/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Trådløs router til access point/bridge
Fra : andreasf
Vist : 1851 gange
100 point
Dato : 25-10-05 22:53

Jeg er i en situation, hvor jeg ikke helt ved, hvad det er jeg skal investere i.

Jeg har en philips trådløs router 802.11g stående ved min adsl-forbindelse. I mit kontor vil jeg så gerne have den trådløse forbindelse konverteret til almindelige netværkskabler og koblet til en stationær og en gammel bærbar der. Skal jeg købe en bridge eller et access point? Hvad er forskellen, fordelene og begrænsningerne i de to ting?

Alternativt kan jeg jo købe nogen trådløse kort til de to maskiner, men jeg foretrækker det første.

Nogen bud?

mvh

Kommentar
Fra : phammerdk

Dato : 25-10-05 23:33

hvis du ikke har din router fysik i dit kontor skal du bruge et accespoint mere - problemet kan så bare blive at din nuværende trådløse router skal tale sammen med dit nye accespoint - altså laver du et point 2 point mellem de 2 trådløse enheder. Fra dit nye accespoint kan du så tilslutte en hub eller switch og dele kabler ud til dine stationære - nu kommer det store men så

MEN HVIS du påtænker at bruge din nuværende trådløse router til andet trådløs kommunikation andre steder i huset vil du ikke længere kunne det! En trådløs router fungerer nemlig enten som acces point til acces point - ELLER fra accespoint til tråløse enheder. hvis det er tilfældet skal du faktisk købe 2 accespoints ialt så du laver et point too point fra din router til dit kontor.

Hvis du derimod har din tråløse router stående PÅ dit kontor er det blot at sætte dine kabler fra dine stationære direkte i din router - De fleste routere har 4 netværksudgange ud over antennen til det trådløse. Hvis din nuværende router Ikke har mere end 1 netværksudgang kan du blot indvistere i en HUB ( billigst ) eller en SWITCH ( bedst ) og sætte den efter din router og før dine kablede pcere.

forskellen på hub og switch:

En hub kan du tænke som en alm fordelerdåse - trafik ind og trafik ud til alle stik - samtidig

En switch - husker hvor den sidste trafik røg hen ( altså til hvliken PC ) og prøver der først
altså en intelligent form for HUB der er hurtigere end en alm hub

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 26-10-05 10:39

Min router står ikke i kontoret, så jeg kan ikke tilslutte maskinerne direkte. Jeg havde egentlig tænkt mig at benytte routeren til trådløse enheder rundt omkring, og havde så tænkt mig at have en opsamling i kontoret. Men det kan så ikke lade sig gøre eller hvad? Hvad med en bridge, er det en mulighed?

mvh

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-10-05 16:13

Anskaf en ekstra AP og sæt den på til BRIDGE, husk så at der skal være en pæn afstand på kanalerne, så de ikke genere hinanden, evt lægge dem i hver sin ende af kanalrækken, og med mindst 7 kanaler imellem. Du vil således have en kanal til BRIDGE og en anden til almindelig trådløs kommunikation.

Grunden til, at du skal have mindst 7 kanalers afstand er, at båndbredden er på 22 MHz, men kanalafstanden er knapt 5 Mhz, så der er en del kanaler der lapper ind over hinanden, og kan i nærmiljøet give forstyrelser.

Kommentar
Fra : phammerdk

Dato : 27-10-05 20:46

hej andreasf

efter lidt research er det en bridge du så skal have fat i
se evt dette link

http://www.pixmania.com/dk/dk/48017/art/linksys/tradlos-ethernet-bridge-g.html

om du får problemer med kanalerne på denne måde tør jeg ikke sige noget om - men du kan jo lade det komme an på en prøve

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 27-10-05 21:14

Det var også det jeg havde regnet med at jeg skulle investere i. Men betyder det som en af jer antyder, at jeg ikke kan bruge andre trådløse enheder med min router? Jeg vil jo gerne kunne bruge min bærbare og PDA overalt. Det jeg gerne vil er altså at sende signalet fra routeren til en bridge, hvorfra jeg vil forbinde min stationære på mit kontor. Derudover vil jeg gerne kunne komme trådløst på nettet med min bærbare i resten af lejligheden gennem routeren.

