/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Fornuftig diæt til svært overvægtig 13 å~
Fra : Birgitte32
Vist : 958 gange
200 point
Dato : 16-10-05 16:59

Jeg arbejder på en døgninstitution, og vi har lige fået en 13 årig dreng ind. Denne dreng er svært overvægtig. Vi har ikke kunne få ham til at gå på vægten endnu, men vores gæt er, at han vejer tæt på 80 kg. Han kan ikke gå 50m uden at pruste og stønne, og skal lige stoppe op et par gange. Han har så alverdens forskellige undskyldninger for at stoppe op, så som ondt i maven, ondt i hovedet eller ondt i knæet mm. Det hjælper selvfølgelig heller ikke, at drengen ryger 20 smøger om dagen eller mere.
Vi vil selvfølgelig gerne hjælpe ham, men det er et noget prekært emne for ham, så hvordan sætter vi en fornuftig og ikke skadelig diæt sammen uden at skulle konsultere lægen? Han springer gerne måltiderne over med div forskellige undskyldninger, og erstatter så måltiderne med store mængder af slik. Der er selvfølgelig en social og psykisk baggrund for dette, men vi vil forholdsvist nemt kunne kontrollere hans slikforbrug samt hans cigaret forbrug ved simpelthen at sætte rationeringer på. Selvfølgelig har vi ikke øje på ham 24/7, så han VIL kunne snyde os. Men måske kan vi hjælpe ham lidt til at starte med igennem kosten.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 16-10-05 17:13

Der er vist ingen genvej i det tilfælde. sådan en dreng skal til lægen og så skal han have en forskrækkelse så det går op for ham at han er inde på en farlig kurs.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-05 17:15

Jeg tror det hjælper ham, bare det at han får alm. sund mad, små måltider seks gange om dagen. Når i så også kan

hjæpe ham med at få nedsat hans slikforbrug, vil dette jo også hjælpe på vægten. Han har jo åbenbart spist temmelig

meget forkert, og ikke dyrket motion, så når han er hos jer, og i hjælper med en alm. hverdag, falder vægte af sig selv.

Når han så forhåbentligt får det bedre psykigsk, vil han forhåbentligt hen af veje, få det så meget bedre, at han hel-

lere end gerne vil samarbejde til et endnu støre vægttab

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-05 17:15

Det er et svært spørgsmål, når det drejer sig om et barn, der måske hverken er motiveret (har måske ikke overskuddet), eller ikke vil/kan overskue nødvendigheden af en total livsstilændring.

For det er det der skal til.....vigtigere end en fastlagt diæt, som drengen sikkert vil opfatte som en form for tvang/overgreb.

Jeg tror, at det vigtigste må være at "få ham i tale" om emnet, og så forsøge at få ham selv til at se det formålet med at tabe sig, så han får motivationen.

Men vejen frem er grov, mager kost, kombineret med en masse motion så der kan komme gang i kalorieforbrændingen.

mvh dova

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 16-10-05 17:17

Som du selv er inde på er der for stort et indhold af sukker i hans "mellem måltider" at han ikke kan gå ret langt er nok ikke bare cigaretternes skyld men mest overvægten...
Jeg ville tage kontakt med en som har diabetes og bruge den diæt ....som vedkommende har fået..dette kombineret med motion ...og en redoktion af cigaretter vil nok kunne hjælpe.
At bruge skældud og tvang fører ikke nogen vej frem tvært imod .....Lad ham som belønning for mistet kilo beholde feks 10 cigaretter om dagen og så hellere se på tobakken senere hen ...
Hvis han har lege kammerater kunne en tur i svømme hallen måske være en ide ..Der bruger man jo mange muskler uden at mærke det så voldsomt og i leg tænker han ikke så meget at det tvang...
Men jeg ser at det kan være svært at takle hvis han bare går sammen med "almindelig" unge ....hvis han kunne være sammen på turer med andre store ville det måske også kunne hjælpe..

sverola

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-10-05 17:30

Hvis det var, at drengen havde mange smerter eller sår over det hele, så ville I ikke være i tvivl om, at han skulle til lægen.

Jeg forstår ikke, at man som personale på en døgninstitution overhovedet har LOV til at undlade at tage drengen til læge..

Både motion og kostændring kan være risikabelt -især hvis der er andet i vejen med drengen som er årsag til fedmen.

