/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
TDC ADSL og telefonstik
Fra : aagesen
Vist : 4388 gange
50 point
Dato : 31-10-02 09:41

Jeg har nu langt om længe besluttet min for at få ADSL selvom jeg stadig synes at prisen for en 256/128 er for dyr. Jeg kan hos TDC købe en Selv-Installations-Pakke til 495,00. Da jeg gerne vil spare et besøg af en teknikker til 500,00 skal jeg lige høre om der er nogen der har forstand på telefonstik og forbindelser.
Problem:
Telefonsignalet/ledningen kommer ind i mit hus og fordeles på følgende måde: Fra vejen kommer en rød + en blå ledning ind i telefonstikket i værelse 1. Inde i telefonstikket kobles 2 yderligere telefonstik på, der fordeles til værelse 2 og værelse 3. Således sidder der 3 røde + 3 blå ledninger inde i telefonstikket i værelse 1.
Spørgsmål:
Kan jeg sætte TDC ADSL-skillefilter ind i dette telefonstik på en eller anden måde, således at alle telefonstik i de 3 værelser stadig virker ??

Accepteret svar
Fra : janbach

Modtaget 60 point
Dato : 31-10-02 10:30

Hvis vi lige vader udenfor huset. Dertil skal din ledning gå, resten , altså det inde i huset, skal kobles af. Dette sker i "en normal" forbindelse med kun ét stik, ved at man sætter et hermafroditstil i som det eneste. Dette stik adskiller hvad der er før og hvad der er efter, og dette er betingelsen for, at du kan få det til at virke.

Her i huset har jeg adskilt "huset" fra telefonnettet, og ladet dette være en selvstændig enhed med sit eget stik, som for nemhedsskyld et anbragt lige ved siden af det, hvor hermafroditstikket er. Nu skal jeg blot lave en meget kort ledning fra "husets" stik til hermafroditstikket - vupti, så kører det, som det skal.

Betingelsen er altså, at du har et stik, hvorfra du trækker alle andre stik i huset fra, og så din indgående linie, hvor dit skillefilter sættes i ved hjælp af hermafroditstikket.

Spørg blot igen, hvis ...

MVH
Jan

Kommentar
Fra : aagesen

Dato : 31-10-02 11:24

Hvis jeg har forstået det korrekt så betyder det at jeg skal gøre følgende:
Inde i telefonstikket i værelse 1, hvor signalet kommer ind fra vejen og fordeles til de 2 andre værelser skal jeg 1) afmontere ledningerne, der fordeler signalet til de 2 værelser 2) flytte disse 2 x røde + 2 x blå ledninger "ud" af stikket i væggen 3) sætte ADSL-skillefilter ind i stikket på væggen 4) koble de 2 x røde + 2 x blå "fordelings-stik" via et hermafroditstik ind på skillefiltret.

Lyder det rigtigt ??

Kommentar
Fra : fleknes

Dato : 31-10-02 18:02

Ja du skal trække værelse 2 + 3 til bagsiden af hermafroditstikket eller putte det ind i filter det eneste ledige 45 stikk der er det filtredet fra.
Mvh fleknes

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-02 18:34

"aagesen" <aagesen.news@kandu.dk> skrev

> Jeg har nu langt om længe besluttet min for at få ADSL selvom jeg stadig
> synes at prisen for en 256/128 er for dyr. Jeg kan hos TDC købe en
> Selv-Installations-Pakke til 495,00. Da jeg gerne vil spare et besøg af
> en teknikker til 500,00 skal jeg lige høre om der er nogen der har
> forstand på telefonstik og forbindelser.
> Problem:
> Telefonsignalet/ledningen kommer ind i mit hus og fordeles på følgende
> måde: Fra vejen kommer en rød + en blå ledning ind i telefonstikket i
> værelse 1. Inde i telefonstikket kobles 2 yderligere telefonstik på, der
> fordeles til værelse 2 og værelse 3. Således sidder der 3 røde + 3 blå
> ledninger inde i telefonstikket i værelse 1.
> Spørgsmål:
> Kan jeg sætte TDC ADSL-skillefilter ind i dette telefonstik på en eller
> anden måde, således at alle telefonstik i de 3 værelser stadig virker ??

Hvis du havde adgang til de rigtige materialer som fx et KAP-stik ville
det være så let som ingenting. Men jeg kender faktisk ingen steder hvor
man kan købe disse ting. Men selvfølgelige kan det også lade sig gøre
med hjemmefuskermetoder. Måske du kan udlede nogle principper
af denne artikel:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/tele/adsl_inst.php

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Kommentar
Fra : psd

Dato : 22-11-02 13:19

Hvad så hvis du vil flytte din pc'er til et andet værelse? Kan du så bare smide et alm. telefonstik på kablet til netværkskortet og proppe stikket i et af de andre telefonstik?
Jeg formoder at din adslbox sidder lige ved siden af hovedstikket ind i huset?
Der må da skulle trækkes et kabel fra adsl boxen til pc'eren i det andet værelse?