/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Selvstændig eller lønmodtager?
Fra : kylco
Vist : 5388 gange
200 point
Dato : 27-10-05 08:42

Hej.

En af min venner er ved at starte op som selvstændig. Han skal levere "dimser" til det firma, han selv er ansat i. Prototypen på maskinen er i top og han skal nu til at samle flere. Vi har talt om at jeg skal arbejde for ham og han selv beholder sit arbejde. Vi har løst talt om fordele og ulemper ved, at han ansætter mig på alm. lønmodtager vilkår. Han kom så med et forslag om, at jeg også blev selvstændig.

Hvad skal jeg tænke på i den forbindelse?? Ingen indkomst ved ferie m.m.

Hvad kan jeg trække fra? Tlf., kørsel i privat bil, pc'er, kontor (en del af huslejen), andet??

Da jeg kun sender 1 faktura om md, vil der ikke være meget regnskab, men vil der alligevel være meget arbejde med Told & Skat?

Kylco

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-10-05 09:15
Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-10-05 09:15

Se under firmastart.

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 27-10-05 09:27

Hej kylco.
Du må for det første tjene 50000 kr, uden at du momsregistrerer dig. Du skal selv betale AM-bidrag, B-skat. Du kan enten få en firmatlf, eller du kan trække en del af din nuværende tlf fra, det samme gælder de km, du kører i forbindelse med firmaet. En del af huslejen kan trækkes fra, hvis værelset er indrettet, så det kun kan bruges erhvervsmæssigt. Det samme med pc'er. Selvom du kun skriver en faktura om måneden, skal du for såvidt stadig skrive kassekladde hver dag, kørselsregnskab. Men gå ind på www.told-skat.dk
Der står en hel masse, meget mere udførligt, end jeg kan skrive her. Men held og lykke med firmaet.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 27-10-05 10:49

Hvis du kun arbejder for én virksomhed, er du ikke selvstændig men lønmodtager. For at være selvstændig SKAL du have flere kunder.

AMP

Accepteret svar
Fra : cyrus25

Modtaget 200 point
Dato : 27-10-05 15:53

Det er ikke et krav at man SKAL have flere kunder for at blive selvstændig. Få et momsnr og begynd så dit arbejde for at få kunder.

Ang told & skat, så skal du, hvis du ikke tjener det vilde, indberette hver 3. måned. Det kan gøres via din pc. Regnskab skal du så aflevere 1 gang årligt. Hver gang der sker en aktivitet i virksomheden så gem alle papir. Da told og skat skal have en kopi ellers kan du ikke trække noget som helst fra.

Svære er det ikke!!! Er du i tvivl så ring til den regionale told & skat hvor du bor. De svare på alle dine ?. ellers tjek toldskat.dk der finder du faktisk svar på alle dine ?

Skal du have mere hjælp så står jeg gerne til rådighed...

Hilsen en selvstændig.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-10-05 12:17

Som selvstændig SKAL man have flere kunder, det er kun i opstartsfasen, at én kunde kan accepteres. Udfra det Kylco skriver, tyder det ikke på at han/hun har i sinde at blive "rigtig selvstændig".

AMP

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-10-05 12:28

Hvor står det skrevet, at der skal flere kunder til for, at dreve selvstændig virksomhed-det er volapyk. Har man en omsætning over 50000K om året, skal man momsregistreres uanset.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-10-05 12:30

En selvstændig mekaniker, der laver biler for et stort bilfirma, er ikke selvstændig, fordi der kun er den ene kunde-sikke noget vås.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-10-05 12:44

Sondringen mellem lønmodtager og selvstændig erhvervsdrivende har betydning i en række tilfælde hvor kun de erhvervsdrivende kan benytte et givent reglesæt bl.a. inden for skatteretten. Når man skal sondre mellem lønmodtaer og erhvervsdrivende er der nogle støttekriterier at holde sig til, herunder kan nævnes om der foreligger et "tjenesteforhold" til en hvervgiver samt de støttekriterier der er nævnt i Skatteministeriets cirkulære til personskatteloven nr. 129 af 4/7-1994, pkt. 3.1.1.

AMP

Godkendelse af svar
Fra : kylco

Dato : 31-10-05 13:44

Tak for svaret cyrus25.