Når drengen kun er 13 år, så er det JER eller evt. forældrene, der har ansvaret for hans helbred.

Måske er han kandidat til et julemærkehjem, men I kommer altså IKKE uden om et lægebesøg. Det ville være uansvarligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-05 17:48

Jeg syntes det ville være synd, at starte med at tage ham til lægen, han er lige kommet til jer, han har sociale og

psyk. problemer, lad ham dog falde til i de fremmede omgivelser, ændre hans kost, slik/rygevaner. Når han får det bedre

vil han sikkert gerne samarbejde omkring vægten. Stakkels dreng. Bortset fra det, kan jeg ikke forstå en 13-årig kan

have så mange penge imellem hænderne, at han har råd til at ryge så mange cigaretter hver dag??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-10-05 17:54

Hvad er det for en slags "døgninstitution"?

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 16-10-05 18:18

Jeg har ingen forstand på døgninstitutioner og hvordan de arbejder, men jeg går ud fra I ved, hvad I gør..

Som uddannet kostpilot og slankekonsulent vi jeg mene, at I først og fremmest skal få ham til at røre sig. Gå nogen ture med ham.

Derudover jeg gerne sammensætte en kostplan for ham - MEN, har I ikke adgang til en diætist, som I kan tale med udenom om drengen?
Jeg ved at børn under 18 år har adgang til en gratis konsultation hos en diætist efter henvisning fra læge.

Hvis du vil kontakte mig kan det gøres: http://www.slankemoster.dk/kontakt/

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 16-10-05 18:43

Drengen HAR været på julemærkehjem. Han blev smidt ud derfra pga et meget voldsomt temperament, og er nu endt hos os. Jeg arbejder på et observationshjem for børn i alderen 12 - 18. De kommer hos os, når kommunen har bestilt en pædagogisk og psykologisk udredning/observation. Så i forvejen er han blevet fjernet hjemmefra, fordi hans forældre ikke kan styre ham. Derfor vil vi gerne - som Nordsted siger - lade ham falde lidt til og få tillid til os først. Det er også grunden til, at jeg helst ikke vil slæbe ham til lægen for at give ham en "forskrækkelse" lige nu. Jeg er helt enig i, at han SKAL have den forskrækkelse på et eller andet tidspunkt, men lige nu drejer det sig først og fremmest om at vinde drengens tillid, og så påbegynde en eller anden form for diæt i det "skjulte", da han ellers vil nægte alt samarbejde. Så kan man på et senere tidspunkt - om nogle uger måske tage ham med til læge eller diætist og tage den helt store samtale. Men jeg har lidt en teori om, at hvis vi kan få omlagt hans kost lidt af "bagvejen", så vil det også være lettere for ham om nogle uger, hvis der allerede er ting på "listen", som han kan sige "det gør jeg allerede, så det er ikke den helt store omlægning for mig", når der fx står varieret kost osv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-05 18:49

Jeg har ikke kendskab til hvordan måltider m.m. foregår på et behandlingshjem, men hvis alle unge får en sund og

varieret kost, så er drengen jo allerede nået et pænt stykke hen ad vejen. Jeg tror desværre ikke i allerede kan have

drengens fortrolighed i løbet af et par uger, han har jo allerede prøvet flere nederlag, ting tager tid. Han trænger til

positive oplevelser, og som du selv siger, kan han få dem, hvis hans kost bliver omlagt, og han kan sige til læge/diatist

at han er igang med det rigtige mad, motion osv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-05 19:02

Surfsusan

Nu var jeg lige inde og kigge på din hjemmeside:

Citat
Jeg har nok prøvet alle slags slankekure fra ananas/hvidvins kuren til suppekuren. Den eneste jeg ikke har forsøgt mig udi er Atkins, og dette kun fordi jeg ikke kan spise så meget kød.

Og så vil jeg da bare håbe, at det var lang tid før din uddannelse (viden) som slankekonsulent/kostpilot, at du kunne finde på at springe på den slags kure.....ellers ville jeg stille mig meget betænkelig ved dine evner som rådgiver omkring slankekure og kost

SORRY Birgitte32.....det var lige lidt misbrug af dit spørgsmål.

mvh dova

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 16-10-05 19:08

Nu har jeg selv arbejdet på en diabetes afdeling i mange år, og som sverola er inde på, så er en diabetes kost at anbefale. Dog, så vil jeg ikke anbefale at han skal følge "andens diæt". Her vil der typisk være en del restriktioner på størrelsen av portionerne.
Knegten skal have mad - også så han bliver mæt. Ellers er det dødfødt fra start.

