/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Grovpistoler og -revolverer
Fra : Jesper84
Vist : 4473 gange
100 point
Dato : 23-10-05 21:29

Er der nogen der ved hvilke modeller af grovpistoler og -revolverer, der bruges/må besiddes, som aktivt medlem af en skytteforening?

Jeg overvejer i øjeblikket om det er noget for mig. Såfremt det er det, så bliver det nok grovpistol jeg skal skyde med.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-10-05 21:57

Du skulle kunne finde den nødvendige information her.

http://www.skytten.dk/index.htm
http://www.skytten.dk/SKV/skvregler.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-10-05 08:28

Begyndelsen kunne måske også være rent sportslig
http://www.flaaten.dk/

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 24-10-05 16:17

Jeg takker for jeres links. Jeg er uden tvivl blevet klogere, men desværre ikke på lige præcis det område jeg havde håbet på...

Men nu bliver jeg helt i tvivl. Grovpistol, er det ikke en "almindelig" pistol? Altså sådan nogle som jeg ser i film?

Det er nemlig det jeg mener med grovpistol, men jeg ved så ikke om det er den rigtige formulering jeg har brugt??

Med venlig Hilsen

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-10-05 16:26
Kommentar
Fra : ArneFlaaten

Dato : 24-10-05 16:31

En grovpistol er et håndvåben over kaliber 30
For kaliber fra og med 32 gælder der specielle regler. (Jmf. Justitsministeriets oplysningsskema)

Venlig hilsen
Arne Flaaten
www.flaaten.dk

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 24-10-05 16:34

Og hvad svarer kaliber 30 til i diameter? Jeg er aldrig blevet klog på hvordan man omregner mellem disse to måleenheder?

Kommentar
Fra : ArneFlaaten

Dato : 24-10-05 16:40

Du finder en del kaliber her:

http://www.flaaten.dk/index.php?side=kaliber

Og det er heller ikke til at blive klog på. Det er fordi at selv om en patron heder en kaliber 38 er den tilfældigvis ikke 0,38" i diameter men den er 0,357" i diameter dvs. ca. 9 mm

Venlig hilsen
Arne

Kommentar
Fra : ArneFlaaten

Dato : 24-10-05 16:53

PS. Og noget "grovere" end 357 magnum behøver du ikke kigge på med mindre du skal skyde sortkrudt. Der går nemlig grensen for hvad man må i DK.

Venlig hilsen
Arne

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 24-10-05 22:11

Arne har ret i at den største tilladte kaliber i dk er 357 magnum.Dette gælder for røgsvag krudt, ogsa kaldet "nitro".
Hvis du vil have noget større skal du melde dig ind i en sortkrudt-forening.Der er mig bekendt ingen regler for størrelse/max caliber. Jeg kender flere medlemmer af sortkrudt-foreninger.Flere har feks. en Colt 1911. cal. 45ACP. Den er et af verdens kraftigste håndvåben.En anden klassiker er Colt Peacemaker i cal. 45 Colt. Også et ordentlig gokkejern. Hvis du er helt vild, Ja så kan du også købe en rigtig kanon, feks en Fransk Feldtlavet. Så kan du fyre et kg sordtkrudt af ad gangen!!!!
Du skal være medlem af foreningen i 2 år for at må købe pistoler eller revolvere, men kan fra starten købe rifler.
Sortkrudt-foreningen er klart at foretrække fordi det er der de rigtige "gunnuts" stormer rundt.Desuden går mange medlemmer også op i Historie, dvs. at de møder op til div. træf iført rigtig western kluns. Cowboy hatte,bukser,veste,cerifstjerner,støvler med sporer osv. Og selvfølgelig smurt ind i 6-løbere og patronbælter og jeg skal komme efter dig!!!
Der er da ikke noget federe end at stå blandt en masse Wyat Earbs og suge kaffe af blikkrus.
Husk at alt det med historien,klunset og blikkrusene finder du aldrig i en almindelig skytteforening.

Tjek lige siden her DET STYRER http://www.nordjyskesortkrudtsskytter.dk/

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 24-10-05 22:23

Lige en ting mere når jeg er i gang!!!
Tag ovenståene link.
1. vælg fotoalbum
2. vælg skydedage
3. find billedet mrk. 11-1430
Det er taget i sommers og viser simpelthen migselv som er ved at ryge på røven efter at have trukket en "muskedonner" af fra skulderen.Den var HÅRDT ladet med 10 dobbelt krudtladning.Det skabte stor respekt!!!!
Og bemærk lige de andre på billedet......Se hvor de skriger af grin!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 02-11-05 21:23

Arneflaaten...skam dig!!!
Jeg kiggede lige på dit link.???Og hvad er det lige du fortæller i denne tråd om cal.38 og 357??????Du forvirre da den stakkels mand.
Amerikanske våben er opgivet i tommer. en cal.38 er skam en cal.38. og en cal.357 er en cal.357. Det er bestemt ikke en og samme størrelse som du nævner.
feks. cal.357magnum er 357/1000 dele af en tomme.= ca.9mm
feks. cal.38 er 38/100 dele af en tomme.= ca.9,6mm
Forestil dig at en rigtig nørd som du har fortalt at det med caliberne, det kommer sig ikke så nøje, han stopper en cal.357magnum i et kammer som er cal.38.Det sker der sandsynligvis ikke noget ved, hvis hylsterlængden er den samme.....men hvis han gør det omvendt....BANG!!! der røg den finger.

Og få så rettet den hjemmeside..den er jo fyldt med fejl over caliber-størrelserne????har du målt dem med en rusten skydelære???
Lad være at have med skydevåben at gøre når du ikke har forstand herpå, som du selv nævner!

Kommentar
Fra : ArneFlaaten

Dato : 02-11-05 21:47

Du tager fejl.

Kommentar
Fra : ArneFlaaten

Dato : 02-11-05 22:11

Egentlig gider jeg ikke svare på sådanne kommentarer fra mennesker som ikke ved hvad de snakker om, men der er ikke mindre end nogle 100 tusinde websider som kan lære dig noget. Her er blot nogle få stykker jeg kan henvise dig til:

http://www.freep.com/jobspage/academy/guns.htm
http://www.gunsandcrime.org/caliber.html
http://www.sff.net/people/sanders/rrdws3.html
http://outdoorsbest.zeroforum.com/zerothread?&id=408420&postid=4768639
http://www.packing.org/oldnews/article/?article=4401
http://www.handloads.com/articles/default.asp?id=30
http://www.freep.com/jobspage/academy/guns.htm

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 02-11-05 23:57

Hvis i to lige bliver enige om hvordan det er, så ville jeg blive glad. Så ved jeg hvad jeg kan forholde mig til jo :O

Kommentar
Fra : ArneFlaaten

Dato : 03-11-05 05:56

Jeg tror du har fået nok information til selv at afgøre hvem der er seriøs. Du har fået svar på dine spørgsmål

Kommentar
Fra : jcolinpoole

Dato : 16-02-06 23:16

Der bliver skrevet frygteligt meget vrøvl. Det er nemlig fuldt ud muligt at skyde .38spes i et .357mag kammer. Dog selvfølgelig ikke omvendt. .38spes er et kaliber der er meget brugt af politistyrker i forskellige lande. Det er imidlertid et relativt svagt kaliber sammenlignet med 357.