/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Ophavsret eller ej!
Fra : cyrus25
Vist : 595 gange
100 point
Dato : 21-10-05 14:39

Jeg har gennem et site som kandu, bedt om at få hjælp til at lave et logo til min virksomhed og det fik jeg.

Men mit spørgsmål er: Har personen ophavsret til dette logo, for jeg må nu ikke bruge det før jeg betaler ham og det er sq træls.

Hilsen
Peter

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-10-05 14:41

Han har retten til du betaler.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-10-05 14:44

Og at du evt. har betalt med nogle point betyder intet. Han har alle rettigheder til logoet indtil han officielt har overdraget det til dig oftest imod et engangsbeløb.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-05 14:52

Det afhænger faktisk fuldstændigt af, om personen på forhånd/eller i forbindelse med, har givet oplysning om, at der skulle betales for logoet dengang det blev lavet og sendt til dig, eller om det kan betragtes som en "vennetjeneste".
Ligeledes skal der foreligge oplysning om, at der er ophavsret på det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-10-05 15:06
Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 21-10-05 15:41

Ophavsretten er indiskutabel - det er skaberen af værket der har ophavsretten.

Du bør derfor påberåbe dig den fulde brugsret til det færdige arbejde, idet dette udarbejdes mod vederlag fra dit firmas side. Dette skal gøres som en del af en skriftlig aftale.
Da der er tale om et "design" bør man lige noteres sig:
Loven om ophavsret § 10. Beskyttelse efter designloven udelukker ikke ophavsret.

Designloven kan findes på www.retsinfo.dk søg efter:
LOV nr 1259 af 20/12/2000 (Gældende) - eller følgende link (hvis det virker)
http://147.29.40.91/_SHOWF_A556464733/265&A20000125930REGL&0003&000001
- §2 omtaler "grafiske symboler" - og det er et logo jo....

- Dova, der skal IKKE foreligge oplysning om, at der er ophavsret på logoet/billedet osv, for det ER der pr. automatik jf. lov om ophavsret.

Man kan ikke afstå fra sin ophavsret - men man kan tildele andre den fulde brugsret.

http://www.kum.dk/sw5905.asp
eller
www.retsinfo.dk søg på: "Bekendtgørelse af lov om ophavsret"

Læs kap. 3 om "Ophavsrettens overgang til andre - Almindelige bestemmelser"

- så kort og godt - du skal sørge for at få en aftale om ubegrænset brug af "værket" evt. mod en engangs betaling.

mvh berpox

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-10-05 15:49

berpox -> Enig. Jeg havde altså ret i min første kommentar.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 21-10-05 16:24

Det kan godt være at det bare er mig. Men, det plejer vel egentligt også at være betalt arbejde at lave sådan noget for andre.
Har han udelukkende hjulpet med logo'et, eller har han også været inde over en evt. hjemmeside?

Vh fluffy

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-10-05 16:49

Arne - nemmerli' - og da det er et "design" er det i denne sammenhæng vigtigt at tage designloven i ed sammen med loven om ophavsret.

/berpox

Godkendelse af svar
Fra : cyrus25

Dato : 22-10-05 19:38

Tak for svaret berpox.