En diabetes kost er udover at være sukkerfri, også begrænset i fedtindhold. Herudover så hedder det groft brød istedet for franskbrød. (Det mætter meget længre) Der er mange mellemmåltider med frugt/grøntsager. Typisk samlet antal måltider er 6. Tre hoved og 3 mellemmåltider. Køb lån en opskriftsbog, så får i en ide.

Men enig i at lade knegten "falde til ro" først. Prøv dog at begrænse "sukkermængden" som det første, da den hos mange børn (min egen inclusive) giver meget uro og rastløshed.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 16-10-05 19:10

De slankekure jeg var på, var i først i 70'erne - mine uddannelser er fra 2003 - 2005 ...

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 16-10-05 19:39

Så det ville være hensigtsmæssigt nok, at opstille følgende, som personalet skal overholde - uden dog nødvendigvis at informere drengen om, hvad der foregår?
1: spar på fedtstof
2: ikke noget hvidt brød
3: mindre sukker (vi har slikdag én gang om ugen, og det skal jo selvfølgelig ikke gå ud over de andre unger vi har, men man kan jo bage mange "sunde" kager)
4: Gåture - med ud og handle osv
5: svømning
6: altid have skrællede gulerødder og frugt stående fremme - evt gøre mere ud af at skære noget lækkert frugt ud og stille til dem, når de fx ser tv og spiller ps2 (frugten har vi stående fremme i forvejen)
7: restriktioner på hans eget forbrug og indkøb af slik og cigaretter (mor og far synes det er syndt for ham, at han er anbragt, så de stiller penge til hans rådighed hele tiden. De skal selvfølgelig indvies i planen, og da vi ikke kan nægte knægten at bruge sine lommepenge, må vi forsøge at styre det ved at bede dem om ikke at give ham så mange)

Hvad med sådan noget som bananer? Vi går meget op i at der altid skal være frugt fremme til dem, men er der ikke noget med, at bananer feder mere end andet frugt?

I forvejen spiser vi NOGENLUNDE sund mad, men da vi er mange pædagoger, selv laver mad og arbejder på skift er kosten også varieret og mere eller mindre konsekvent omkring fedtfattigt mad. Nogen af os forsøger så vidt muligt altid at lave mad, der indeholder mindre fedt end normalt, men så er der også et par stykker, der godt kan lide en god flødesovs, og det skal der jo også være plads til. Men man kunne fx instruere alle i at lave mad efter fx Hjerteforeningens opskrifter?
Vi har jo også andre børn - de er dog alle 16 - 17 år, men vi skal heller ikke ind og "selv medicinere" en fedtfattig kost, der kan skade børnene. De SKAL jo have en vis del fedt i deres mad. Og de andre trænger ikke til decideret at tabe sig, men tager vel ikke skade af at spise fedtfattigt? Jeg spørger, fordi jeg er usikker på, om det kan være skadeligt for børn med "for meget af det gode", når vi snakker om at reducere fedtindholdet i deres mad.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 16-10-05 20:22

Jeg syntes jeres forslag lyder rigtigt gode. Ingen har godt af flødesovs, så den kan alle godt undværer, vi får tilstrække

ligt med fedt på andre områder. Jeg syntes det lyder som en rigtig god ide at benytte Hjerteforeninges opskrifter, alle

unge står så også på den måde lige. Har i ikke en rygepolitik, f.eks kun at ryge udenfor, nu hvor vi går vinteren i møde

er det ikke sjovt at skulle ryge udenfor, så på den måde vil han automatisk ryge mindre. Jeg tror ikke i kan få forældre-

ne til at give ham mindre lommepenge, de betaler fordi de de har dårlig samvittighed. De danske vægtkonsulenter fra-

råder bananer, men jeg vil nu mene, at bananer mætter ret godt, og er sundere end slik, så hellere dem end så meget

andet. En spis sundt kur, skal jo heller ikke gå hen og blive så trist, at han spiser alt muligt andet i smug. Til slikdagen

kan han også få cola light, den er der ikke så meget usundt i. Prøv at gøre det så "normalt" for alle, at han ikke føler

sig unormal, det vil være et nederlag. Men først og fremmest, få ham til at føle sig tryk, så kommer det andet hen ad

vejen, han er jo helle ikke blevet overvægtig fra den ene dag til den anden.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 16-10-05 20:52