Kan dette ikke lade sig gøre med en bridge?

mvh

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-05 00:15

Du bliver nød til at vælge to systemer på dit netværk, en der køre BRIDGE på fx. kanal 3, og en der køre de trådløse forbindelser på fx. kanal 11.
Grunden til at jeg spreder den på denne måde, er at der er 13 kanaler at gøre godt med, hvor kanal 7 ligger midt i rækken.
Antennen er afstemt til den midterste frekvens, for at dække hele området med så lille et tab som muligt, i begge ender.

Kommentar
Fra : phammerdk

Dato : 28-10-05 00:18

i teorien burde det være nok med en bridge - det kan du jo begynde med

Alternativt kunne du sætte trådløstnetværkskort i din stationære - ud over alm netkort
På denne måde sparer du bridge og / eller ekstra AP - så bruger du simpelthen din stationære som router ( altså deler din internetforbindelse igennem den ) til dine andre kablede enheder i dit kontor - så skal du blot have 1 stk trådløst netværkskort ( 11 Mbit er rigeligt hvis du kun skal køre intenet over det trådløse )
og en hub på dit kontor hvor du så kan køre 100 Mbit internt mellem dine kablede "kontor" enheder..... blot et alternativ

Altså du laver et lokalt netværk(i dit kontor) i dit trådløse netværk (resten af huset)

var den til at forstå?

Accepteret svar
Fra : phammerdk

Modtaget 100 point
Dato : 28-10-05 00:23

PRØVER LIGE MED EN "TEGNING" for at forklare det med trådløst i din stationære

internet -> router ----- trådløst -----> PDA m.m (det du har nu )
-----> trådløs netværkkort i din stationære pc kontor , herpå dele netværk ----> HUB ----> andre kablede PCere

håber det giver lidt mening

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 09-11-05 14:43

Jeg har nu installeret et trådløst netværkskort i min stationære. så nu er jeg på nettet med den. Er der så noget særligt jeg skal gøre, for at tilkoble min bærbare med et normalt netværkskabel til min stationære? Jeg kan nemlig ikke umiddelbart få det til at virke. Min stationære ser ikke at der er tilsluttet et netværkskabel og jeg kan således ikke oprette et netværk imellem dem.
Skal jeg bruge et særligt netværkskabel?

min bærbare kører Win98, jeg ved ikke om det ændrer noget?

Kommentar
Fra : phammerdk

Dato : 09-11-05 15:23

hvis du forbinder din bærbare med din stationære - altså fra netkort bærbar til netkort stationær - kan du ikke bruge et almindeligt netværkskabel - du skal derimod bruge et såkaldt krydset netværkskabel. Det ligner et almindeligt netværkskabel - men det er forbundet anderleds inde i stikket.....

og gad vide hvornår der bliver uddelt point / accepteret svar på dette ? :)

Kommentar
Fra : phammerdk

Dato : 09-11-05 15:29

desuden skal du dele din netværksforbindelse på din stationære ( som i dette tilfælde vil være din trådløse i din stationære PC ) efter du har sat de 2 Pcere sammen - Hvis du har windows XP på din statinære er der under netværk en guide til at gøre det med.... har du ikke XP eller windows2000 skal du finde noget 3 parts software - kig feks på www.download.com

Husk desuden at det er en god ide at de 2 maskiner er i den samme windows arbejdsgruppe - specielt hvis du skal snakke mellem hhv. win xp og win 98

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 09-11-05 16:05

Jeg accepterer naturligvis først et svar når jeg har fået det hele til at virke. Nu skal jeg lige forsøge dine senest indgivne forslag. Men du ligger lunt i svinget :)

Kommentar
Fra : phammerdk

Dato : 09-11-05 21:37

hej andreasf

jeg kom lige til at tænke en anden løsning på dine problemer....

Du har jo også muligheden for at køre dit netværk over din el installation - altså så du bruger dine stikkontakter til netværk
se mere her http://www.console.dk/hardware/254.html

den eneste forudsætning er at det tilsluttes til den samme fase / gruppe
- måske det var løsningen!

Kommentar
Fra : phammerdk

Dato : 09-11-05 21:39

... fortsat...

på den måde kan du beholde din trådløse løsning som du har nu - og få 10 MB rundt i hele hytten
- men det er måske netop fordi du ønsker 100 MB på dit kontor imellem bærbar og stationær ?

nå blot en strøtanke - men tag et kig på det - det er da et alternativ....

Godkendelse af svar
Fra : andreasf

Dato : 19-02-06 20:54

Tak for svaret phammerdk.

Kommentar
Fra : phammerdk

Dato : 19-02-06 22:50

var så lidt - håber du fik det til at virke