/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Skanning via en printserver
Fra : 75653
Vist : 281 gange
50 point
Dato : 28-10-05 14:41

Hej
Er der nogle der ved om det kan lade sig gøre at sætte en skanner (usb) på en printserverBox, så man kan skanne fra flere computere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-05 15:22

Det kan det sagtens. Det hele fungerer som var det en alm. printer.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 28-10-05 15:27

vil det sige at jeg "bare" kan købe en printserver og en skanner, sætte skanneren til printserveren, installere driverne til printservern + driverne til skanneren på de maskiner der skal kunne skanne og så "bare" skanne som hvis skanneren var direkte tilsluttet computeren ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-05 16:38

Fuldstændig korrekt

Husk nu at købe en printserver der har den rigtige tilslutning lige som printeren. Der kan nemlig også fåes printservere med et parrallelt stik.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 28-10-05 16:47

Det er ikke en printer jeg vil sætte til, det er kun en skanner.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-05 16:54

Her gælder det samme. Det er ligegyldigt om det er scanner eller printer... Bare stikket passer.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 28-10-05 17:09

Oki, dvs. at twain driverne kan sagens håndtere at man skanner via en printserverbox.
Det må jeg prøve, jeg mener at vores aldi har en skanner stående til en lille 500 pengeseddel, og jeg har en linksys usb printserver hængende, så er det vel bare at sætte skanneren til printserveren og så installere driverne på puteren også bare skanne der udaf

Hvad vil der egentlig ske hvis 2 putere prøver at skanne samtidig ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-05 17:14

Så vil den ene bare stille sig i kø til den anden er færdig

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-05 17:17

Her i huset har vi 3 pcer i et lille netværk og kun en printer der er delt på netværket.
Jeg ærgrer mig nemlig over at skulle have en bestemt pc tændt for at kunne printe, så jeg vil også have fat i en printserver. Derfor har jeg været rundt på nettet for at læse om printservere og det er lige sådan en jeg skal bruge.
Der har jeg læst at scannere også kan bruges. Det må vel også være ligegyldigt om du har scanner printer for sig eller om de er sammenbygget.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 28-10-05 17:26

Tjo det skulle man jo mene, altså at det er ligegyldigt om de er sammen bygget eller hver for sig.
Så er spørgsmålet "bare" om printserveren så kan håndtere at det er en skanner og ikke en printer.
Jeg mener normalt hvis det er combi maskiner så håndtere printeren's interne software jo skanningen og konvatere den derefter til noget som printserveren/puteren kan læse, og det er der jeg er i tvivl om det kan lade sig gøre da (jeg ved det ikke med sikerhed) printserveren sender printer jobs til printeren via noget raw spool format, og det tror jeg ikke at skanneren kan finde ud af. Men jeg vil da prøve (fordelen ved aldi, man kan altid levere tingene tilbage ]).

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-05 21:39

Du skal nok vælge en printerserver, der både har LPT og USB tilslutninger, hvis du har noget af begge dele.
Begge typer har jo en tovejs kommunikation, så det skulle være muligt at scanne.
Dog skal du sikre dig, at dit scannerprogram også kan bruges i forbindelse med netværk.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 28-10-05 21:45

Hmm jeg bruger importen i paintshop, til at skanne.
Spørgsmålet er vel nærmere om twain driveren kan håndtere netværk..

Jeg har en multi, printer med indbygget netkort og der har jeg ikke nogle problemer - men der er jo selvfølig oxe bygget ti at skanne over netværk.

Jeg tvivler dog på at en standart skanner til 500 penge kan håndtere netværk som default, men så er spørgsmålet om man kan "fuske" driveren til at æde printserver porter.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 28-10-05 21:46

Hmm jeg bruger importen i paintshop, til at skanne.
Spørgsmålet er vel nærmere om twain driveren kan håndtere netværk..

Jeg har en multi, printer med indbygget netkort og der har jeg ikke nogle problemer - men der er jo selvfølig oxe bygget ti at skanne over netværk.

Jeg tvivler dog på at en standart skanner til 500 penge kan håndtere netværk som default, men så er spørgsmålet om man kan "fuske" driveren til at æde printserver porter.

Jeg har foræret min sidste lpt enhed væk, nu benytter jeg kun usb - det er meget nemmere og kablerne er ikke så store )

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-05 22:20

Næh USB er jo lidt mere handi, men selv en USB 2,0 er langsommere end en LPT port trods alt.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 28-10-05 22:24

Yeps, men lpt mangler hotplug ;~)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-05 22:45

Korrekt, man kan desværre ikke få alle fordele på en gang!

Annuller spørgsmålet
Fra : 75653

Dato : 03-02-06 13:37

Det kan ikke lade sig gøre at sætte en skanner på en printserver.
Printserveren leder/kigger efter en printer ikke en skanner.

Og da der ikke var nogle korrekte svar så annulere vi Q'et