Hej Birgitte

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er blevet undersøgt, men min søn begyndte som 10 årig at blive overvægtig, var ked af motion, kunne ikke cykle mv. Det var ikke så forfærdeligt meget han var overvægtig, men for rund, det var han.
Det viste sig, at han havde astma, der kom af at overanstrenge sig - dvs. at han manglede lungekapacitet til at bevæge sig som andre drenge gør i den alder, derfor sad han mere ned - for han ville/kunne ikke løbe hurtigt. Og der er uhyggelig mange børn, der lider under skjult astma

Han fik medicin for det, samtidig med at hans mor fik at vide af en fornuftig erfaren læge at hun selvfølgelig skulle have sund mad i huset, men at vægten faldt, når han selv villle............

Det gjorde den faktisk, da han nåede puberteten, det sker måske også for din xxx, men I er da nødt til at snakke med ham. Netop fordi det er et prekært emne kan I ikke forvente, at han tør lukke op - 13 årige drenge er ekstremt blufærdige. Men få ham til at holde med at ryge

Hilsen Ripley - der i dag er mor til en 19-årig søn, der (når jeg selv skal sige det ) ser ret godt ud.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 16-10-05 21:04

Lyder fornuftig hvad du skriver.

Nu kommer det jo helt an på om i har børn i gruppen som er undervægtige eller trænger til at tage på. Er dette ikke tilfælde, så kan jeg ikke se det store problem i at skære ned for fedt og sukker for alle i indkøringsperioden.
Et godt tips her er ovnsstegt og kogt kød. Her behøves der ingen tilsætninger af fedt. Glem stegepanden for en stund.
Køb kun rent kød uden synlig fedt, eller skær det fra.
Brug ekstra krydderier. Oregano, Chilli, hvidløg, karry etc. (det tager "fedtabstinenser")

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-10-05 21:08

Man sætter altså IKKE et barn på slankekur uden lægen har ordineret det!!!!!!!!!

Det er ikke et spørgsmål om, hvad han skal spise, men at han skal HOLDE OP med at spise så meget slik og sodavand.
DET er nok, indtil I vover at tage ham til lægen.

Men når I er en instutition for børn og unge, så er det altså ikke noget galt i, at I allesammen spiser almindeligt sundt. Det ved alle vel efterhånden hvad er? Det burde man da i hvert fald vide, når man har en flok unge på kost gennem længere tid.

Der skal gælde de samme regler for ham som for alle andre, indtil lægen siger noget andet. Hvis I er utrygge ved de regler, så skal de nok laves om for ALLE.
Hvad er f.eks. meningen med én slikdag om ugen, hvis man selv frit kan købe slik alle de andre dage?? DET er da ikke sundt for nogen.

Hvad nytter alle de sunde måltider hvis han alligevel får lov til at springe dem over og i stedet fylde sig med slik??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-05 21:15

M.h.t. frugt:

Bananer...en enkelt en gang imellem skader ikke, men rigtigt, det feder (men indeholder så til gengæld mange stoffer som er sundt for kroppen)

Æbler...en dårlig ide, da der er et stof i æbler der stimulerer sultfølelse.

Og jo, han skal have fedstoffer...det skal alle, det er simpelthen en nødvendighed for organismen, idet fedtstof er
grundmaterialet til fornyelse og opbygning af celler.

Men der findes jo flere slags, både "gode,sunde" og så de slemme fedtstoffer, det kan du læse om her:
http://www.synspleje.com/main.fedtstoffer.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 16-10-05 22:55

Birgitta:
Du er meget anklagende, og insinuerende. Stop det.
Du reagerer som om man har tænkt sig sultekur og kadaverdiciplin.

At fjerne unødig fedt og sukker samt sørge for at drengen får sig rørt med gåture behøver man ikke at overreagere på som du gør. Drengen skal kunne spise sig mæt, og det er hvad der i hele den her tråd er lagt op til. At det så ikke bliver i chokolade sodavand og medisterpølse men sukkerfrit, groft og grønt samt magert kød dør man ikke af.

