/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad dækker købeloven
Fra : silas
Vist : 2117 gange
400 point
Dato : 19-10-05 13:40

Hej
jeg har købt en vw carevelle 9pers.bus for ca 3mdr. siden og har været godt tilfreds med den men pludselig virkede starteren+omdr.tælleren+spedometeret ikke.den blev sendt til den forhandler hvor jeg købte den og han skiftede bundstykket i tændingslåsen og alt virkede igen.men dagen efter kunne den dog starte men omdr.tælleren + spedometeret virkede ikke igen.
Jeg ringer så til ham igen og nu siger han at købeloven ikke dækker elektriske dele så han kan ikke hjælpe kan det virkelig passe?
Hvis der er et godt link hvor man kan læse om dette er det også velkomen.

Hilsen Claus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-05 14:09

Købeloven gælder også, når du køber bil
Fabriksnye biler med fejl og mangler har været et tema i de danske medier hen over sommeren 2005.

Sagen med de selvantændende biler er måske den største, men bestemt ikke den eneste.

Når man som forbruger køber en ny bil, forventer man, at den ikke har væsentlige fejl eller mangler.

Når det alligevel sker, gælder købelovens regler på samme måde som ved andre varer.

Den vigtigste regel er reklamationsretten. Som forbruger har du de første to år, efter du har købt bilen, ret til at klage til forhandleren. Hvis fejlen ikke skyldes almindelig slitage eller er opstået, fordi du har behandlet bilen forkert, fx ved at løbe tør for olie, så motoren brænder sammen, er det forhandlerens pligt at reparere bilen uden omkostninger for dig.

Formodningsreglen
Hvis der i løbet af de første seks måneder efter købet viser sig at være en fejl ved bilen, formodes fejlen at have været tilstede, da bilen blev købt, og forhandleren skal derfor uden videre reparere bilen, med mindre han kan sandsynliggøre, at du selv er skyld i fejlen.

Hvis fejlen først viser sig efter, de seks måneder er gået, skal du selv bevise, at fejlen var tilstede på købstidspunktet.

Ombytning eller reparation
Hvis man opdager en mangel og klager over den inden to år efter levering, har man i følge købeloven disse rettigheder. Du kan kræve:

At købet hæves (du får pengene tilbage)
Et passende afslag i prisen
Ombytning
Afhjælpning (reparation)
Det er som udgangspunkt dig, der som køber, vælger mellem disse muligheder. Men sælgeren har i en række tilfælde mulighed for at afvise dit valg mod at tilbyde en anden løsning. Sælgeren kan fx afvise ombytning og tilbyde afhjælpning i stedet, hvis han kan bevise, at der vil være uforholdsmæssige omkostninger for ham ved at bytte til en ny bil.

- Nye biler er så dyre, at det formentlig altid vil være forbundet med uforholdsmæssige omkostninger for sælger at ombytte fremfor at reparere, siger Estrid Lind, der er specialkonsulent i Forbrugerstyrelsen.

Du vil altså som udgangspunkt ikke have krav på at få en ny bil, selvom der viser sig en fejl inden for de første to år.

Hvis der viser sig en fejl på bilen, der skyldes omstændigheder, der var tilstede på købstidspunktet, har sælgeren pligt til at afhjælpe fejlen uden væsentlig ulempe for forbrugeren. Det vil fx sige, at sælgeren ikke uden videre kan bruge mange uger på en reparation. I så fald bør han stille en lånebil til rådighed for forbrugeren.

Efter de to første år
Hvis en fejl først viser sig, efter reklamationsfristen er udløbet, er det begrænset hvilke muligheder, forbrugeren har.

Der kan dog være tale om en generel fejl ved en biltype, der gør, at den er farlig at køre i. I så fald kan Færdselsstyrelsen, der administrerer Lov om Produktsikkerhed for køretøjer o.l. pålægge fabrikaten at tage allerede solgte biler tilbage. Du kan læse mere om Lov om Produktsikkerhed på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

Domstole
Forbrugerklagenævnet er meget sjældent i stand til at behandle klager over nye biler, da en bil i langt de fleste tilfælde vil have kostet mere end de 100.000 kroner, som er den øvre beløbsgænse for klager. Hvis forbrugeren og den erhvervsdrivende ikke kan blive enige, er den eneste mulighed lige nu at køre sagen ved en almindelig domstol.

Der har gennem et stykke tid været arbejdet på at oprette et særligt Autoankenævn, der vil kunne varetage denne type klagesager, ligesom det med et autoankenævn vil blive muligt at klage over reparationer. Forhandlingerne er endnu ikke afsluttet.

Publiceret: 30-08-2005
Relateret viden
Regelforenkling af markedsføringsloven >

Deklaration på brugte biler, 1991 >

Viasat-sagen >

Søgeord:købeloven, biler,

fra dette link http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/kort/bilkob/

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-10-05 14:24

1. 2 års forældelse
Den tidligere 1-års forældelsesfrist er udvidet til 2 år. Dette gælder alle køb, det vil sige både ved handel mellem erhvervsdrivende, mellem private og mellem private og erhvervsdrivende.

