/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Om markering af elkabel.
Fra : bpedersen
Vist : 3423 gange
100 point
Dato : 01-11-05 21:45

Hej.

Jeg har lige et spørgsmål. Vi har været ved at sætte 1 stk 1000 w halogen spots op på en plæne. Vi har gravet et langt stykke kabel ned i jorden. Nu har vi bare det problem at det nedgravet kabel har en løs forbindelsen på fasen. Mit spørgsmål lyder så, om man må tage jord i brug til at føre strøm nu når fasen ikke virker, hvis man marker den om til den rigtige farve.

Hæber at nogen kan hjælpe.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 01-11-05 21:50

Hej bpedersen

Det er ikke tilladt at ændre beskyttelseslederens farve ved hjælp af tape eller andet.
Desuden skal der være fremført en beskyttelsesleder i kablet når det er en 230V installlation det drejer sig om.

Med venlig hilsen
michael Christensen

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 01-11-05 21:54

Hvor finder jeg det på nettet. vil det siges at jord ikke må bruges til strøm???

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 110 point
Dato : 01-11-05 22:00

Hej igen

1)Hvis du læse mere om det skal du have fat i Stærkstrømsreglementet(SB), afsnit 6; men det kræver en del indsigt at læse dette. Så vidt jeg ved er der ingen steder at SB er tilgængeligt på nettet i hele dens udgave.
2)En beskyttelsesleder (jordleder) er beregnet til at lede strøm, men kun i tilfælde af fejl.
Du må ikke bruge den under normale omstændigheder - som leder i en strømkreds.
Du skal tænke på at dette er for din egen sikkerheds skyld

MVH
Michael

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-11-05 22:02

Det finder du i stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6 elektriske instalationer.
Jorledninger skla være markeret gul/grøn og må ikke anvendes til andet en ekstrabeskyttelse.
mvh Benjamin'

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-05 22:02

Stærkstrømsbekendtgørelsen !

For hulen da - den gul/grønne beskyttelsesleder må under INGEN OMSTÆNDIGHEDER bruges som hverken fase- eller nulleder!

Ved alle nye installationer SKAL der være beskyttelsesleder - og da især hvis vi snakker udendørs installationer!

Når I nu har rendt og gravet kabel ned - så har I vel husket at lægge dækbånd ned i renden der fortæller ved fremtidige gravearbejder, at lidt længere nede ligger der et stærkstrømskabel....ikke sandt?

- umiddelbart lyder det som om du/I har gang i noget som KUN må udføres af autoriseret elektriker/installatør!

/berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-05 22:03
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-11-05 22:05

Til dit sørgsmål - et klart nej.
Du kan reparere og lukke med en krympemuffe så det bliver vandtæt.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-05 22:05

Hvad med kabeldimensionerne?

Hvilket kvadrat har du brugt? Hvor langt er kablet?

Er kablet godkendt til jordlægning?

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 01-11-05 22:33

Hej igen,

Du skriver at kablet er beskadiget, hvis dette er tilfældet, vil jeg da kraftigt anbefale dig at udskifte det.
Der er en stor risiko for at kablet ikke holder ret længe, hvis der er allerede nu er en ledning der er defekt.
Hvorfor ikke komme en masse problemer og bekymringer i forvejen vad simpelthen at grave et nyt kabel ned.
Hvis du er i tvivl skal dette, skal det minimum være et 3G1,5 mm2 NOIKL eller lignende kabel der er beregnet til nedgravning.
Det skal minimum 35 cm under jordoverfladen og 10 cm over kablet, skal der lægges plastdæk eller lignende.
Herefter kunne du jo ringe til en installatør og få ham til at tilslutte kablet.

MVH Michael

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 01-11-05 23:22

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl.

Her har du Stærkstrømsbekendgørelsen afsnit 6

Mvh Erik

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 04-11-05 20:59

Nej det må man ikke.

Men skal du have det til at virke, kunne du bruge et stykke sort tape, til at markere at du nu bruger jordledningen som fase.

Men det er dybt ulovligt.

Kunne du ikke finde ud af om ledningen er knækket, eller om fejlen kan rettes på en eller andet måde.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 06-11-05 18:55

Vi har prøvet alt og kan bare ikke få fasen til at virke. Det var der for at vi kom på denne ide. Men vi ville selvfølgeleig kontakte en el instalatør. Vi bliver desvære nok nødtil at grave de 30 meter kabel op igen øv, øv.

Og ja, kablet er gravet ned i 50 cm. med dæk-bånd lidt over sig.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 06-11-05 18:55

Vi har prøvet alt og kan bare ikke få fasen til at virke. Det var der for at vi kom på denne ide. Men vi ville selvfølgeleig kontakte en el instalatør. Vi bliver desvære nok nødtil at grave de 30 meter kabel op igen øv, øv.

Og ja, kablet er gravet ned i 50 cm. med dæk-bånd lidt over sig.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-11-05 08:59

Det var godt at høre. Men hvor er det ærgerligt for dig ... det kan jeg godt se. Men der er ingen vej udenom. Frem med spaderne igen - og så strøm på denne gang inden renden kastes til

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 20-04-06 17:07

Tak for svaret michaelholm.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 31-12-13 18:00

Nyt spørgsmål fra en anden brunger.

Jeg har installeret lyssensorer på vores hus.
Der er 3 stykker.
Ledning er 3 fases. Men det skulle jo have været en 4 faset - UPS .
Nu har jeg brugt jordledningen til at sætte den på sensorener. Og lavet en tydelig markering =
Denne ledning fører til lyssensorerne !

Skriger I nu !?

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 31-12-13 18:16

Ja det er ikke lovlig at bruge den grøn/gul leder til andet end beskyttelsesleder.
I det tilfælde du får en overgang til stel og dit HPFI ikke virker, vil du have et problem, når du rører ved stel.