Han kommer fra et julemærkehjem, og her ville de nok have opdaget hvis drengen var dødssyg. Mon ikke de kræver et lægetjek af børnene inden de kommer dertil? Derudover, så er netop julemærkehjemmene FOR overvægtige børn, så her er alle på diæt.

Det vigtigste her og nu, er at han får tillid til personale og omgivelser. Som dova skrev: At få ham i tale.
Jeg syntes Birgitte2 har nogle gode indgangsvinkler til hvordan det skal takles, og er ikke i tvivl om at han nok skal få sin lægetjek når det er ved tid.

Held og lykke med det.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 17-10-05 03:22

"Hvad er f.eks. meningen med én slikdag om ugen, hvis man selv frit kan købe slik alle de andre dage??"

Denne slikdag er i forbindelse med videoaften lørdag aften, hvor der også bliver serveret begrænsede mængder slik - en skål svarende til antal beboere bliver sat på bordet samt at de får lidt sodavand. Det er ikke slikdag som "i dag spiser vi slik morgen, middag og aften". Det er ganske almindeligt i forbindelse med en videofilm eller 2 - lige som de fleste "almindelige" hjem har det.
Deres lommepenge kan vi ikke gøre noget ved. De får et vist beløb fra kommunen om ugen, og nogen af dem får også lommepenge af familierne. Dette kan vi ikke - dette MÅ vi ikke styre. Det er op til dem selv, hvad de vil bruge deres penge til, og vi kan ikke forhindre - kun henstille til forældrene, at de ikke giver dem for meget.

"Der skal gælde de samme regler for ham som for alle andre, indtil lægen siger noget andet. Hvis I er utrygge ved de regler, så skal de nok laves om for ALLE."
Dette er netop grunden til mit indlæg .. hvordan omlægger vi kosten, så det er sundt for ALLE. Så han både får noget mere sund kost, men så det heller ikke går ud over andre. Vi har ham kun i 3 mdr til observation og udredning, og det er i virkeligheden slet ikke vores job at hjælpe ham med kosten. Vi MÅ slet ikke behandle på nogen måde overhovedet. Men derfor skader det vel ikke, at vi gerne vil hjælpe ham på en eller anden måde? Jeg kunne sagtens bare skrive i min observation af ungen, at han er svært overvægtig, og så har jeg faktisk gjort mit arbejde. Er der noget galt i gerne yderligere at ville hjælpe ham så godt som vi nu kan og lægge basis for, at han selv bliver opmærksom på sund kost, og at sund kost faktisk også kan være sjovt?

"Hvad nytter alle de sunde måltider hvis han alligevel får lov til at springe dem over og i stedet fylde sig med slik??"

Ved det sgu ikke du .. tag den op med Serviceloven.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 07:04

Som du selv er inde på, så følg Hjerteforeningens kostplan, den er sund for alle. Det er noget af det eneste i kan gøre

i starten. Når i kun har ham i tre måneder, skal i ikke regne med at i kan nå alverden, men lidt har også ret. Fælles op-

levelser i naturnen/svømmehal/boldbaner er også en rigtig god ide. Men først og fremmest, skal drengen føle tillid til

jer, men om han kan nå at få det på så kort tid, kan jeg nu også være i tvivl om. Pøj pøj med det vidre forløb, jeg syn-

tes det er godt i tænker på drengen udover det i skal.

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 17-10-05 07:40

Fødevarestyrelsen har hjemmeside, hvor der står en del om unge og deres kost.
http://www.altomkost.dk

Her kan du også læse om de 8 nye kostråd - dem kan I måske bruge. Der er en del materiale som kan printes.
Her tænker jeg på resten af persoanalet kan få det udleveret.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 17-10-05 09:10

Hjerteforeningens kostplan/diabeteskostplan -der er kun minimale forskelle. Så klø på!
Kan kun bakke op om Nordstedt1´s indlæg, og håber du i den her tråd har fået ideer og input som gør at det glider nemt med at få kollegerne med.

Hilsen tukols

Godkendelse af svar
Fra : Birgitte32

Dato : 17-10-05 11:27

Jeg takker mange gange for de forskellige indlæg :) Der er helt sikkert noget, at gå igang med.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 11:37

Selv tak, jeg håber det må gå den rigtige vej for drengen på alle områder.