Den 2 års forældelsesfrist er ufravigelig ved erhvervsdrivendes salg til privatpersoner. Med andre ord kan en erhvervsdrivende sælger ikke overfor en privat køber gøre forældelsesfristen kortere end 2 år. Som med den tidligere regel om 1-års forældelse er 2-års reglen ikke nogen garanti, og køberen skal fortsat reklamere rettidigt for ikke at miste sit krav. Den 2-års forældelsesfrist betyder derimod, at køberen 2 år efter leveringen mister retten til at gøre sælgeren ansvarlig, selv om der er en mangel ved bilen. Dog gælder 2-års fristen ikke, hvis sælgeren har handlet groft uagtsomt eller svigagtigt.

Der er intet i vejen for, at parterne aftaler en forældelsesfrist, som er længere end 2 år, eksempelvis ved at sælgeren giver en garanti af længere varighed.

2. Omvendt bevisbyrde i 6 måneder
Som udgangspunkt er det op til køberen at bevise en mangel ved bilen, og at manglen var til stede, da bilen blev leveret.

Med de nye regler i købeloven er der indført en undtagelse, som går ud på, at sælgeren i de første 6 måneder efter leveringen skal bevise, at en mangel ved bilen ikke var til stede ved leveringen. Den omvendte bevisbyrde består altså i, at køberen i de første 6 måneder fritages for at bevise, at manglen var til stede allerede ved leveringen.

Man kan derfor ikke bare generelt sige, at elektriske dele ikke dækkes - det beror på en vurdering af stand og alder generelt.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-05 14:47

Nu er speedometer og omdrejningstæller ikke ligefrem elektrisk på en Transporter (har selv en af slagsen, ja jeg går ud fra, at det er den model med motoren bagi, når det er en 9 personers).
Det er kabeltrukket, og såfremt det er kablet der er sprunget, er det ganske almindelig slitage, og kan ikke henføres til en decideret fejl på køretøjet, idet der skal være tale om, at det er en fejl der har været til stede på købstidspunktet, og man kan ikke umiddelbart forudsige hvornår et speedometerkabel vil springe.

Bundstykket i tændingslåsen (en af de meget kendte svagheder på den model, var derimod skyld i startproblemerne).

mvh dova

Kommentar
Fra : silas

Dato : 19-10-05 15:16

Bilen er årg. 98 så motor foran spedo elektrisk..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-05 15:24

Bil - købe brugt fra forhandler
Forbrugervejledning
Du har to års reklamationsret i følge købeloven. Det gælder også, når du køber brugt

Når du køber brugte ting hos en forhandler, har du altid to års reklamationsret. Sælgeren kan ikke omgå denne regel ved at skrive "Uden garanti", "Købt som beset" eller lignende. Hvis sælger har givet garanti i en kortere periode, f.eks. 3 mdr., gælder reklamationsretten alligevel i to år.

Hvad betyder reklamationsretten
Reklamationsretten betyder, at du som køber har krav på gratis at få repareret de fejl, der er ved en vare. Hvis sælger ikke kan reparere, kan køber kræve at få sine penge igen, mod at levere varen tilbage.

Hvad kan du reklamere over?
Ved brugte ting skal fejl og mangler vurderes i forhold til bl.a. alder og pris. Det har også betydning, hvordan varen har været beskrevet i annoncer m.m. Der er forskel på, om en brugt bil er omtalt som "Perfekt mekanisk stand, fremtræder som ny" eller der er skrevet "Bilen kræver nogen istandsættelse, skal synes af køber".

Hvis de enkelte fejl og mangler er tydeligt beskrevet før købet, kan du naturligvis ikke reklamere senere. Står det udtrykkeligt, at bilen skal have nye bremser, kan du ikke senere kræve at sælger betaler for dem. Du kan heller ikke reklamere over mangler, som umiddelbart kan ses ved købet, f.eks. ituslåede ruder.

Du kan kun reklamere over fejl, der eksisterer ved købet. Fejl der opstår som følge af senere almindelig slid er ikke omfattet af reklamationsretten.

Hvis du ikke kan blive enig med forhandleren, kan du i mange tilfælde klage til Forbrugerklagenævnet

Læs mere om køb af brugt bil på FDM's hjemmeside

fra dette link http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-05 15:38

Nu er alle disse love vel uden betydning hvis forhandleren har lavet det dagen i forvejen.

Er det gået istykker dagen efter rep. må han jo lave det om, så har han ikke gjort sit arbejde ordentligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-05 18:10

Okay så, det er den nye model.

men klart, hvis fejlen på speedometeret i din model, stammer fra den defekte tændingslås, så skal forhandleren udbedre det, ganske som refi skriver (det har han pligt til, når det er en reparation der ikke har udbedret fejlen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 29-10-05 00:17

Nå så "købeloven dækker ikke elektriske dele"..

Hvad katten skulle den så dække??
Den dækker altså ikke brødristere, kaffemaskiner, vaskemaskiner, fjernsyn osv osv. Men den dækker f.eks. bøger, kortspil, toiletpapir, tandbørster osv. osv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-06 16:19

Hvordan gik det så med den bil?? blev den rep. på sælgers regning??, eller har han slået hovedet ned i maven på dig, siden vi ikke har hørt mere fra dig??