/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
WINDOWS 95 & 98 PROGRAMMER
Fra : Vladic
Vist : 903 gange
60 point
Dato : 27-10-05 16:47

Heysan!

Jeg har sådan et godt gammelt spil der hedder Red alert, liggende, og det ville jeg gerne installere på min windows xp computer :s
jeg kan saktens installere, men når jeg vil køre spillet kommer der en box frem hvor der står

'16-bit windos-undersystemet
C:\windows\system32\autoexec.nt . Systemfilen er ikke egnet til at køre MS-DOS og microsoft windows programmer'

og så ka man trykke luk eller ignorer, men uanset hvad man trykker sker der intet.. :(
Spillet er fra 95 eller 96, så ved i det..

nogen der kan hjælpe mig??

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 27-10-05 16:51

prøv at kikke på denne tråd, den handler om det samme, den koster godt nok 7 point

http://www.kandu.dk/dk/spg/73360

Kommentar
Fra : briani

Dato : 27-10-05 16:58

Hejsa

Kører ældre spil og programmer

Hvilken XP bruger har ikke prøvet at starte især lidt ældre programmer - spil osv og få den irriterende fejlmeddelelse:

...\windows\system32\autoexec.nt.Systemfilen er ikke egnet til at køre MS-DOS- og Microsoft Windows-programmer.

Her er den løsning der næsten altid virker:

Du skal tjekke, at filen autoexec.nt ligger i mappen c:\windows\system32 (eller d:\...hvis dét er dit HD-drev...). Hvis den ligger i c:\windows\repair, så skal den kopieres over i mappen system32.

Klik evt. Start, Søg
Søg så på ordet autoexec.nt
Hvis filen ligger i repairmappen, så højreklikker du på filen og trykker kopiér. Derefter finder du system32 mappen, højreklikker på den og trykker Sæt ind. Nu ligger filen det rigtige sted!

Simpelt, ik' ? Nu kan du sikkert køre dine (ældre) programmer igen!!

Hvis ikke dette skulle virke så gå ind på dette site og tag den lange besværlige vej:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;324767

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 27-10-05 17:04
Kommentar
Fra : Vladic

Dato : 27-10-05 17:22

nu kommer der en anden box frem hvor der står

'RA95.EXE - indgangspunktet blev ikke fundet
Procedureindgangspunktet SMapLS_IP_EBP_12 blev ikke fundet i DLL-biblioteket KERNEL32.dll'

:(

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 27-10-05 18:19

hvad kopierede du ind ? kun autoexec.nt eller alle 3 filer ?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 27-10-05 18:20

og OBS: du skal huske at slå Read-Only til igen, da filerne ellers vil blive fjernet igen efter du har genstartet Windows.

Kommentar
Fra : Vladic

Dato : 27-10-05 21:48

kun autoexec.nt ..det gør jeg lige så.. men den siger stadig det samme :(

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 28-10-05 18:39

Vi har haft samme problem som Vladic.

Autoexec.nt, Config.nt og command.com ligger i det rigtige bibliotek C:\w....\system32 og indeholde de korrekte linier og fejlen er præcist som beskrevet.

Dengang opgav jeg helt at få det til at virke (og min popularitet hos de yngre medlemmer faldt), men jeg orkede ikke at bakse med problemet.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 31-10-05 18:37

Hej Vladic

Se her!
Jeg kunne ikke lade være med at prøve at løse problemet, selv om knægten muligvis ikke gider spille spillet nu.

Langt de fleste sider jeg besøgte (microsoft, samt tyske, engelske og franske- sider) påstod at det ikke kunne lade sig gøre, da problemet ligger i at XP ikke kører ren dos. Efter et par timer var jeg ved at opgive, men fandt dette link.

http://ntcompatible.com/Command_and_Conquer_Red_Alert_c12167.html

Hvor jeg fandt dette link til en Red-alert setup manager. Da jeg kørte magager programmet i går virkede det ikke, men da jeg prøvede igen i dag var det helt OK. Nu virker det med lyd og det hele. Det betyder nok at når du har installeret >Red-Alert med denne manager, skal du genstarte din PC - det siger programmet ikke noget om.

http://ra.afraid.org:90/archive/utilities/red-alert_manager_0.98.exe

Efter al det leden og søgen håber jeg nu blot at sønne gider at bruge det igen - han er jo blevet noget ældre med tiden og foretrækker heldigvis nu piger frem for PC-spil.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 31-10-05 18:38

Hej Vladic

Se her!
Jeg kunne ikke lade være med at prøve at løse problemet, selv om knægten muligvis ikke gider spille spillet nu.

Langt de fleste sider jeg besøgte (microsoft, samt tyske, engelske og franske- sider) påstod at det ikke kunne lade sig gøre, da problemet ligger i at XP ikke kører ren dos. Efter et par timer var jeg ved at opgive, men fandt dette link.

http://ntcompatible.com/Command_and_Conquer_Red_Alert_c12167.html

Hvor jeg fandt dette link til en Red-alert setup manager. Da jeg kørte magager programmet i går virkede det ikke, men da jeg prøvede igen i dag var det helt OK. Nu virker det med lyd og det hele. Det betyder nok at når du har installeret >Red-Alert med denne manager, skal du genstarte din PC - det siger programmet ikke noget om.

http://ra.afraid.org:90/archive/utilities/red-alert_manager_0.98.exe

Efter al det leden og søgen håber jeg nu blot at sønnen gider at bruge det igen - han er jo blevet noget ældre med tiden og foretrækker heldigvis nu piger frem for PC-spil.

Kommentar
Fra : Daniel17

Dato : 18-02-06 22:29

Jeg har haft helt det samme problem som og fandt dette på nette

AUTOEXEC.NT Error after Installation of Windows XP SP2
Problem
After installation of Service Pack 2, Windows XP may display an error message relating to "AUTOEXEC.NT" when trying to run certain 16-bit applications.
Discussion
The InstallShield software used for the installation of JInitiator makes use of 16-bit Windows technology which requires a valid AUTOEXEC.NT file to be present in the system. This file, which is part of the Windows 16-bit subsystem as it ships with Windows 2000, Windows XP, and Windows Server 2003, normally resides in the "System32" subdirectory of the Windows installation directory.
Installation of Windows XP Service Pack 2 on an otherwise "healthy" Windows XP system may delete the AUTOEXEC.NT file. As a result, when trying to run certain applications which make use of 16-bit technology an error message like the following may be displayed:
"16 bit Windows Subsystem - C:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT. The system file is not suitable for running MS-DOS and Microsoft Windows applications. Choose 'Close' to terminate the application."
The error message can be misleading, because it is displayed even if the AUTOEXEC.NT file is actually missing.
To verify whether you have the file, type "%windir%/system32/" in the address bar of an Explorer window. If there is no AUTOEXEC.NT file proceed as follows:
1. Browse to "%windir%/repair/" (usually "C:\WINDOWS\repair")
2. Right-Click and Copy the AUTOEXEC.NT file
3. Browse to "%windir%/system32/" (usually "C:\WINDOWS\System32")
4. Right-Click inside the window and Paste the file