/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Vil jeg kunne høre forskel på onboard og~
Fra : DeltaFZwo
Vist : 667 gange
100 point
Dato : 28-10-05 22:19

Jeg har en rigtig gamer-pc, som jeg selv har bygget, og jeg spiller en del computerspil. Jeg har et rimelig dyrt bundkort fra Abit, der blev leveret med et seperat modul, hvorpå der er nogle lydtilslutninger, bl.a. en optisk udgang. Men det er stadig et onboard lydkort, men måske et bedre et af slagsen. Jeg har ikke forstand så meget forstand på lyd, men jeg har tænkt mig at købe et Logitech Z-2300 højtalersæt for at sætte lidt knald på tingene. Men vil det onboard lydkort jeg har nu kunne trække et sådant sæt eller skal jeg investere i et seperat lydkort? Kan jeg overhovedet høre forskel, hvis jeg afspillede den nøjagtig samme sang på mit onboard og herefter på et seperat lydkort? Jeg har kigget lidt på nogle lydkort fra Creative. Creative Sound Blaster® X-Fi XtremeMusic™ og Sound Blaster® Audigy™ 2 ZS. Hvilket af dem ville jeg få mest ud af, når jeg primært hører musik og spiller spil?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 28-10-05 22:35

Det vil være svært at høre forskel, men skruer du godt op, bliver det indbyggede lidt tamt, og et godt et som Audigy vil være at foretrække og ja så kan du høre forskellen, specielt på bassen.
Så det er et spørgsmål om hvormeget du hører musik på puteren, og om du er villig til at ofre det extra.
Personlig vil jeg nok sige at hvis du ofrer pengene på Z-2300 så skal du også gå skridtet videre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 00:14

hmm onboard lydkort kan jo være hvilket som helst ..... det er bare hvad maskinen normalt er født med jo

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 29-10-05 08:37

Hej jeg har selv et Abit bundkort med Onboard lyd... Jeg har skiftet det ud med et Pci kort da mine harddiske gik ind og lavede støj når jeg skruede bare lidt op..

Jeg har et sæt Logitech højtalere af den større slags Og det spiller bare for godt med det Pci kort

Karsten

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 29-10-05 09:34

Det kommer da an på ørene der hører det.
http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=2715
der er mange flere test på siden.
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 29-10-05 09:38
Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-10-05 10:50

jeg har lige købt et external phillips til usb porten. jeg har mit forbundet til min yamaha 110 watt forstærker og tidligere havde hverken den eller mine store højtalere godt af at jeg fyrede op for volumen.. men det her lydkort laver nul støj.. det er ganske enkelt fedt .. og gav små 200 kr for det

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 29-10-05 11:20

Ja jeg vil også anbefale at køre lyden over stereo-anlægget (hvis du har et) simpelt hen med en ledning (mener den hedder phono/audio) den har simpelt hen et walkman-stik i den ene ende og det røde og hvide der passer i aux ingangen på anlægget (kan fås steder som Bilka for vel mellem 20 og 70 kr op til i hvert fal 5 meter), spiller fint på min efterhånden 3 år gamle 128bit onboard og mit midi-anlæg, MEN jeg har også en hi-fi entusiast som kamerat og han gør det samme med sin pc's lyd !

Vh.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 29-10-05 11:25

- og hvis så (mod forventning) ikke finder lydkvaliteten god nok herefter, så kan du altid smide et dyrt lydkort i maskinen herefter, og anlægget er efter min mening det eneste der kan yde sådan en investering retfærdighed.
Vh.

Godkendelse af svar
Fra : DeltaFZwo

Dato : 29-10-05 12:04

Tak for svaret pallebhansen.