/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
dagpenge uden fuldtids timer?
Fra : Kandussen
Vist : 3512 gange
46 point
Dato : 31-10-05 14:23

Kan man ikke få bare lidt dagpenge selvom man ikke har haft et fuldtidsarbejde, men alligevel har været medlem i de 12 mdr.?
Jeg mangler 530 timer og nu er jeg blevet fyret.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-10-05 14:33

du skal både have 12 mdr.s medlemsskab og det påkrævede antal timer før du er understøttelsesberettiget. det er godt nok træls, men sådan er reglerne, så det er bare ud og finde noget nyt arbejde, og det kan kun gå for langsomt

Accepteret svar
Fra : 9060

Modtaget 56 point
Dato : 31-10-05 14:36

Dagpenge

Din arbejdsgiver er forpligtiget til at betale dine dagpenge for den første og anden dag, hvor du er ledig, når du opfylder kravene i loven.

Det vil sige: den første og anden dag efter udløbet af dit opsigelsesvarsel modtager du dagpenge fra din arbejdsgiver. Pengene skal udbetales til dig direkte, ligesom din løn.

Hvis du ikke får pengene, skal du kontakte din fagforening. De vil så skrive til arbejdsgiveren og sørge for, at du får pengene.

Dagpenge fra A-kassen:

Du opnår ret til dagpenge ved ledighed, når du har været medlem i et år, forudsat at du i medlemsperioden har haft ustøttet arbejde i 52 uger med fagets normale arbejdstid (min. 1924 timer).

Det er vigtigt, at du gemmer dine lønsedler, og at du skriver i din lommebog, hvornår du har haft ferie, fri, sygdom, overarbejde, o.s.v.

Prøv at snakke med din A-kasse, men jeg tvivler stærkt på at du er berettiget til selv bare en lille smugle desværre

Godkendelse af svar
Fra : Kandussen

Dato : 31-10-05 14:57

Tak for svaret 9060.

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 31-10-05 15:00

Selv tak, det er en kedelig situation du er i

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 31-10-05 15:38

Du kan frivilligt vælge at blive deltidsforsikret - hvor arbejdskravet er 1258 timer mod 1924 som fuldtidsforsikret.

Men det er ikke noget man her kan vejlede om - der skal du have en snak med din a-kasse - der kan være andre faktorer som spiller ind.

Bekendtgørelse om overflytning mellem deltids- og fuldtidsforsikring
Bek . nr. 561 af 4. juli 2002
Beskæftigelsesministeriet
Arbejdsdirektoratet

Overflytning til deltidsforsikring
§ 1. Et fuldtidsforsikret medlem, som har deltidsarbejde, skal efter anmodning overflyttes til deltidsforsikring. Overflytningen kan tidligst få virkning fra det tidspunkt, hvor kassen har modtaget medlemmets skriftlige anmodning om overflytning.
Stk. 2. Et fuldtidsforsikret medlem, der overgår til delpension, skal overflyttes til deltidsforsikring.
Stk. 3. Et fuldtidsforsikret, ledigt medlem, der alene ønsker at påtage sig deltidsarbejde, kan efter skriftlig anmodning overflyttes til deltidsforsikring med virkning fra det tidspunkt, hvor kassen har modtaget anmodningen.
Stk. 4. Overflytning til deltidsforsikring forudsætter, at kassen ifølge sine vedtægter optager deltidsforsikrede.
Stk. 5. Et medlem, der udøver selvstændig virksomhed i væsentligt omfang eller som hovedbeskæftigelse, kan ikke deltidsforsikres.