-05 13:16

Dova> Færdselsloven siger noget andet vedr. tågelys udenfor lygtetændingstiden.

Tågebaglygterne er måske dem du tænker på ?

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL
Citat
§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-11-05 13:22

Nej jakjoe, jeg tænker ikke på tågebaglygter.

Jeg mener de tågelygter som er standardmonterede på visse biler, og som lyser meget mere "ud til siderne" end de almindelige lygter.
De sidder f.eks. på Mercedes, og dem må man ikke bruge som kørelys.

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-11-05 13:24

Jeg har hørt nogen påstå, at de sparer på strømmen i gamle biler, når de ikke tænder lygterne om dagen....

Nogle bliver smækfornærmede, når man husker dem på, at de har glemt lyset.........

Selvom folk kender reglerne, har de selv en mening om, hvad de vil bruge dem til!

De fleste har glemt, hvad det handler om, når der er love og regler - de betragter det som en personlig fornærmelse, at de skal følge nogen.
Bagefter går de så hjem til deres teenagebørn og siger: "Her i huset har vi visse regler, der skal følges, hvis du vil bo her!"

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 13:55

Nå begge to....- De tågeforlygter, Den Røde Baronesse har :
http://peecee.dk/view.php?id=17859
Må de bruges som kørelys ? ? ? ? (Hvis de virker).
Gambrinus
(Det er heldigvis ikke mig, der bestemmer, om de virker eller ej).

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 14:01

Jeg kan da godt se, at det ser sejt ud, at bruge dem til kørelys.
Personligt mener jeg dog, de sidder for lavt.
Man bli'r hurtigt overset, når man kommer i en stime biler, med nærlyset tændt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-11-05 14:01

Det tror jeg ikke.

Jeg følte mig fristet til at klikke på "Mener du, at dette opload skal slettes"

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 14:14

Ja.... Jeg tænkte det nok Moster.
Jeg har selv villet, det samme, men må ikke.
Gambrinus

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-11-05 14:46

dova> Jeg ved ikke om der sidder tågelygter på en Mercedes, som ikke må bruges som kørelys.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-11-05 16:11

Gambrinus
Hvis de to inderste forlygter på sådan en Alfa, er tågelygter, så må du ikke bruge dem som kørelys, men skal bruge nærlyset.

Det er fordi de tågelygter blænder når de bruges hvis der ikke er tåge, og så vidt jeg husker, er det også noget med, at de er "ekstraudstyr" forstået på den måde, at de er beregnet som supplement og ikke som hovedlyskilde.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-11-05 16:18

Citat
Reglerne for brug af tågelygter er ifg. Rigspolitiet sådan:

Tågelygter (for- og baglygter) må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter (færdselslovens § 33, stk. 5).
Tågeforlygter kan altså i tåge og under kraftig nedbør anvendes i stedet for - men også gerne sammen med - de foreskrevne lygter (typisk nærlys).

Tågelygter er altså til brug i de mere ekstreme vejrsituationer som tåge og kraftig nedbør og bør anvendes med stor omtanke, da det stærke lys kan være til gene for andre trafikanter. Ikke-korrekt lygteføring kan medføre bødestraf.

mvh dova

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 07-11-05 16:25

her er et link til hvad loven siger om tågelygter....

http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=72182

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 16:35

Næ, næ, Dova
Sår'n en Alfa vil jo være speciel.
De to yderste forlygter er kort/nær-lys, de to inderste fjern/langt-lys.
Den ser helt skeløjet ud med langt-lys
Når man så blinker med langtlyset, er der fuldt blus på alle fire lamper.
Det er de to nede i spoileren på hver sin side ved nummerpladen, der er tågelygter.
(Spoileren er original).
Forøvrigt skal positionslyset (Der sidder i de yderste forlygtepære) være tændt, for at tågeforlygterne kan tændes.
Altså ifølge diagrammet. Det må jo ha' noget med typegodkendelsen at gøre.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 16:46

Citat
Dog kan tågeforlygter uden for lygtetændingstiden, og under normale vejrforhold, anvendes som kørelys i stedet for nærlys (og ikke sammen med nærlys eller særligt kørelys).

Se, så må jeg jo gerne bruge mine som kørelys.
Jeg synes dog stadig, de sidder for lavt til at jeg bli'r set ordentlig.
Hvis der kommer en masse biler mod dig med nærlys (Om dagen) og der så lige pludselig kommer en med tågelygter, der sidder så lavt som mine.
Så vil det være meget let at overse den bil.

Som tågelygter virker de ok. De lyser "ind under tågen"
Hvor imod nærlyset bare skaber en hvid mur.
Så i stærk tåge kan jeg godt finde på, kun at bruge tågeforlygterne.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-05 16:47

Ikke typegodkendelse, men almindelige monteringsregler for tågelys der skal kunne tændes sammen med positionslys (parkeringslys) og med nærlys så begge dele er muligt, men de skal slukke samen med fjernlys.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-05 16:57

Nu kan man jo godt blive forvirret.
De skal jo tilstuttes efter reglerne, der gjalt, da bilen blev produceret.
Eller forbindes som reglerne er nu.
Synd, at jeg fik købt en bil, hvor der SKAL være speedometer i.
(Totalt overflødigt ekstraudstyr)
Jeg har også fået afslag på at monterer karbidlamper.
Gambrinus